به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ملایر شهری است که حالا در صنعت مبل و منبت ملی شده و در گیر و دار جشنی ملی است تا برای همیشه برند این هنر فاخر را به نام خود ثبت کند.
اینجا ملایر است، شهر ملی مبل و منبت ایران زمین، شهری که بیش از 70 درصد از تولید مبل و منبت کشور را به خود اختصاص داده و سهم بسیار عمده ای از بازار مبل کشور در اختیار هنرمندان خوش ذوق این شهر است.
طبق آمار بیش از 15 هزار تن در صنعت مبلمان ملایر به طور مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستند و سالانه بیش از 60 هزار سرویس مبل منبتی در کشور را تولید و صادر می کنند.
بیش از چهار هزار کارگاه مبل و منبت دارای مجوز در این شهر فعال است و بیش از هشت هزار تن، به طور مستقیم در این حرفه مشغول به کار هستند، شهری که 6 هزار هنرمند آن منبت کار بوده و هنر دست آنها در جای جای خانه هر ایرانی نشسته است.
با ملی شدن مبل و منبت ملایر در بین شهرهای صنایع دستی ایران زمین، حالا مردمانش بساط جشنی را مهیا می کنند که از تدبیر دولت یازدهم به آنها رسیده و می خواهند مدال این افتخار را بر بلندای بام ملایر نصب کرده و آوازه اش را به خارج از مرزهای کشور برسانند.
اینجا ملایر است، شهر ملی مبل و منبت، شهری که بازار بزرگ مبلش زمینه ای برای جذب توریسم و گردشگران مبل و منبت است و حدود 250 نمایشگاه مبلمان در این بازار میزبان دوستداران و خریداران هنر ناب منبت است.
حالا به پاس این اقدام مهم فرهنگی مسئولان این شهرستان با مشارکت مردم علاقه مند به هنر دستی، در صدد برگزاری جشن ملایر، شهر ملی منبت هستند و می خواهند از تجربه تمام فعالان، هنرمندان و متخصصان این هنر در برگزاری هر چه بهتر این جشن ملی بهره بگیرند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در این خصوص در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این اداره با همکاری فرمانداری ویژه و شهرداری ملایر در نظر دارد به منظور ترویج و توسعه این هنر و صنعت دستی و ارج نهادن به تلاش های صنعتگرانش جشنی را برگزار کند.
ابراهیم جلیلی گفت: به همین منظور از همه هنرمندان، متفکران و تمامی افرادی که تجربه ای در برگزاری اینگونه جشن ها دارند، دعوت شده تا در خصوص برگزاری جشن و طراحی المان مبل و منبت ملایر نظرها و طرح های خلاقانه خود را ارایه کنند.
وی ایده و نحوه برگزاری جشنواره، طراحی المان شهر ملی مبل و منبت و طراحی پوستر و بنر جشنواره را از موضوع های فراخوان برگزاری این جشن عنوان کرد.
جلیلی تاکید کرد: ایده طرح های جشنواره باید به صورت مردمی و با محوریت خیابان 32 متری مطهری(بازار بزرگ مبل ملایر)، نمایشگاه های مبل و شهرک صنعتی خوشه مبل و منبت ناحیه 2 ملایر باشد.
وی با بیان اینکه زمان ارایه طرح های المان شهر ملی منبت تا دهم مرداد ماه است، ادامه داد: با توجه به اینکه المان شهر ملی منبت در یکی از میادین شهر نصب خواهد شد، باید دارای دوام مناسب باشد.
وی افزود: به سه طراحی برتر و ساخت المان شهر ملی مبل و منبت و همچنین به 10 ایده برتر که قابلیت اجرا شدن داشته باشند، جوایز نفیس و ارزنده ای اهدا می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به ظرفیت ملایر در حوزه صنایع دستی گفت: در حال حاضر 2 شهرک صنعتی مبل و منبت در این شهرستان فعال است و گردش مالی بسیار خوبی را در این حوزه رقم می زند.
به گزارش ایرنا جلیلی کیفیت مبل و منبت تولیدی در ملایر را در کشور برتر و در جایگاه نخست دانست و افزود: سالیانه بیش از 60 هزار سرویس مبلمان نفیس در مدل های مختلف با ارزشی بالغ بر یک هزارو 500 میلیارد ریال در این شهرستان تولید می شود.
وی ادامه داد: تولیدات مبل و منبت ملایر به نقاط مختلف کشور همچون تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و کرمان و به کشورهای آسیای میانه و عراق صادر می شود.
وی بیان کرد: بهمن ماه سال گذشته با همت و تلاش شماری از دلسوزان و فعالان صنعت مبل و منبت ملایر، انجمن مبلمان ملایر تشکیل شد که برای برند سازی و دفاع از شهر ملی مبل و منبت نیاز به اتحاد، انسجام و خرد جمعی در این صنعت داریم.
جلیلی جذب بازار جهانی، تلاش وافر در بخش بازاریابی و فروش، طرح ایده های نو، جلب نظر مشتری و تولید صفر و تا صد این صنعت را از ضرورت های صنعت مبل و منبت ملایر برشمرد و گفت: به طور قطع ملی شدن این صنعت، رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر جوانان این شهرستان را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه در صدد ثبت جهانی مبل و منبت ملایر نیز هستیم، تاکید کرد: باید از این فرصت طلایی برای تولید و اشتغال بیشتر در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.
نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز ثبت ملی ملایر به عنوان شهر مبل و منبت کشور را نتیجه مشارکت و اراده مردم این شهر و مسئولان و نوید بخش گشایش های مثبت در حوزه اشتغال، تولید و اقتصاد این شهرستان دانستند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز این اقدام دولت تدبیر و امید را نوید روشنی در جهت توسعه صنعت مبل و منبت ملایر دانست.
عبدالعظیم رضایی افزود: به دنبال صادرات محصولات تولیدی این صنعت به خارج از کشور و جذب بازارهای فروش بیشتر هستیم.
به گزارش ایرنا در حال حاضر حدود 90 درصد تولیدات بازار مبل ملایر در خارج از شهر و استان همدان به فروش می رسد.
حدود هشت هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از چهار هزار و 300 تن به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
15 اردیبهشت ماه امسال با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/1181
خبرنگار: معصومه موسوی** انتشار دهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.