در جشن هفته فرهنگی همدان، بر استفاده از اماکن تاریخی این شهر با هدف کمک به رونق صنعت گردشگری تاکید شد.

به گزارش ایلنا، جشن و نشست فعالان مدنی استان به مناسبت هفته فرهنگی همدان در موزه مردم شناسی حمام قلعه با حضور علی مالمیر مدیرکل اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان و جمعی از مسئولان، هنرمندان و اعضای سازمان‌های مردم نهاد استان برگزار شد.

در این نشست که با رویکرد گردشگری پایدار و بهره برداری از مکان­‌های تاریخی برگزار شد، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و منابع‌طبیعی استان همدان توضیحاتی درخصوص لزوم حفظ و نگهداری مکان­‌های تاریخی شهر و استان و بهره برداری اقتصادی و گردشگری از آن­ها ارائه کرد و گفت: استان همدان ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و جاذبه های تاریخی و طبیعی داراست. علاوه براین موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان به استان باعث شده که سهم مناسبی از گردشگر داخلی و خارجی را درهمدان داشته باشیم.

مالمیر افزود: مبحث ماندگاری گردشگران در استان شاخص مهمی برای افزایش درآمد حاصل از صنعت گردشگری بوده و متنوع سازی محصولات گردشگری از مهمترین عوامل ماندگاری گردشگران در شهر و استان است.

وی در خصوص چگونگی متنوع سازی اماکن گردشگری استان گفت: استفاده از فضاهای راکد خصوصا بناهای کهنی مانند حمام­‌ها و کاروانسراها و تبدیل آن­ها به موزه ها و سفره خانه های سنتی همان­طور که در مورد حمام قلعه و حمام محله حاجی شاهد آن هستیم یکی از مهمترین روش­‌های متنوع سازی اماکن گردشگری خواهد بود که علاوه بر افزایش ماندگاری گردشگران در شهر، به حفظ و نگهداری از این فضاهای قدیمی نیز کمک می­‌کند.

مالمیر تصریح کرد: ما سراهای کهن بسیاری در استان داریم که به عنوان انبار و یا سایر کاربری­‌هایی از این دست، استفاده می­‌شوند و متاسفانه شایسته این فضاهای تاریخی نیست که این گونه کاربری داشته باشند.

وی افزود: از آنجایی که اغلب این فضاها در دست مالکین خصوصی است، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از این اماکن تاریخی به طور رایگان به تغییر کاربری و تبدیل آن­ها به اماکن گردشگری مجوز داده و 50 درصد هزینه های مرمت و بازسازی آن­ها را برعهده خواهد گرفت.  

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: یکی از مهمترین نیازهای سازمان ما، آشنایی مردم و مالکین خصوصی این بناهای تاریخی با اهمیت حفظ و ظرفیت بالای اقتضادی این فضاها است که در این زمینه سازمان­‌های مردم نهاد می­‌توانند کمک شایانی در آگاهی رسانی به این افراد ایفا کنند.

مالمیر در ادامه افزود: با کمک سازمان­‌های مردم نهاد و برگزاری جلسات متعدد با جوانان روستایی موفق شدیم 4 اقامتگاه بوم­‌گردی را در سال اخیر به ثبت برسانیم و در همین راستا 12 اقامتگاه بوم­‌گردی دیگر در روستاهای استان در دست اجرا بوده و این رقم تا پایان سال جاری به افزون بر 20 مورد خواهد رسید.

وی در پایان اظهار داشت: رسانه ها و سازمان­‌های مردم نهاد همکاران ما در بخش خصوصی هستند و با توجه به استعداد بالای استان در زمینه گردشگری، قادر خواهیم بود آینده درخشانی برای استان در این زمینه رقم بزنیم.

در ادامه این نشست ناهید زندی کارشناس ارشد ایرانشناسی و از فعالان حوزه گردشگری توضیحاتی در زمینه فرهنگ استفاده از حمام­‌های عمومی و مراسم­‌های معمول کهن در این حمام­­‌ها ارائه کرد و گفت: حمام­‌های عمومی نه تنها مکانی برای شستشو، بلکه فضایی برای تعاملات اجتماعی نیز بوده اند. حمام عروسی، حمام زایمان، حمام عافیت و...همگی از رسومات معمول در دوره های پیشین بوده است که برخی از این مراسم­‌ها هنوز هم در بعضی روستاها برگزار می­‌شوند و این مسئله نشان دهنده نقش پررنگ حمام­‌های عمومی در زندگی اجتماعی افراد بوده است.

وی افزود: با ورود حمام­‌ها به داخل خانه ها و کمرنگ شدن استفاده از حمام­‌های عمومی در میان افراد، تقریبا تمام این مراسم­‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند اما شایسته است برای حفظ این رسومات کهن در مورد آن­ها بیشتر نوشت و سخن گفت.

اجرای موسیقی زنده توسط نوازنده جوان همدانی، اجرای رقص سنتی آذری توسط گروه هنری آلتای و همچنین نقالی از سایر برنامه های جانبی این نشست بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.