حمیدرضا الوند روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح تامین یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک مناطق کمتر برخوردار در دولت تدبیر و امید پیگیری شد و در سال 95 مهدهای روستایی و حاشیه شهرهای استان همدان از کمک هزینه تامین یک وعده غذای گرم بهره مند شدند.
وی ادامه داد: در سال های گذشته کمک هزینه تامین یک وعده غذای گرم تنها به 60 درصد از مهدهای روستایی استان ارائه می شد ولی در سال 95 این اعتبار به 100 درصد رسید.
وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز همه مهدهای روستایی و حاشیه شهر در طول سال تحصیلی از یک وعده غذای گرم با هدف توسعه پایدار مهدهای روستایی و بهبود تغذیه کودکان بهره مند هستند.
مدیرکل بهزیستی همدان با تاکید بر توجه به رشد همزمان کودک در جنبه های جسمانی، عاطفی، شناختی و اجتماعی افزود: اگر کودک قبل از وقوع آسیب و در سن پیش از دبستان هنجارها را یاد بگیرد این هنجارها در دوران مدرسه و بعد از آن به هیچ وجه نخواهد شکست.
الوند بیان کرد: مهارت‌آموزی و جامعه‌پذیری هدف اصلی فعالیت مهدهای کودک است و در این راستا پنج محور رشد تربیتی و جسمانی، عاطفی، اخلاقی و معنوی، اجتماعی و زیباشناسی در مهدهای کودک مورد توجه است.
وی سن مناسب برای ورود کودکان به مهد را سه سالگی به بعد عنوان کرد و گفت: در این سن کودک با جدا شدن از والدین استرس ندارد و با همسالان خود سازکار است.
الوند احیای فرهنگ سنتی روستا و آموزش مهارت هایی همچون مهارت های زندگی و مهارت های اجتماعی را از جمله مهمترین اهداف راه اندازی و ترویج روستا مهدها عنوان کرد و گفت: مربیان مهدهای کودک باید به عنوان رابط فرهنگی، اجتماعی، فردی و تربیتی و با در نظر گرفتن ویژگی های جامعه محلی و متناسب با این ویژگی ها در روستا ها فعالیت و به توانمندسازی جوامع محلی کمک کنند.
وی بهنجار سازی رفتار، ایمن کردن کودکان در برابر آسیب های اجتماعی، بهبود فرهنگ تغذیه و بهداشت کودکان و ارتقای سطح دانش خانواده ها را از جمله خدمات روستا مهدها دانست.
وی یادآور شد: سازمان بهزیستی 2 سال متوالی به عنوان دستگاه برتر در حوزه گسترش مفاهیم دینی معرفی شد و توسط ستاد اقامه نماز کشور مورد تقدیر قرار گرفت و علت آن این بود که بسته آموزشی مفاهیم دینی برای اولین بار در مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی، آموزش داده شد.
الوند بیان کرد: در استان همدان نیز در راستای تقویت این مباحث متناسب با بحث بوم شناسی و فرهنگی استان تلاش می شود تا از این طریق مفاهیم دینی در مهدهای کودک گسترش یابد و تاکنون استقبال خوبی از این طرح شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 165 مهد شهری و 127 مهد روستایی در استان همدان فعال است گفت: صدور مجوز برای تاسیس مهدکودک از سوی بهزیستی انجام می‌شود و در سال گذشته حدود 438 مجوز برای مهدهای کودک صادر شد.
استان همدان دارای حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت است که حدود یک سوم جمعیت استان همدان به طور مستقیم و غیرمستقیم از خدمات ارتقایی، پیشگیری، حمایتی و توانبخشی بهزیستی استان بهره مند هستند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.