مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان همدان از تبدیل منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان به پناهگاه حیات وحش استان همدان خبر داد.

محمدرضا محمدی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به قوانین محیط زیست ایران در مورد گستره های تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: براساس این قوانین، 4 گستره جغرافیایی تحت پوشش سازمان حفاظت از محیط زیست تعریف شده است که پارک ملی، اثر طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش را شامل می­‌شود و متاسفانه  دراستان همدان تنها 6 منطقه محافظت شده وجود دارد و استان برخلاف ظرفیت بالا در این زمینه، از سایر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست برخوردار نیست.

وی افزود: در دو سال اخیر یکی از مواردی که به صورت ویژه مورد توجه اداره محیط زیست استان قرار گرفته است، استفاده از ظرفیت­‌های طبیعی استان در جهت حفظ و نگهداری آن­ها است. برای مثال در حال کار روی غارهای علیصدر و سراب برای تبدیل آن­ها به اثر طبیعی ملی هستیم و ارتقا منطقه محافظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش نیز از این دست اقدامات است.

محمدی تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش از نظر محافظت و مقرراتی که بر نگهداری آن حاکم است، یک پله بالاتر از مناطق محافظت شده بوده و به نوعی شکل ارتقا یافته مناطق محافظت شده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست همدان در خصوص اقدامات لازم جهت تبدیل منطقه محافظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش گفت: اقدامات استانی، بررسی­ها، اخذ موافقت نهادهای مربوطه و بازدید کارشناسان محیط زیست به منطقه خانگرمز، از جمله اقداماتی بود که تاکنون انجام شده است و این موضوع به مدت یک سال در دستورکار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد و امیدواریم این پرونده هرچه سریع­تر مورد موافقت شورا قرار گیرد.

محمدی بیان کرد: پناهگاه‌های حیات وحش علاوه بر قوانین سختگیرانه‌تر در حفاظت نسبت به مناطق محافظت شده، قابلیت انجام فعالیت­‌های پژوهشی و تحقیقاتی را برای محققان خواهد داشت.

وی برجسته‌سازی قابلیت­‌های اکوتوریسمی‌منطقه را از دیگر مزیت­‌های تبدیل این منطقه به پناهگاه حیات وحش خواند و گفت: امیدواریم استان همدان هرچه سریع تر از این امکان برخوردار شود.

محمدرضا محمدی با اشاره به خطراتی که این اماکن را تهدید می­‌کنند، گفت: طبیعتا هرچه اهمیت منطقه ای افزایش می­‌یابد خطرات بیشتری آن را تهدید خواهد کرد و این موضوع به معنی آن است که ما نیز باید دستورات محافظتی از این مناطق را افزایش دهیم  که این مسئله مستلزم افزایش و تقویت امکانات حفاظتی ما در منطقه است و به همین علت ما نیازمند حمایت بیشتری از جانب مسئولان و استانداری در جهت مدیریت حفاظت این منطقه هستیم.  

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: این اتفاق بی­‌شک به مثابه یک ظرفیت برای استان همدان محسوب شده و ضمن جبران تفاوت سرانه ای که استان در این زمینه با کل کشور دارد، باعث افزایش ارتباطات ما با مراکز علمی و آکادمیک شده و ظرفیت­‌های پژوهشی که از گذشته در این منطقه وجود داشته بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.