پنجمین نشست تخصصی خوشنویسی در حضور استادان این حوزه و با بررسی رشته سیاه مشق در همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که با همکاری انجمن خوشنویسان همدان و اداره کل فرهنگ و ارشد اسلامی برگزار شد، عطالله سرمدی مسئول انجمن خوشنویسان همدان ضمن خوشامدگویی به اساتید انجمن خوشنویسان ایران حاضر در جلسه، گفت: تمام تلاش مجموعه شورای انجمن خوشنویسان همدان این است که ارتباط خود را با برگزاری نشست­‌های این چنینی و کارگاه های آموزشی با اساتید و خوشنویسان ایران حفظ کند.

سرمدی افزود: از ابتدای سال جاری نمایشگاه ها و کارگاه های متعددی با حضور هنرمندان این حوزه در استان همدان برگزار کرده ایم و این نشست نیز در راستای همین برنامه هاست زیرا ما همواره از حضور اساتید و علاقه‌مندان این حوزه و تشکیل چنین جلساتی استقبال می­‌کنیم.

در ادامه این نشست، علی اشرف صندوق آبادی از اساتید انجمن خوشنویسان ایران توضیحاتی درخصوص این انجمن ارائه و بیان کرد: سیاست مهم شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، تمرکز زدایی از کشور بوده و در این راستا برای تسهیل کار علاقه مندان به آموزش خوشنویسی امکان برگزاری کلاس­‌ها و کارگاه های آموزشی با حضور اساتید برتر انجمن خوشنویسان ایران در شهرستان­ها را فراهم کرده است.

وی با اشاره به رشته سیاه مشق گفت: سیاه مشق به دلیل انتزاعی بودن و فرمی که داراست به راحتی  می­تواند با هنر و دنیای مدرن ارتباط برقرار کند و به همین دلیل سیاه مشق را باید با نگاهی دقیق­تر، عمیق­تر و مشتاق­تر بررسی کرد.

همچنین احمد پیله چی از دیگر اساتید انجمن خوشنویسان ایران در این نشست سخنانی در خصوص رشته سیاه مشق بیان کرد و گفت: سیاه مشق مبحثی نیست که بشود با چند جلسه نشست دستاورد­های آن را بیان کرد. وی با استفاده از تعبیرزیبایی افزود: سیاه مشق صحنه برخورد زیبای کلمات است و هنرمندانه اجرا کردن آن به توانایی هر خوشنویس بستگی دارد.

پیله چی با اشاره به تاریخ سیاه مشق گفت: این شیوه در ابتدا تنها جهت تمرین بوده است زیرا خوشنویس تلاش می­کرد از کمترین فضا بیشترین بهره را ببرد بنابراین حروف را در هم می­نگاشت اما به مرور زمان به علت شکل زیبای این تمرین­ها، سیاه مشق تبدیل به جلوه ای از بیان اثر هنری شد و امروزه نیز بیشتر به همین منظور نگاشته می­شود.

وی بیان کرد: سیاه مشق برخلاف اشکال دیگر هنر خوشنویسی وامدار ادبیات نبوده و بیشتر ازهرچیز بیانگر عواطف و احساسات درونی هنرمند است.

او افزود: سیاه مشق به علت شکل انتزاعی خود در بین افراد سایر کشورها به خصوص کشور فرانسه که با زبان فارسی نیز آشنایی ندارند طرفداران و علاقه مندان بسیاری دارد.

احمد پیله چی همچنین بیان کرد: یادگیری سیاه مشق حتما باید به شکل اصولی باشد و هنرجویان و  علاقه مندان ابتدا باید در کلمات به پختگی برسند سپس با نظر استاد مورد نظر می توانند قدم اول را در سیاه مشق بردارند و در غیراینصورت در این زمینه موفق نخواهند بود.

این نشست در ادامه با افتتاح نمایشگاه خط و خوشنویسی هنرمندان همدان در روز نخست خود به پایان رسید و ادامه آن به همراه پرسش و پاسخ به روز دوم و پایانی موکول شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.