امیر شادفر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: عملیات اجرایی طرح خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر از خردادماه سال 89 آغاز شده بود که به دلیل مشکلات تملک در مسیر اجرای طرح و عدم تخصیص به موقع اعتبارات روند اجرای این طرح بسیار کند بود.
وی تامین سالیانه 12 میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر از سد کلان را از اهداف مهم اجرای این طرح برشمرد و افزود: تکمیل طرح آبرسانی به شهر ملایر اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال نیاز دارد.
وی طول مسیر اجرای خط انتقال آب از سد کلان تا شهر ملایر را 36 کیلومتر عنوان و بیان کرد: تاکنون 33 کیلومتر آن اجرا شده و مسیر ایستگاه پمپاژ تا تصفیه خانه نیز به اتمام رسیده است.
شادفر با بیان اینکه سال گذشته اعتباری بالغ بر 95 میلیارد ریال برای اجرای خط لوله انتقال آب از سد کلان به ملایر اختصاص یافت، ابراز امیدواری کرد: با اختصاص سریعتر اعتبارات شاهد تکمیل و بهره برداری این طرح بزودی باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر طرح خط انتقال آب و تصفیه خانه ملایر در غالب طرح آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر دست اجرا است و تاکنون 99 درصد تملک ها در مسیر اجرای این طرح انجام شده است.
مدیر منابع آب ملایر گفت: عملیات اجرایی تصفیه خانه آب آشامیدنی ملایر از سد کلان سال گذشته از طریق بخش خصوصی آغاز و به روش BOT در حال اجرا است و دو ساله به بهره برداری می رسد.
شادفر پیشرفت فیزیکی این طرح را 45 درصد عنوان کرد و افزود: اعتبار اولیه اجرای طرح تصفیه خانه ملایر 400 میلیارد ریال از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی برآورد شد که تا پایان طرح میزان سرمایه گذاری به 500 میلیارد ریال خواهد رسید.
وی اظهار کرد: در اجرای طرح آبرسانی به شهر ملایر قرار است 12 میلیون مترمکعب آب از سد کلان برای 339 هزارو 720 تن از جمعیت این شهر تا افق 1410 برداشت شود.
وی ظرفیت مخزن تصفیه خانه آب شرب برای انتقال به شهر ملایر را 10 هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: ظرفیت تصفیه خانه برای 500 لیتر در ثانیه طراحی شده است.
شادفر همچنین در خصوص سد کلان ملایر نیز بیان کرد: سد کلان ملایر با هدف تامین سالانه 12 میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر و تامین بخشی از آب سد کلان برای مصارف کشاورزی و مسایل زیست محیطی در سال 90 با حجم 45 میلیون مترمکعب آب به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات عمرانی سد کلان 98.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 600 میلیارد ریال برای احداث این سد هزینه شده و برای تکمیل کامل آن 100 میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.
مدیر منابع آب ملایر گفت: سال 94 تا پایان سال 95 به دلیل بارش های خوب سد کلان دو بار سرریز کرد که تغذیه سفره آب های زیرزمینی نیز به دنبال آن بسیار مطلوب گزارش شده است.
شادفر بیان کرد: هفت روستای پاتپه، قلعه نو، مهدویه، آشمیزان، پیهان، مصلحان و می آباد دارای حقآبه قانونی از سد کلان هستند که در حال حاضر جز دو روستای مصلحان و پاتپه، مابقی روستاها به صورت قانونی، هر سال از تخصیص خود در مصارف کشاورزی برخوردار می شوند.
وی یادآور شد: هم اکنون آبرسانی به سه روستای قلعه نو، مهدویه و آشمیزان برای مصارف کشاروزی از طریق لوله و کانال های بتونی انجام می شود.
به گزارش ایرنا شادفر ادامه داد: در صورت تامین اعتبارات لازم سایر روستاهای دارای حقابه نیز به این شیوه تخصیص خود را دریافت خواهند کرد که این امر موجب کاهش هدر رفت آب و تحویل آب به کشاروزان در کوتاهترین زمان خواهد بود.
سد کلان ملایر با حجم 45 میلیون مترمکعب یکی از بزرگترین سدهای خاکی غرب کشور است که در سال 90 مورد بهره برداری قرار گرفت و در 30 کیلومتری جنوب شهر ملایر واقع شده است.
این سد با هدف تامین سالانه 12 میلیون مترمکعب آب شرب مورد نیاز شهر ملایر و تامین پنج میلیون مترمکعب آب مورد نیاز بخش کشاورزی و مسایل زیست محیطی احداث شده است.
همچنین دو طرح خط انتقال آب شرب از سد کلان به شهر ملایر و تصفیه خانه در غالب طرح آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر هم اکنون در دست اجرا است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
1181/7528
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.