ناهید کوثری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش جمعیت دیابتی‌ها، افزایش رشد ابتلا به این بیماری در ایران به 9.2 درصد رسیده و نیمی از افراد از دیابت خود بی‌اطلاع هستند.
وی با بیان اینکه حمایت از افراد دیابتی در تحصیل، درمان و اشتغال‌زایی و تاسیس کلینیک مجزا و ویژه بیماران دیابتی از برنامه های انجمن دیابت استان همدان افزود: جذب نیروی متخصص غدد اطفال و بزرگسالان و کارشناس تغذیه در سطح استان و تاسیس کلینیک مجزا و ویژه بیماران دیابتی از درخواست‌های اعضای این انجمن است.
مدیر‌عامل انجمن دیابت استان همدان گفت: انجمن دیابت همدان در فروردین 1396 با تایید هیئت نظارت استانداری و مصوبه مجمع عمومی موسسان و با مشارکت پزشکان متخصص و کارشناسان مرتبط برای فعالیت در محدوده استان همدان تاسیس شد.
وی با بیان اینکه اهداف انجمن بر آموزش تکیه دارد افزود: آموزش تنها راه خروج از بن‌بست درمان‌های نامناسب دیابت و تحمیل هزینه‌های هنگفت ناشی از آن است.
کوثری تصریح کرد: نخستین و مهمترین ویژگی آموزش دیابت، همگانی بودن با محوریت پیشگیری از ابتلا به دیابت است.
وی با اشاره به اهداف تاسیس انجمن دیابت، این اهداف را شامل افزایش سطح اطلاعات عمومی و فرهنگ‌سازی تغذیه صحیح و تحرک و نشاط در زندگی، ارتقای سطح آگاهی افراد مبتلا به انواع دیابت برای پیشگیری و کنترل عوارض دیابت و افزایش فعالیت‌های پژوهشی درباره دیابت عنوان کرد.
وی گفت: اهمیت موضوع از اینجا آغاز می‌شود که مطالعات اخیر حاکی از روند رو به رشد سریع دیابت است به طوری که تا 15 سال آینده تعداد افراد مبتلا در سراسر جهان به بیش از 600 میلیون نفر خواهد رسید.
مدیرعامل انجمن دیابت استان همدان تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد که در سالهای آینده شاهد رشد تصاعدی هزینه‌های درمانی دیابتی‌ها خواهیم بود، سالانه 11 درصد بودجه بهداشتی کشورها صرف هزینه مراقبت‌های درمانی افراد دیابتی می‌شود که این بودجه بیش از 2 برابر هزینه‌های درمان افراد غیر ‌دیابتی است که بخش اعظم این هزینه‌ها صرف عوارض ناشی از دیابت می‌شود.
کوثری یادآور شد، انجمن دیابت همدان با توجه به این باور که آموزش اساس درمان دیابت است رسالت خود می‌داند که به امور آموزشی و کمک به پیشگیری از دیابت افراد جامعه اقدام کند و خود ‌مراقبتی در مبتلایان به دیابت را ترویج دهد.
وی با اشاره به برنامه‌ها و ظرفیت‌های انجمن دیابت؛ برگزاری همایش‌های آموزش همگانی کنترل و پیشگیری از دیابت برای سایر اداره‌ها و مدارس در سطح استان و جامعه هدف، برگزاری جلسات آموزشی برای افراد دیابتی باهدف ارتقای آگاهی و مهارت در کنترل دیابت، برگزاری همایش بزرگ روز جهانی دیابت با تبیین و ترویج فرهنگ سلامت عمومی و ارائه توصیه‌های ضروری، فعالیت‎های متنوع فرهنگی، ورزشی، تفریحی و آموزشی مرتبط با اهداف را ازجمله اقدامات انجام شده ذکر کرد.
دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی در بدن است.
در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط ساز و کارهای مختلف است.
دیابت 2 نوع اصلی دارد، در دیابت نوع یک تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع 2 مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت این عارضه نیز ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.
در دیابت نوع 2 مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.