سید هادی حسینی بیدار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با وجود 14 سال خشکسالی در همدان، بارش باران در سال جاری باعث شد که وضعیت ذخیره آبی استان بهبود پیدا کند افزود: با این بارندگی ها سد اکباتان در همدان سرریز شد اما با این وجود در مصرف آب و فرهنگ سازی مصرف آب باید تلاش لازم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه هفته اول تیرماه در کشور هفته صرفه جویی نامگذاری شده است گفت: 80 درصد مردم همدان الگوی مصرف آب را رعایت می کنند که باید تلاش شود رعایت این الگو به 100در صد برسد.
حسینی بیدار با بیان اینکه میزان هدررفت آب در استان 24 درصد است یادآور شد: امسال هیچ گونه قطعی آب در استان وجود نداشته است.
وی ابراز امیداوری کرد: با مصرف بهینه آب توسط مشترکان و کمک و همراهی رسانه ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه در سال جاری نیز در هیچ یک از شهرها قطعی آب را شاهد نباشیم.
حسینی بیدار با بیان اینکه 6 درصد آب استان در بخش آب شرب شهری و روستایی مصرف می شود گفت: 92 درصد آب در بخش کشاورزی و 2 درصد نیز در بخش صنعت مصرف می شود.
وی ادامه داد: 175 حلقه چاه آب شرب مردم استان همدان را تامین می کنند و اکنون 2 حلقه چشمه و 2 رشته قنات در استان وجود دارد و 79 باب مخزن نیز فعال است.
حسینی بیدار تعداد ایستگاه های پمپاژ آب در استان 24 باب عنوان کرد و گفت: 6 مرحله پمپاژ آب در استان صورت می گیرد و آب از کیفیت بالا و سالمی برخوردار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: 94 میلیون متر مکعب آب شهری در طول سال تولید می شود و 73 میلیون متر مکعب نیز به مصرف می رسد.
حسینی بیدار با بیان اینکه طول شبکه توزیع آب 2 هزار و 554 کیلومتر است تصریح کرد: طول خط انتقال آب 458 کیلومتر، سرانه تولید 230 لیتر در شبانه روز و سرانه مصرف 160 لیتر در شبانه روز است.
وی با بیان اینکه 29درصد از شبکه های آبرسانی استان همدان فرسوده هستند ادامه داد: برای اصلاح این شبکه ها یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: 2 درصد معادل هفت هزار و 340 فقره از کنتورهای آب استان معیوب هستند.
حسینی بیدار با اشاره به اینکه 775 هزار نفر از جمعیت استان زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند گفت: جمعیت زیر پوشش در کشور 45 درصد و در استان همدان 70 درصد بالغ بر 276 هزار مشترک است.
وی افزود: هشت ایستگاه پمپاژ فاضلاب در استان فعال هستند و طول شبکه جمع آوری فاضلاب یک هزار و 377 کیلومتر و طول خطوط انتقال 59 کیلومتر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه هشت تصفیه خانه در حال بهره برداری است یادآور شد: 12 شهر استان دارای انشعاب فاضلاب هستند.
حسینی بیدار تاکید کرد: نیروگاه شهید مفتح همدان به 600 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب نیاز داشت که این اقدام صورت گرفت و در طول چند ماه میزان تولید پساب برای نیروگاه از 200 به 600 لیتر رسید.
وی با بیان اینکه در شهر همدان 18 میلیون متر مکعب بازچرخانی آب در حد آب شرب انجام شده است گفت: ظرفیت بازچرخانی آب در استان در طول سال 28 میلیون متر مکعب است که این بازچرخانی ناشی از تصفیه خانه همدان، رزن، ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، سرکان، تویسرکان و کبودراهنگ است.
جمعیت شهری استان همدان یک میلیون و 97 هزار نفر است که این جمعیت به طور کامل زیر پوشش خدمات آب هستند.
29 شهر استان همدان از خدمات استفاده می کنند و 414 هزار انشعاب آب در استان وجود دارد.
هفته اول تیرماه به نام صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.
2087/1181
خبرنگار: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.