سومین همایش کودک و طبیعت با رویکرد تاثیر طبیعت بر رشد و تکامل مغز و اعصاب در سال‌های ابتدایی زندگی، با همکاری مدرسه طبیعت نسیم در شهر همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این همایش که با حضور دکتر حسین کریمی متخصص توان بخشی اعصاب اطفال و جمعی از مسئولان برگزار شد، تاثیرات حضور در طبیعت بر روی جسم و روان کودکان بررسی شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ضمن یادآوری اهمیت طبیعت و محیط زیست بر رشد کودکان بیان کرد: به لحاظ فطری طبیعت جایگاه امن و آرامش بخش برای انسان به شمار می­آید اما  زندگی امروز و گسترش آپارتمان نشینی باعث کم تحرکی کودکان شده است علاوه بر این­ کم حوصلگی والدین در تربیت فرزندان، گسترش دنیای مجازی و سبک غلط تغذیه همگی باعث بروز مشکلات بزرگی در زمینه تربیت نسل جدید شده اند و همین موضوع بیانگر لزوم چاره اندیشی در ارتباط با این معضلات روزافزون است.

محمدی افزود: رفتار صحیح و دلسوزانه با طبیعت را در بزرگسالی، کودکانی انجام می‌­دهند که از ابتدای زندگی خود با طبیعت انس گرفته باشند در غیر این صورت نمی­‌توان از کودکان که نسل آینده را خواهند ساخت انتظار حفاظت از محیط زیست داشته باشیم.

در ادامه حمیدرضا الوند مدیرکل اداره بهزیستی همدان توضیحاتی در زمینه اهمیت دوران کودکی بر شکل گیری شخصیت افراد در بزرگسالی ارئه کرد و گفت: باید کودکانی را تربیت و وارد اجتماع کنیم که انسان­هایی سالم از لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی باشند. باید توجه داشت که جامعه ما در درجه نخست نیازمند یک انسان سالم و بهنجار اجتماعی است و علم و تخصص نسبت به این موضوع از اهمیت کمتری برخوردارند.

وی متذکر شد: شرط داشتن یک جامعه سالم و عاری از خشونت، تربیت صحیح آینده سازان اجتماع برای تبدیل به افرادی سالم و بهنجار با ارزش­های اجتماعی و انسانی است.

photo_2017-08-10_14-18-21

الوند با بیان اهمیت آموزش­های غیرمستقیم پیش از آموزش‌­های رسمی گفت: نباید تصور کرد کودکان تا پیش از آموزش‌­های رسمی در مدارس نیاز به آموزش ندارند. آموزش­‌های غیر رسمی برای آموختن نحوه صحیح زندگی کردن حتی با اهمیت تر از آموزش­‌های رسمی مدارس هستند.

او افزود: ساختن یک انسان سالم و مطابق با هنجارهای جامعه با آموزش­های صحیح پیش از دوران مدرسه  و در سنین بین 3 الی 8 سالگی انجام می­شود و در حقیقت سیستم آموزش رسمی در مدارس ایجاد یک جامعه سالم را تضمین نمی­کند.

مدیرکل اداره بهزیستی با اشاره به عقیده متفکران مکتب فرانکفورت در حوزه جامعه شناسی بیان کرد: علت آرامش افراد در طبیعت، بازگشت به فطرت انسانی و رهایی از قید و بندهای اجتماع در زندگی است. در طبیعت انسان می­تواند آزادانه استعدادهای خود را شکوفا کند و خلاقانه بیندیشد.

وی تصریح کرد: هدف نهایی از توجه به رشد و تکامل کودکان در سنین پایین ساختن انسانی سالم و بهنجار برای جامعه است و این همان هدفی ست که در مدرسه طبیعت دنبال می­شود.

حمیدرضا الوند با ارائه پیشنهاداتی در خصوص بهبود عملکرد مدارس طبیعت گفت: بهتر است برای جلوگیری از پراکندگی تصمیمات در این زمینه و همچنین ایجاد وجه ای صحیح با یک هدف معین اما رویکردهای متفاوت در مدارس طبیعت، شورایی راهبردی در امور کودکان با حضور مسئولین مرتبط تشکیل شود و با گرفتن مصوبه ای قانونی از شورای عالی انقلاب در خصوص نوع و هدف فعالیت مدارس طبیعت، در بهبود وضعیت و خدمات رسانی این مراکز بکوشیم.

حسین کریمی متخصص اعصاب اطفال نیز در این همایش با ارائه توضیحاتی در خصوص تاثیر عوامل محیطی بر مغز و اعصاب کودکان گفت: متاسفانه نسل جدید بشر در حال حرکت رو به نابودی ست اما احیا کردن و تغییر این روند تنها با توجه به نحوه شکل گیری شخصیت و جسم و روان کودکان و همچنین تربیت درست و اصولی قابل انجام است.

دکتر کریمی بیان کرد: ما وظیفه داریم با آموزش­های غیر مستقیم در سال­های ابتدایی زندگی کودکان، سلامت جسم و روان آینده آنان را بسازیم.

وی افزود: مهمترین سن زندگی هر شخص یک ماه اول زندگی است و اثری که این یک ماه نخست بر روی مغز کودکان می­گذارد هرگز تکرار شدنی نیست. در حقیقت 50 درصد از زندگی و شخصیت افراد در سه ساله نخست زندگی شکل می­گیرد که میان این سه سال، ماه ابتدایی تولد اهمیت غیرقابل انکاری دارد.

وی با اشاره به تغییر و تحولات مغزی و جسمی کودک در ماه های نخست زندگی گفت: نور اتاق کودک در سال اول زندگی به علت تشکیل سلول­های مختلف در چشم نباید بیشتر از 20 وات باشد و حتی همین مساله کوچک در بزرگسالی روی تمرکز افراد تاثیرگذار است.

این متخصص توان بخشی اعصاب کودکان بیان کرد: والدین نباید از لمس و در آغوش کشیدن فرزندان خود تا قبل از دوسالگی و به خصوص در سال اول زندگی غفلت کنند زیرا در دنیای امروز و با توجه به گسترش روافزون اطلاعات خصوصا از طریق دنیای مجازی این کار باعث می­‌شود در آینده کودکان حرف شنوی و انس بیشتری با والدین خود داشته باشند و به آنان اعتماد کنند.

دکتر کریمی گفت: بهتر است نام مدرسه طبیعت، بازی در طبیعت باشد زیرا بهتر است آموزش­های غیرمستقیم پیش از مدرسه را معطوف به بازی کنیم چون کودکان در بازی می­آموزند و خلاق می­شوند. بهتر آن است به جای توجه بیش از اندازه به ایجاد کودکان دانشمند، به تربیت کودکان خلاق و سالم توجه نشان دهیم زیرا راه آموزش های علمی و تخصص های بعدی برای کودکان در سال­های آینده هموار بوده و آن چیزی که در سال­های پیش از دبستان اهمیت دارد تربیت یک فرد سالم از نظر جسم و روان است.

در پایان این نشست حاضرین سئوالات خود را در زمینه موضوعات مورد بحث با دکتر حسین کریمی درمیان گذاشته و او به سئوالات آنان پاسخ گفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.