صد و شصت و پنجمین کارگاه ویرایش و درست نویسی آکادمی ویراستاران ایران با میزبانی همدان، مرداد و شهریور سال جاری برگزار خواهد شد. این کارگاه های 40 ساعته برای نخستین بار در استان همدان برگزار خواهند شد و هدف از برگزاری آن آموزش لازم برای درست نویسی به علاقه مندان این حوزه است.

محمد مهدی باقری مدیر موسسه ویراستاران و از مدرسان این کارگاه در مصاحبه‌­ای با خبرنگار ایلنا گفت: هر شخصی که حتی یک بار دست به قلم برده و خطی نوشته باشد نیازمند یادگیری درست نویسی است زیرا این توانایی کمک می­‌کند تا زبان مفاهیم خود را رسا­تر، درست‌­تر و زیبا­تر بیان کند.

 وی در خصوص ضرورت درست نویسی در زبان علم بیان کرد: زبان علم، زبان انتقال معانی عمیق و حساس است زیرا علم پدیده ای عمیق و مهم است و زبانی که درصدد انتقال مفاهیم علمی ست باید چالاک، دقیق و شفاف باشد تا در انتقال مفاهیم علمی ابهام و مشکل ایجاد نشود متاسفانه زبان علم در دانشگاه های ما پیچیده و غیرشفاف بوده و همین امر باعث عدم انتقال صحیح مفاهیم به دانشجویان است.

او افزود: در زندگی روزمره نیز زبان دچار ابهام و عدم وضوح شده است همین امر زمینه ساز بروز مشکلاتی در روابط اجتماعی بین افراد خواهد شد، این مساله ضرورت یادگیری بیان صحیح و درست نویسی در زندگی روزمره را نیز به خوبی نشان می­ دهد.

باقری در ادامه بیان کرد: بسیاری تصور می­‌کنند به درست نوشتن زبان مادری تسلط دارند و ضرورت یادگیری ویرایش و درست نویسی را درک نمی­‌کنند نباید فراموش کرد زبان مادری همانند طبیعت، حیوانات، آثار باستانی، فرهنگ ملی و...نیازمند محافظت و نگهداری صحیح است زیرا زبان، ذهن را می­‌سازد و زبان سنگین و زیبا ذهن و وجود را نیز زیبا می­کند.

مدیر و مدرس آکادمی ویراستاران در ادامه با ارائه توضیحاتی از دلایل تشکیل این موسسه گفت و افزود: سال 1387 من و همکارم مهدی صالحی با درک ضرورت وجود یک موسسه برای گردهم آوردن ویرستاران و آموزش درست نویسی به ایجاد این موسسه اقدام کردیم تا ضمن ایجاد زمینه ای برای کار گروهی در کنار سایر ویراستاران، دیجیتالی کردن کار ویرایش برای بالابردن سرعت و صرفه جویی در مصرف کاغذ و همچنین ارائه شیوه نامه مدون برای کار ویراستاری، درست نویسی را به افراد علاقه مند بیاموزیم.

وی افزود: در این زمینه ما در همان ابتدای کار تصمیم بر تمرکززدایی از پایتخت و تشکیل کارگاه ها و کلاس­های آموزشی در شهرستان­های مختلف گرفتیم و در همین راستا نخستین کارگاه خود را در شهر مشهد برگزار کردیم.

باقری بیان کرد: موسسه ویراستاران تا به امروز 161 کارگاه 40 ساعته  در تهران و شهرستان­ها  برگزار کرده که در بعضی شهرستان­ها حتی به دفعات این کارگاه­ها برگزار شده است و به طور میانگین 500 نفر علاقه مند و همچنین 5 مدرس حرفه ای را آموزش داده است. وی همچنین با اشاره به آمار بالای کتب چاپ اول و میزان بالای نشریات و رسانه های نیازمند به حرفه ویراستاری گفت: با توجه به آگاهی مدیران این رسانه ها به ضرورت درست نویسی، نیاز به وجود ویراستاران حرفه ای و مسلط به طور روزافزون احساس می­‌شود.

محمد مهدی باقری در پایان ابراز امیدواری کرد که این کارگاه ها در استان همدان نیز همچون سایر استان ها با استقبال افراد علاقه مند به حفظ این گنجینه به یادگار مانده از گذشتگان رو به رو شود./

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.