به گزارش ایرنا محمد میرزابیگی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در ملایر استان همدان با اشاره به مهم‌ترین ملاک‌های سنجش پرستار در دنیا ، اظهار کرد: در دنیا مرسوم است به تعداد هر یک هزار تن جمعیت حداقل چهار پرستار یا به ازای هر تخت بیمارستانی حداقل 2.5 پرستار و یا به ازای هر پزشک سه پرستار نیاز است.
وی افزود: اگر هرکدام از شاخص‌ها را ملاک قرار دهیم در حال حاضر در کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم.
وی گفت: اگر جمعیت کشور تقسیم در هزار و ضرب ‌در حداقل سه شود درمی‌یابیم که ما با رقم بالای کمبود پرستار مواجه هستیم.
میرزابیگی جمعیت پرستاری کشور را در حال حاضر حدود 140 هزار نفر بیان کرد و گفت: اگر این تعداد پرستار را با مجموع دانشجویانی که اکنون داریم، جمع کنیم باز هم حدود 100 هزار نفر کمبود داریم.
وی افزود: این برای رفع کمبود فعلی است و هنوز بیش از 20 هزار تخت بیمارستانی که در این دولت ساخته شد به مجموع کمبودها اضافه نشده و اگر عرصه پرستاری جامعه نگر را حساب کنیم کمبود عجیب و قریب است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت و درمان با اشاره به مهم‌ترین اقدامات دولت برای رفع این کمبودها بیان کرد: در دولت یازدهم 2 مرحله افزایش جمعیت پرستاری انجام شد و نسبت به شروع دولت ظرفیت دانشکده‌های پرستاری 2 برابر شد.
وی سطح‌بندی خدمات پرستاری مطابق با نیاز مردم به پرستاران را از دیگر اقدامات دولت عنوان کرد و گفت: خدمات پرستاری را به سطوح حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم‌بندی شد.
میرزابیگی گفت: در بخش غیرحرفه‌ای که همانند تمام دنیا که 30 تا 40 درصد کارهای پرستاری توسط نیروی‌های غیردانشگاهی ارائه می‌شوند، متناسب با آن تعدادی نیروی کمکی برای پرستاران به‌کارگیری شد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش 2 برابری در ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی را از دیگر اقدامات بیان کرد و گفت: از بخش غیردولتی دعوت می‌کنیم که در عرصه آموزش پرستاری به ویژه از جنس دانشگاهی و آموزش آکادمیک به کمک بیاید.
وی افزود: 193 دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که با توجه به 2 برابر شدن ظرفیت‌ها آموزش به ‌صورت دولتی به طور کامل پرشده است و باید ظرفیت‌های غیر دولتی به کمک ما بیایند.
میرزابیگی به بکارگیری 43 هزار و 500 نفر در سه سال و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: این نیروها به‌صورت دولتی و با مجوزها دولت و به‌صورت غیردولتی بکارگیری شدند.
وی افزود: با توجه به محدودیت‌ها 17 هزار تن به‌ صورت دولتی و مابقی غیردولتی و با حمایت وزیر بهداشت و همکاری دانشگاه‌ها این افراد به‌کارگیری شدند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا ده سال آینده بیکاری در پرستاری معنا ندارد.
وی افزود: امیدواریم جوانانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و حتی بازنشسته‌های این حرفه به‌صورت غیردولتی در پرستاری جامعه نگر واردشده تا خدمات خوبی را علاوه بر بیمارستان‌ها به مردم ارائه کنند.
معاون پرستاری وزیر بهداشت روز پنجشبه برای افتتاح 30 طرح بهداشتی و درمانی با اعتبار 52 میلیارد ریال به ملایر سفر کرد.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالع بر 300 هزار تفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2087/ 6075
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.