در مراسمی در پایتخت سفال ایران، این شهر اولین سال جهانی شدن خود را جشن گرفت. ا

به گزارش ایلنا، این مراسم با حضور چند تن از مدیران دولتی از جمله محمودرضا عراقی معاون عمرانی استاندار همدان، علی مالمیر مدیرکل سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان، نماینده مردم بهار و لالجین، شهردار، فرماندار و جمع زیادی از شهروندان همدان و لالجین برگزار شد.

در سالروز جهانی شدن لالجین از لوگو و وبسایت شهر جهانی سفال رونمایی شد. در این مراسم که به‌طور مستقیم از رادیو جوان پخش شد، مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی در سخنرانی کوتاهی با اشاره به تاریخ ۷۰۰ ساله سفالگری در این شهر از لزوم بازدید گردشگران از کارگاه‌های قدیمی سفال گفت.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد سال‌جاری استان‌همدان و شهر لالجین با افزایش تعداد گردشگران رو به‌­رو باشد.

مالمیر همچنین از رشد ۵۵ درصدی صادرات سفال در این شهر خبر داد و بیان کرد: این میزان نسبت به سال ۹۴ رشد چشمگیری داشته است.

امیر پاک‌رقم شهردار لالجین نیز با اشاره به ظرفیت بالای کوچک‌ترین شهر جهانی سفال دنیا، از حضور ۸۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ سفالگری و حدود ۲۵۰ فروشگاه عرضه سفال در این شهر خبر داد.

وی همچنین از پتانسیل ویژه دهکده سفال لالجین در افزایش تولیدات سفال این شهر خبر داد و از لزوم احداث هتل و اقامت گاه‌های گردشگری در این شهرجهانی گفت.

وی با اشاره به صادرات سفال در استان همدان خاطرنشان کرد: سفال پس از سیمان در رتبه دوم صادرات استان قرار دارد و این لزوم حمایت از این هنر را به خوبی نشان می‌دهد.

در ادامه محسن مرادی‌پناه فرماندار بهار از لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای حفظ اعتبار این شهر در سازمان یونسکو گفت و اظهار کرد که این سازمان در مبحث پیگیری مطالبات مردمی وظیفه خود را به بهترین نحو به انجام می‌رساند.

محمود رضاعراقی معاون امور عمرانی استانداری همدان نیز از اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تاسیس موزه لالجین و همچنین اعتبار لازم برای تاسیس ساختمان میراث فرهنگی و دفتر شهر جهانی سفال خبر داد.

وی همچنین ابراز کرد سال گذشته شهر لالجین برای واگذاری اعتبار در اولویت بوده است.

در پایان مراسم نیز با حضور مدیران دولتی و همچنین چند تن از هنرمندان شهر از تندیس سفالی لوگو و وبسایت شهر جهانی لالجین رونمایی شد.

همچنین برگزاری موسیقی زنده و مسابقه اطلاعات عمومی در حاشیهٔ این مراسم از برنامه‌هایی بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

آیدا شاکر- ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.