نخستین همایش اهدای عضو شهر همدان با حضور رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، جمعی از مسئولان، هنرمندان و خانواده‌های اهدا کنندگان عضو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این همایش که به منظور ادای احترام به خانواده های اهداکنندگان عضو در استان همدان و همچنین آگاهی حاضرین از شرایط و چرایی اهدای عضو برگزار شد، بسیاری از خانواده های اهدا کنندگان و همچنین افراد گیرنده عضو حضور داشتند.

محمد رضا عبادیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در این همایش ضمن ادای احترام به روح اهداکنندگان عضو و خانواده‌های آن­ها که به تعبیر وی مصداق از خودگذشتگی و ایثار هستند، گفت: از حدود دو ماه پیش مقدمات برگزاری جشن نفس با همکاری 85 نفر از خانوادگان اهداکنندگان و همچنین روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

عبادیان افزود: این جشن در حقیقت به پاس بزرگی و ایثار خانواده های اهداکنندگان استان همدان انجام شده که از پیشگامان این عمل خیر بوده اند.

محمد ناصر نیکبخت، استاندار همدان نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص طرح  تحول نظام سلامت در دولت یازدهم، بیان کرد: دولت یازدهم در اجرای طرح تحول نظام سلامت قدم­های بلند و با ارزشی برداشته که در تاریخ ایران بی سابقه است.

وی با اشاره به این موضوع افزود: به برکت این طرح هزار میلیارد تومان اعتبار به استان همدان اختصاص یافت که  از این مقدار400 میلیارد تومان به تجهیزات مربوطه، 100 میلیارد تومان یارانه به افراد مشمول این طرح و 500 میلیارد تومان نیز به ساخت و ساز در این زمینه اختصاص پیدا کرد.

نیکبخت تصریح کرد: این اعتبارات در استان همدان بخشی از طرح تحول سلامت اجتماعی بوده و اگر امروز بسیاری خواهان ابقای دکتر هاشمی در پست وزارت بهداشت هستند، به این سبب است.

استاندار همدان با بیان اینکه هر دولتی باید سلامت جامعه را در اولویت کاری خود قرار دهد، گفت: بیمه همگانی و طرح تحول نظام سلامت همگی بیانگر این موضوع هستند که دولت یازدهم به سلامت افراد اجتماع نگاه ویژه ای داشته است.

محمد ناصر نیکبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به ایثار و ازخود گذشتگی خانواده های افراد اهدا کننده عضو گفت: تصور تصمیم به اهدای اعضای بدن عزیز از دست رفته بسیار دشوار است، بزرگواری و ایثار این عزیزان ستودنی ست و این مراسم اشک همه ما را جاری کرد.

وی خطاب به خانواده های اهدا کنندگان افزود: با بخشیدن شادی به افرادی که در انتظار پیوند عضو هستند، شادی روح درگذشتگانتان را فراهم ساخته اید هرچند که این تصمیم کار آسانی نیست.

استاندار همدان با ارائه آماری از لیست افراد درانتظار پیوند عضو گفت: با توجه به آمار کشوری 27 هزار نفر منتظر برای پیوند در ایران داریم و متاسفانه سالانه 3هزار مورد مرگ مغزی در کشور اتفاق می­افتد. چه پسندیده است تا اعضای این درگذشتگان به بیماران نیازمند اهدای عضو تعلق گیرد.

نیکبخت بیان کرد: همه ما باید در به حداقل رساندن آمار اتفاقات منجر به مرگ مغزی بکوشیم اما هنگامی که این اتفاق رخ می­دهد کار بزرگ خانواده ها تصمیم بر بخشیدن زندگی به فرد دیگری با اهدای عضو است.

وی با اشاره به جایگاه همدان در خصوص اهدای عضو گفت: طبق آمار کشوری استان همدان در غرب کشور پیشقدم اهدای عضو بوده  و از مردم بزرگ و فرهنگ ساز استان همدان انتظار می­رفت که در این امر پسندیده پیشتاز باشند که این مساله نیز باعث مباهات است.

در ادامه این همایش سید حبیب الله موسوی بهار رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی همدان در خصوص اهدا و پیوند عضو در کشور سخن گفت و افزود: کشور ما در حوزه پزشکی و سلامت از پیشتازان منطقه بوده و در حال حاضر خدمات درمانی شایسته ای نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای همسایه ارائه می­دهد.

او افزود: در بسیاری از کشورهای همسایه نظیر افغانستان امکانات کافی برای نگهداری و پیوند عضو را ندارند و کشور ما در این زمینه بسیاری از این خدمات را در کشورهای همسایه فراهم می­کند که باعث افتخار ماست.

موسوی بهار گفت: کشور ما در تخصص پزشکی رتبه پانزدهم را میان سایر کشورها داراست و متوسط امید به زندگی از 56 سال در دهه 50 خورشیدی به 76 سال در حال حاضر رسیده است و تلاش ما این است که با پیشرفت­های پزشکی، آن را به 80 سال برسانیم.

وی در خصوص نقش مهم پرسنل و مسئولین بیمارستانی و کادر درمانی در هنگام تصمیم خانواده ها برای اهدای عضو عزیزان درگذشته شان، بیان کرد: کادر درمانی همواره در هنگام رخ دادن اتفاقات منجر به مرگ مغزی با همدلی و اطمینان بخشیدن به خانواده ها آنان را برای تصمیم گیری درست راهنمایی می­کنند.

وی گفت: یک همراهی جمعی بین افراد جامعه و کادر و پرسنل درمانی برای فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو نیاز است و هر شخص با گرفتن کارت اهدای عضو  به خانواده های اهداکنندگان این پیام مهم را انتقال می­دهد که ما در غم شما شریک هستیم و اگر این اتفاق برای خودمان رخ می­داد نیز همین تصمیم را می­‌گرفتیم.

آیت الله طه محمدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان نیز در این همایش در خصوص اهمیت اهدای عضو از نگاه دین سخن گفت و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشن نفس، بیان کرد: اگر انسانی به دلیل اهدای اعضای بدن دیگری زنده بماند و خدا را عبادت کند، برای متوفی باقیات صالحات محسوب می­ شود اما جا انداختن فرهنگ آن آسان نیست و باید موانع این موضوع برطرف شود.

وی با اشاره به برخی از این موانع گفت: مهمترین مانع خانواده برای امتناع از اهدای عضو مانع عاطفی است زیرا برای این افراد تصور اهدای عضو عزیزانشان بسیار ناگوار است. باید این موانع عاطفی را با مسائل عاطفی دیگری پاسخ داد و به این خانواده ها یادآور شد که انسان دیگری نیز در آن سوی این امر وجود دارد که با اهدای عضو می­تواند جان تازه ای بیابد.

وی افزود: مانع دیگر این امر مسائل فقهی ست زیرا برخی مراجع تقلید معتقدند فرد مرگ مغزی هنوز زنده است و جایز نیست دست او را از زندگی کوتاه کنیم. پیشنهاد این است که این مراجع جلسه ای با پزشکان داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که این افراد در صورت قطع دستگاه های پزشکی قادر به حیات هستند یا خیر.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان ضمن قدردانی از خانواده های اهدا کنندگان ابراز امیدواری کرد فرهنگ پسندیده اهدای عضو در میان افراد جامعه رواج یابد.

در انتهای همایش جشن نفس، سید محمد کاظمینی رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور با ارائه آماری در زمینه اهدای عضو ، بیان کرد: فرهنگ رو به رشدی در خصوص پیوند عضو از سال 1380 خورشیدی تا به امروز درمیان افراد جامعه شاهد هستیم و این نشان از فرهنگ سازی عالی در این زمینه دارد به نحوی که در سال گذشته بیش از 30هزار و 500 مورد پیوند عضو داشتیم.

کاظمینی افزود: 57 درصد از کلیه های پیوند زده شده ازبیماران مرگ مغزی بوده و تلاش بر این بود تا از افراد سالم کلیه پیوند صورت نگیرد.

وی با اشاره به آمار اهدای عضو در استان همدان گفت: در استان همدان رشد مناسبی در زمینه اهدای عضو در سال­های اخیر شاهد بودیم و این استان به میانگین کشوری در اهدای عضو رسیده است. وی تصریح کرد: مرگ مغزی واقعیتی ست که ممکن است اتفاق بیوفتد و بهتر آن است در صورت بروز این حادثه ناگوار اعضای بدن فرد اهدا شوند تا به اشخاص نیازمند دریافت عضو حیات دوباره ای ببخشند.

اجرای موسیقی زنده توسط گروه موسیقی سنتی استان همدان و اجرای قطعه‌ای توسط مجید اخشابی از برنامه‌های جنبی این همایش بود. همچنین دیدار خانواده یکی از اهداکنندگان با گیرنده عضو وی و به آسمان فرستادن بادکنک های سفید به یاد و احترام اهداکنندگان عضو توسط خانواده های ایشان از دیگر فعالیت های این همایش بود که حاضرین را متاثر ساخت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.