مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه جاذبه های گردشگری این استان همچنان ناشناخته است، گفت: اگر خواستار رونق و توسعه گردشگری استان هستیم همه باید در این زمینه کمک کنیم.

مالمیر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ابتدا به تعداد بالای گردشگران این استان در تعطیلات عید فطر اشاره کرد و گفت: با توجه به آماری که از روز سوم تا روز نهم تیرماه سال جاری داریم در مجموع حدود 424 هزار و 718 مورد، بازدید از اماکن تاریخی استان و همچنین حدود 280 هزار و 694 مورد اقامت براساس گزارش های ستاد اسکان در شهرستان همدان انجام شده که بالاترین آمارها مربوط به روز ششم تیرماه است.

مالمیر خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی با تجربه­‌ای که در سال­‌های گذشته به ویژه در ایام عید فطر داشته با پیش­‌بینی این حجم از گردشگر به ویژه به علت نحوه قرار گرفتن این تعطیلات در اواسط هفته و مصادف شدن آن با تعطیلات آخر هفته توانست بدون هیچگونه حادثه یا بحران جدی این حجم گردشگر را به نحو مطلوب میزبانی کند.

وی درخصوص نحوه اسکان مسافران و گردشگران دراین روزهای تعطیل افزود: سازمان با بهره گیری نزدیک به صد درصد ظرفیت اسکان استان توانسته است خدمات شایسته­‌ای به مسافران عرضه کند. هتل ها، مهمانپذیرها، متل ها، کمپ­‌های ورزشی، نمایشگاه­‌ها، اردوگاه­‌ها، خوابگاه­‌ها همچنین فضای روباز برای برپایی چادر، همگی توسط اداره کل برای این تعطیلات در نظر گرفته شد و در اختیار مسافران قرار گرفت.

مهندس مالمیر با بیان این مطلب که بسیاری از مسافران به علت آب و هوای مطلوب شهر همدان در فصل تابستان، خواهان برپایی چادر در فضاهای روباز هستند، اظهار داشت: فضاهای روباز نیز جهت پرپایی چادر در اختیار مسافران قرار گرفته شد. سازمان میراث فرهنگی تمام تلاش خود را در جهت اقامت و اسکان بهینه مسافران در دوره پیک مسافر انجام داده و طبیعتا در همه جای دنیا نیز وقتی حجم بالایی از گردشگر از منطقه‌ای بازدید می‌­کنند، ازدحام پیش می­‌آید اما با مدیریت صحیح و تجربه سازمان در این خصوص، این حجم بالای گردشگران به خوبی مدیریت شده­‌اند گرچه هتل­‌ها نیز در روزهای پنجم و ششم تیرماه تقریبا با ظرفیت صد در صدی مواجه بودند اما مشکلی در این زمینه بوجود نیامد.

وی افزود: نمی­‌توان فقط به علت ازدحام جمعیت در دوره پیک مسافر هتل جدیدی‌احداث شود و در سایر روزهای سال با ظرفیت خالی رو به رو باشد اما با این حال مجموعا 10 هتل جدید نیز در دست احداث است که از این 10 پروژه، یک هتل به بهره‌برداری رسیده و 9 مورد دیگر در دست اقدام است و به زودی شاهد بازگشایی آن­ها خواهیم بود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان همدان همچنین از خدمات این سازمان به مسافران خبر داد و افزود: افزون بر 60 قرارداد برای فراهم سازی زیرساخت­‌های مناسب در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. همچنین اغلب بناهای تاریخی در حال مرمت و بازسازی­‌اند از جمله سقف آرامگاه بوعلی سینا که مشکل نشت آب داشته و اکنون در حال مرمت است.

وی در ادامه بیان داشت: این سازمان با انتشار بروشور و کتابچه همچنین به کارگیری راهنمایان مجرب گردشگری در اماکن تاریخی سعی در معرفی مطلوب استان همدان به گردشگران داشته است.

وی در خصوص برپایی اماکن اقامتی کم هزینه و با امکانات کافی گفت: سازمان میراث فرهنگی سعی دارد نوع هتل­‌ها و مهمانپذیرها را براساس بخش بندی جامعه هدف، طراحی کرده که برای تمامی متقاضیان جوابگو باشد زیرا سیاست این سازمان، حمایت از مجموعه های اقامتی متنوع به صورت­‌های مختلف است و به همان اندازه که وجود یک هتل 4 یا 5 ستاره اهمیت دارد، وجود هتل­‌های 2 ستاره و کمپ­‌های اقامتی ارزان قیمت و نیز اقامتگاه‌های بوم گردی که با قیمتی پایین­‌تر از هتل­‌ها سعی در شناساندن جاذبه­‌های فرهنگی استان را دارند بسیار مهم است.

وی در خصوص خانه مسافرها نیز بیان داشت: سازمان سعی در نظارت گسترده و صدور مجوز به این اماکن اقامتی داشته و تا سال­‌های آینده با خانه مسافرهای بدون مجوز به طور جدی برخورد خواهد کرد.

او در پایان با اشاره نقاط ضعف گردشگری استان بیان داشت: مشکل اصلی گردشگری شهر و استان همدان در عدم شناساندن آن به گردشگران داخلی و خارجی و ناشناخته بودن جاذبه­‌های گردشگری استان برای این گردشگران است که برای این منظور نیاز به همکاری همه جانبه بخش دولتی و خصوصی و همچنین رسانه­‌ها در زمینه اطلاع رسانی است. مشارکت بخش خصوصی و دولتی به ویژه شهرداری­‌ها در راستای معرفی استان می‌تواند برای جذب گردشگر موثر باشد. با بیان عملکردهای مثبت بخش­‌ها، زیرمجموعه­‌های این سازمان و بازتاب نقاط مثبت و توجه به نیمه پر لیوان در کنار انتقادات مهم و موثر و تشویق بخش­‌های مختلفی که در این زمینه در حال ارائه خدمات هستند و طبیعتا انتشار اخبار مثبت از عملکرد تمام زیرمجموعه‌­های مرتبط، شاهد رشد گردشگران نیز خواهیم بود. اگر می­‌خواهیم در این زمینه توسعه داشته باشیم همه باید کمک کنیم از جمله رسانه‌ها، بخش دولتی و خصوصی. نقاط ضعف را بدانیم، نقد کنیم، راهکار ارائه دهیم و با بیان نقاط مثبت موجود به رشد گردشگر و همچنین توسعه زیرساخت­های مرتبط یاری رسانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.