نشست تخصصی پیشگیری از کودک­‌آزاری با محوریت کودک­‌آزاری جنسی با حضور حمیدرضا الوند مدیرکل اداره بهزیستی استان همدان و چند تن از مددکاران اجتماعی و روانشناسان در همدان برگزار شد

به گزارش ایلنا، در این نشست حمیدرضا الوند با اشاره به برنامه ششم توسعه کشوری بیان کرد: این برنامه به علت توجه فراوان به مسائل اجتماعی، برای سازمان بهزیستی کشورهمچون تیغ دو لبه­‌ای است که در عین ایجاد فرصت، باعث سنگین­‌تر شدن مسئولیت این سازمان نیز می­‌شود.

 وی در ادامه از نقش مهم تمامی افراد جامعه در سلامت اجتماعی گفت و بیان کرد: هر فردی در اجتماع باید احساس کند که نقشی در سلامت اجتماعی دارد. ما نباید همه چیز را از نهاد­های دولتی متوقع باشیم. در حقیقت نقش اصلی حفظ سلامت محله و شهر توسط خود مردم ایفا می­‌شود.

الوند در ادامه گفت: یکی ازمولفه­‌های سلامت اجتماعی توجه به وضعیت کودکان به عنوان آسیب­‌پذیرترین قشر جامعه است. توجه به مصادیق کودک­‌آزاری می­‌تواند از بیشتر شدن آن در جامعه جلوگیری کند و پیشگیری از کودک آزاری در درجه اول با آموزش­‌های درست و همکاری تمام افراد جامعه امکان­‌پذیر است.

 وی افزود: اغلب خانواده­‌ها به علت نداشتن تکنیک درست برای آموزش­‌های جنسی، در این مورد با کودکان صحبت نمی­‌کنند و به همین دلیل نهاد خانواده ما نیازمند دانش و مهارتی تخصصی برای مطرح کردن این مسائل با کودکان خود و پیشگیری از آسیب­‌های جنسی کودکان در جامعه است.

 مدیر کل اداره بهزیستی استان همدان با اشاره به سابقه طولانی مطالعاتی دکتر شهین علیایی زند روانشناس خانواده و بنیان­گذار مرکز پیشگیری از کودک­‌آزاری جنسی در ایران در زمینه تربیت جنسی کودکان گفت: لزوم آموزش­‌های جنسی و مراقبت از اندام­‌های خصوصی توسط کودکان باعث شده که دکتر علیایی زند کتابی نیز در این زمینه نگارش کنند با نام "من همه را دوست دارم اما..." که خواندن این کتاب را به تمامی خانواده­‌ها، مربیان مهد کودک­ها و...پیشنهاد می­‌کنم.

در ادامه این نشست ناهید لطفی ماهر روانشناس تربیتی، از لزوم آگاهی والدین درمورد تمایلات جنسی کودکان گفت. وی اشاره کرد: در تمامی کودکان غریزه میل جنسی مانند هر انسان دیگری وجود دارد و این­چنین نیست که ناگهان بعداز بلوغ ایجاد شود اما خانواده­ها باید توجه داشته باشند که این مساله به معنی منحرف بودن کودک نیست.

این روانشناس در ادامه بیان کرد: هدف از تربیت جنسی کودکان ایجاد یک نگرش سالم جنسی در افراد است که این مساله در بزرگسالی نیز نمود پیدا می­کند. بسیار مهم است که کودک کنجکاوی­های ذهن خود را در محیط سالم خانواده و به اندازه سن خود جوابگو باشد زیرا در غیراین­صورت کودک کنجکاوی­های خود را از راه­های دیگری برطرف کرده که اغلب باعث ناهنجاری در کودکان می­شود.

 وی افزود:کودکان از سنین بسیار پایین در معرض پیام­های جنسی هستند و ما با آگاهی بخشی، آن­ها را از بسیاری خطرات مصون می­داریم. باورهای نادرست والدین در خصوص تربیت جنسی فرزندان خود و شناخت نادرست از مسائل جسمی و جنسی کودکان در سنین مختلف رشد باعث آسیب به آ­ن­ها می­شود.

 وی با تذکر این مساله که کودکان باید نه گفتن را بیاموزند افزود: ایجاد محیط مناسب، دارا بودن اطلاعات کافی در خصوص رشد جنسی کودکان و آموزش مهارت­های خود کنترلی و خود مراقبتی به کودکان، از عوامل مهم تربیت جنسی کودکان هستند.

 لطفی ماهر در این خصوص گفت: کودک از سن 3سالگی شروع به پرسیدن سوال از والدین خود می­کند و والدین موظفند درکنار استقبال از این سوالات و بیان جواب­های متناسب با سن کودکان، میزان اطلاعات کودک از این مسائل را نیز بسنجند. والدین برای پیشگیری از کودک­آزاری باید شرایط خطر را شناسایی کنند، کودک را با مراقب بزرگسال مرد یا زن تنها رها نکنند و هرگز از کودکان خود غافل نشوند.

فاطمه بهنامجو، مددکار اجتماعی در ادامه این نشست با بیان این نکته که تمامی افراد زیر 18 سال کودک محسوب می­شوند، بیان کرد: کودک­آزاری  استفاده عمدی یک بزرگسال از قدرت و زور و تهدید است که به رشد و حیات کودک لطمه وارد می­کند. این آزارها می­توانند جسمی، جنسی، هیجانی و یا عاطفی باشند.

 وی افزود: نباید تصور کرد که تنها دختران مورد آزار جنسی قرار می­گیرند، در حقیقت از هر 4دختر یک نفر و از هر 6 پسر یک نفر سالانه مورد سواستفاده جنسی قرار می­گیرد. اغلب این کودکان به علت ترس از محکوم شدن توسط خانواده و همچنین تهدید کودک­آزاران این مسائل را بازگو نمی­کنند وبه همین دلیل تمام خانواده­ها باید متوجه هرگونه علایم تغییر در خلق و خوی کودک و همچنین آسیب­‌های فیزیکی در بدن آن­ها باشند زیرا همه این­ها مانند یک زنگ خطر هستند که می­توانند والدین را از مشکلات آگاه نمایند.

این مددکار اجتماعی با بیان این مطلب مهم که اغلب   کودک­آزاران جنسی افرادی هستند که کودکان به آنان اعتماد دارند و بسیار به خانواده­ها نزدیک هستند افزود: والدین باید مراقب کودکان خود باشند آن­ها را با آشنایان بزرگسال رها نکنند وتوانایی دفاع از اندام­های خصوصی بدن خود را به آن­ها بیاموزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.