به گزارش ایرنا عبدالعظیم رضایی عصر پنجشنبه در نشست بررسی چشم انداز توسعه روستایی شهرستان ملایر با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری افزود: این در حالیست که اکثر روستاهای ملایر پویا، فعال و بانشاط است.
وی اظهار کرد: با وجود تلاش ها و اقدامات انجام شده در سال های اخیر در سطح روستاهای ملایر، این میزان کاهش جمعیت تهدید و دلیلی جدی است تا برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنیم.
وی ادامه داد: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن از جمعیت بیش از 288 هزار نفری شهرستان ملایر، 111 هزار تن معادل 35 درصد جمعیت روستایی است.
رضایی با بیان اینکه با اتخاذ تصمیمات اثرگذار نباید شاهد ادامه روند مهاجرت روستاییان باشیم، افزود: از 208 روستای دارای سکنه ملایر، هر کدام از این روستاها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی در حوزه های مختلف است که باید برای ماندگاری مردم از آنها بهره بگیریم.
وی بر لزوم استفاده از ظرفیت روستاها تاکید کرد و گفت: روستاهای این شهرستان دارای مسایل و مشکلاتی هستند که با اعتبارات استانی و شهرستانی قادر به حل این مشکلات نیستیم و در سطح ملی نیازمند نگاه ویژه دولت است.
معاون استاندار همدان با بیان اینکه به زودی شاهد ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی انگور خواهیم بود، افزود: 10 هزار و 500 هکتار باغ انگور در ملایر داریم که در تولید و اشتغال پایدار پتانسیلی غنی و سرشار در حوزه روستاها است.
رضایی ادامه داد: سال گذشته 250 هزار تن انگور و 45 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید شد که یکی از فرصت های اقتصادی و درآمد زا برای اقتصاد این شهرستان به شمار می رود و نیازمند برنامه ریزی و همراهی مسئولان و فعالان این عرصه هستیم.
وی همچنین به ثبت ملی مبل و منبت ملایر در فهرست شهرهای صنایع دستی کشور اشاره و بیان کرد: به دنبال تشکل سازی و جلب مشارکت عمومی در این حوزه هستیم.
فرماندار ویژه ملایر در این رابطه گفت: امیدواریم برای سرمایه های پراکنده ای که در شهرستان به ویژه در حوزه کشاورزی وجود دارد بتوانیم از تسهیلات لازم بهره مند شویم و تولید، اشتغال و پایداری روستا را در سال جدید محقق کنیم.
رضایی وجود 11 مرکز دانشگاهی، 25 باب کتابخانه، صنایع بزرگ و شهرک ها و نواحی صنعتی، وجود 42 درصد از معادن استان و موقعیت ویژه جغرافیایی و فرهنگی را از دیگر شاخص های ملایر برشمرد و افزود: با وجود این همه پتانسیل، محور اقتصاد این شهرستان کشاورزی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز بیان کرد: یک هزارو 758 اثر داریم که 340 اثر معادل 20 درصد آثار تاریخی استان بعد از همدان مربوط به ملایر است.
ابراهیم جلیلی افزود: 200 اثر ملایر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که مهمترین این آثار تپه باستانی نوشیجان است و پرونده ثبت جهانی آن در دست اقدام است و با پیگیری های انجام شده تبدیل به پایگاه ملی شده است.
وی در خصوص شهر زیرزمینی سامن نیز گفت: این اثر تاریخی تبدیل به پایگاه ملی شده و بزودی افتتاح خواهد شد و با سه هکتار از منحصر به فردترین آثار کشور است.
وی با اشاره به وجود اثر تاریخی در 28 روستای ملایر ادامه داد: از 208 روستای دارای سکنه ملایر حداقل 130 روستای این شهرستان دارای اثر تاریخی و تپه های تاریخی چند هزار ساله است.
جلیلی افزود: در حوزه مبل و منبت چهار هزارو 300 کارگاه شناسایی شده داریم که به طور مستقیم هشت هزار تن و به صورت غیر مستقیم حدود 20 تا 25 هزار تن در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.
وی اظهار کرد: 80 کارگاه بزرگ مبل و منبت در ملایر داریم و 70 تا 100 نمایشگاه در بازار مبل ملایر دایر است که سالیانه 70 تا 80 دست مبل تولید و صادر می کنند.
مدیر اداره میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه در صدد برگزاری جشن مبل و منبت در شهریور ماه امسال هستیم، افزود: بیش از 30 کارگاه سبد و مروار بافی در ملایر داریم که ظرفیتی ویژه در این حرفه به شمار می رود و بیش از 30 درصد این محصول به کشور آذربایجان صادر می شود.
شهرستان ملایر دارای 208 روستای دارای سکنه و 111 هزار تن جمعیت روستایی است.
این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر دارای 6 شهر، چهار بخش و 15 دهستان است که در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی** انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.