اسفندیار خزائی روز پنجشنبه در نخستین روز از هفته دولت در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: عمده این طرح ها شامل عملیات بیولوژیکی، عملیات مکانیکی و عملیات مدیریتی است.
وی طرح های مرتبط با عملیات مکانیکی را شامل عملیات سنگی گابیونی به میزان 271مترمکعب، عملیات سنگی ملاتی به میزان یک هزار و 670متر مکعب و اجرای بندخشکه چین به میزان 920مترمکعب ذکر کرد.
وی بذرکاری در 31هکتار، کپه کاری در 50 هکتار، علوفه کاری در 60 هکتار و اجرای عملیات بوته کاری برای مقابله با بیابان زائی در 40 هکتار، ساخت و نصب 18عدد آبشخور فلزی در شهرستان ها و توسعه جنگل کاری اقتصاد مشارکتی بالغ بر 15هکتار را از طرح های حوزه عملیات بیولوژیکی برشمرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: حفاظت و قرق 200 هکتار از مراتع، گشت و مراقبت از 905 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و انجام مطالعات بیابان زدائی در بیش از 52 هزارهکتار از مناطق تحت مدیریت از اولویت های منابع طبیعی همدان است.
خزائی اضافه کرد:اعتبارهزینه شده برای اجرای این طرح ها بیش از 6 میلیارد و 133میلیون ریال است که از محل بودجه ملی و استانی و جلب مشارکتهای مردمی و خیرین آبخیزداری تامین و هزینه شده است.
وی هدف از اجرای طرح های منابع طبیعی را حفظ منابع پایه آب وخاک، تقویت پوشش گیاهی، توسعه اقتصادی، اجتماعی، رونق صنعت توریسم و توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی همدان گفت: با اجرای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری 500 مترمکعب آب استحصال می یابد.
خزائی در بحث آبخیزداری توضیح داد: یک میلیون هکتار مطالعات توجیهی و 645 هزار هکتار مطالعه تفصیلی در این باره صورت گرفته و طرح آبخیزداری هم اینک در 270 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی اجرایی شده و حدود 375 هزارهکتار نیز آماده برای اجرای عملیات آبخیزداری است.
وی اجرای عملیات آبخیزداری را بسیار مهم و از اولویت های توسعه پایدار دانست و آن را مانعی برای بروز سیل، رسوب و فرسایش خاک عنوان کرد.
استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 42 هزار و 566 هکتار از آن شامل جنگلهای دست کاشت و طبیعی است.
دوم تا هشتم شهریورماه به نام هفته دولت نامگذاری شده است.
7526/1181
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.