به گزارش ایرنا، اثر گذاری دانشگاه ها در توسعه و تعالی کشور برکسی پوشیده نیست و در دنیای امروز که مبتنی بر علم، دانش و پژوهش محوری است، می طلبد تا دولتمردان و مسوولان تصمیم ساز و بویژه کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به نقش دانشگاه ها در رشد و تعالی نظام اسلامی در گفتمان خود بیش از گذشته توجه کنند.
نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری پله های رشد را به سرعت در حال طی کردن است بطوریکه امروز بر خود می بالد که در زمینه رشد علمی بر قله های علمی جهان جایگاهی برای خود تثبیت کرده است و لذا می طلبد که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز با اولویت قراردادن حوزه های دانش و پژوهش که بستر ساز پویایی دیگر حوزه ها خواهد بود، برنامه های خود را علمی و تخصصی برای مردم تبیین کنند.
ایرنا به عنوان یکی از رسانه های رسمی نظام در ایام انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری فرصت را لازم دیده که در بخش های مختلف با بهره گیری از صاحبنظران، مباحث و موضوعاتی که می تواند با عنوان خواسته های مثبت در جامعهاز کاندیدها ریاست جمهوری دولت دوازدهم مطرح شود و دولتمردان و دولت آینده می تواند به آنها بپردازد را از زبان کارشناسان امر در قالب میزگرد تبیین و واکاوی کند.
یکی از مهمترین موضوعاتی که همه ارکان نظام باید به آن توجه کنند نسل دانشگاهی به عنوان نسل آینده ساز ، جوان و نخبه است و در این راستا با حضور روسای دانشگاه های استان همدان به عنوان متولیان امور علمی نسل آینده ساز، میزگردی با عنوان نگاهی به عملکرد دولت یازدهم درحوزه علمی و توقعات قشر دانشگاهی از دولت دوازدهم در مرکز ایرنا همدان برگزار شد .

**افزایش شرکت های دانش بنیان از 10 واحد به 2500 شرکت در دولت یازدهم
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در این میزگرد گفت: در بحث دستاوردهای دولت یازدهم و آموزش عالی نقشه راهبردی و سندهای قانونی در سطح ملی تصویب شده و آنچه که انجام می شود در قالب اسناد مصوب قانونی است.
منصور غلامی با بیان اینکه آنچه از کاندیداهای دولت دوازدهم انتظار می رود بحث پیگیری اجرای دقیق ، آنی و کامل مصوبات دولت یازدهم است تصریح کرد: اجرای مصوبات ملزوماتی می خواهد که بخش مهمی از آن پشتیبانی های دولتی است.
وی ادامه داد: نیروی انسانی متخصص در سطح جامعه در کشور به اندازه کافی وجود دارد و مجموعه پویا و جوان و با انگیزه در حوزه های علمی کشور با دستاوردهای ملموس وجود دارند که نیازمند توجه بیشتر دولتمردان است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: توقع قشر دانشگاهی و نخبگان از دولت آینده این است که نگاه به سند توسعه علمی کشور داشته باشیم چرا که برخی اهداف و راهبردهای آن تعیین شده است .
غلامی افزود: ارتقا رتبه علمی ایران در پایگاه اسکوپوس از 18 در سال 1392 به 16 در سال 1395 و در پایگاه ISI از 21 در سال 1392 به رتبه 16 در سال 95 رسیده است.
رئیس دانشگاه بوعلی همدان همچنین با اشاره به افزایش 2.5 درصدی تعداد کل دانشجویان کشور افزود: تعداد دانشجویان از چهار میلیون و 685 هزار و 386 دانشجو در سال تحصیلی 1392 به چهار میلیون و 802 هزار و 721 دانشجو در سال 1395 رسیده است.
وی ادامه داد: در بخش اهداف علم فناوری و نوآوری کشور یکی از اهداف دستیابی آحاد جامعه به سطح دانش عمومی و از بین رفتن بی سوادی است که آموزش و پرورش در دولت یازدهم بخش مهمی از آن را انجام داده است و درخواست ما به عنوان فعالان حوزه های آموزشی از دولت آینده تقویت بیشتر بسترهای رشد باسوادی و علمی در کشور است.
غلامی تصریح کرد: امروز کشور به جایی رسیده که در سطح وسیعی در سطح آموزش عالی دولتی و غیر دولتی خدمات ارایه می دهد که غیر دولتی ها هم در زیرمجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری قرار گرفتند اما در بخش نظارت شاید نیاز به کنترل و نظارت بیشتری داشته باشند که این نیز از خواسته های ما از دولت دوازدهم است.
وی اظهار کرد: بحث تقویت مهارت های عملی و ورود به کسب و کار در جامعه جزو اهداف بخشی نظام آموزشی است که در بخش آموزش عالی ایجاد پارک های علم و فناوری و ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان که زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری مدیریت و ساماندهی می شود و این کار به خصوص در دولت یازدهم با رشد قابل توجهی صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه در دولت یازدهم تعداد شرکتهای دانش بنیان کشور از 10 شرکت به بیش از 2 هزار و 500 شرکت رسیده است افزود: تعدادی از این شرکت ها تایید صلاحیت شده و بخشی وارد فعالیت های کاری خود شده و بخشی نیز در حال انجام هستند و حمایت مالی دولت و دانشگاه ها از طریق اجازه مشارکت اساتید دانشگاه در این شرکت ها را به پشتیبانی خود دارند که حرکت بزرگی است و زمان می خواهد تا محصولات به بازار برسد.
غلامی ادامه داد: یکی از اهدافی که در بخش نظام علم و فناوری و نوآوری آمده است کسب رتبه نخست در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام و اهراز جایگاه شاخص در بین دانشگاه های دنیا است.
وی افزود: ایران در سال 2016 در بین دانشگاه های کشورهای جهان اسلام رتبه نخست را از نظر رشد علمی کسب کرده است و برای تثبیت این جایگاه و دفاع علمی تر از آن انتظار از دولت دوازدهم دوچندان است.
وی تصریح کرد: امروز شاهدیم که با توجه دولت به حوزه علمی ، جهش در بخش آموزش عالی کشور صورت گرفته و دستیابی به نسبت مطلوب در تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی جزو اهدافی است که در نظام علم و فناوری و نوآوری دیده شده است که در حال حاضر نسبت خوبی در مجموعه کشور 30 درصد دانشجویان کشور در تحصیلات تکمیلی هستند.

*** پرهیز از برخورد سلیقه ای مهمترین خواسته نخبگان دانشگاهی از دولت دوازدهم است
رئیس دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: آمارها موید این است که شالوده کار براساس برنامه مصوب ملی است و در دولت یازدهم از برخورد سلیقه ای اجتناب شده است.
غلامی با تاکید بر توقع قشر دانشگاهی مبنی بر پرهیز کاندیدهای رییس جمهوری دولت دوازدهم از برخورد سلیقه ای در حوزه علمی کشور افزود: در جامعه اگر هر مدیری برداشت های شخصی را اعمال کند دچار انحراف خواهیم شد و در اهداف راهبردی توسعه علم و فناوری اهداف کلان داریم و در راستای این هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرده تمام مراکز علمی و پژوهشی کشور را مکلف به تنظیم و ارایه برنامه کلان کند.
وی خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری تصریح کرد: تنگ نظری و محدود نگاه کردن یکی از آسیب هایی بوده که در مقاطعی به دانشگاه ها وارد می شود.
این استاد دانشگاه گفت: حرکت جدی در گسترش تعاملات علمی در سایه برنامه ریزی های راهبردی دانشگاه ها در دولت یازدهم شکل گرفته است و می طلبد که دولت دوازدهم نیز به آن اهتمام بیشتری داشته باشد.

*** دانشگاه مبدا حرکت های مهم و سیاسی کشور است
رئیس دانشگاه صنعتی همدان نیز گفت: درباره نقش دانشگاه در بحث های اجتماعی از جمله انتخابات می توان گفت که دانشگاه مبدا همه تحولات بوده و امروز هم بدون شک نمی توانیم نقش دانشگاه را در انتخابات پیشرو نادیده بگیریم.
محمود نیلی افزود: تحولاتی که از بدو پیروزی انقلاب و قبل از آن از زمانهای دور و از ملی شدن صنعت نفت و بعد هم از شکل گیری و پیروزی انقلاب و در دوران سازندگی و تشکیل نهادهای سپاه و بنیاد مسکن اتفاق افتاده است ، ریشه و نطفه در دانشگاه ها داشته است.
وی اظهار کرد: دانشگاه آغاز کننده حرکت های مهم بوده و ادامه دهنده راه مردم و توده های مردمی هستند چرا که در دانشگاه ها اتاق های فکری را تشکیل می دهیم و ورود دانشجو به دانشگاه ها مخزن همه کمالات است .
نیلی ادامه داد: تدبیر مسائل علمی با دیپلماسی علمی کشور با کسانی که خوب درس خوانده بودند و بدست آوردن افتخارات در دستیابی به انرژی هسته ای به بیان مستندات علمی جهان را در مقابل موضوع محصور خود کردند و بعد از ملی شدن صنعت نفت کار بسیار بزرگی بود.
وی با بیان این مطلب تاکید کرد: به این دلیل برخورد علمی و ارایه برنامه های تخصص محور کاندیداها با حوزه دانشگاهی بطور قطع می تواند در کمک به مشارکت و حضور گسترده قشر دانشگاهی همدوش با دیگر آحاد مردم برای انتخاب رییس جمهوری متخصص و اصلح مثمر ثمر باشد.

*** شان و شخصیت به هیات علمی و دانشگاه ها در دولت یازدهم بازگشت
رئیس دانشگاه صنعتی همدان به نقش دانشگاهها در شکل دهی امور جامعه اشاره کرد و مثال زد: رییس جمهوری دولت یازدهم در حاثه فروریختنن پلاسکو به عنوان یک موضوع در کشور نشان دادند که این موضوع هم باید به دانشگاه واگذار شود و تعدادی از اساتید دانشگاه در حوزه های مختلف تعیین شدند و این موضوع در 2 هزار برگ مستند تهیه و بهترین گزارش عصر حاضر نامیده شد.
نیلی ادامه داد: وظیفه دانشگاهیان برای آنکه همیشه به عنوان یک منبع و مرجع قرار گیرند بسیار سنگین است و در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز قشر دانشگاهی تلاش نموده با اندیشه و خرد و در جهت رشد و تعالی نظام اسلامی برای خلق حماسه ای برای نظام وروود کند.
وی اظهار کرد: زیرساخت های رشد جامعه در دانشگاه شکل می گیرد و توده های مردم اصل و اساس توسعه کشور هستند اما به هرحال نوک مولفه ها را باید کسانی که دارای مرجعیت علمی و توان علمی باشند تعریف کنند.
وی افزود: در شرایط حاضر دانشگاه ها این مرجعیت را در صحنه عمل به اثبات رساندند و دانشگاه ها بعد از انتخاب دولت یازدهم و ورود روحانی به سه مولفه پرداخته شد.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شان و شخصیت به هیات علمی و دانشگاه ها بازگشت و آزادی در محدوده های علمی و به عبارتی دانشگاه ها به امنیت لازم دست یافت و شور آفرینی به دانشگاه ها برگردانده شد.
وی تصریح کرد: سومین پارامتری که زیرساخت رشد دانشگاه شد نشاطی بود که در اثر ایجاد آزادی و شخصیتی اساتید ایجاد شد.
نیلی گفت : در تولید ناخالص ملی سهم تحقیقات 45 صدم درصد بوده است و در بهترین حالت ها در واقع برای اولین بار در تاریخ این سهم در سال 1395 به بالای یک درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم سهم پژوهش در بودجه ها زیر یک درصد بوده است افزود: اما دولت یازدهم سیاست الزام آوری را تثبیت کردند و مسئولان دانشگاه موظفند 15 درصد از بودجه ها را به پژوهش و تحقیقات اختصاص دهند.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان با درخواست از کاندیدهای ریاست جمهوری برای تداوم این رویکرد و خواسته دانشگاهیان تصریح کرد: در این شرایط مدیریت مفهوم پیدا می کند و وقتی که دانشگاه بالای 80 درصد بودجه جاری باشد و پژوهش در انتهای آن قرار گیرد برون دادی هم نخواهد داشت .
نیلی تصریح کرد: در پایگاه شاخص علمی در سال 2016 با رشد 70 درصدی مقالات Q1 به بهترین و پر استناد ترین مقالات دست پیدا کردیم و چاپ این مقالات در سال 2007 از ایران 55 مورد و در سال 2008 به 46 مورد کاهش یافت و در سال 2013 به 134 مورد رسید.
نیلی با بیان اینکه این تعداد در سال 2014 به رقم 163 مورد و در سال 2015 به رقم 216 و در سال 2016 به 368 مورد رسیده است گفت: دانشگاه باید مبنای بحث علمی باشد و می توان افتخار کرد که کار خوبی انجام شده است.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید شرایط ویژه ای را در کشور ایجاد کرد افزود: چاپ مقالات اساتید دانشگاه صنعتی همدان در مجله ISI در دولت یازدهم 50 درصد رشد داشته است .
وی در پایان خطاب به کاندیداها با بیان اینکه نگاه رئیس جمهوری به دانشگاه ها باید تحولگرایانه باشد گفت: باید کسانی انتخاب شوند که دانشگاه را ابزار ندانند و علمی برخورد کنند و برای رفع نیاز جامعه از سیستم غیر علمی استفاده نکنند.
نیلی با تاکید به قشر دانشگاهی مبنی بر انتخاب همراه با اندیشه علمی اظهار کرد: شعار حل کننده مسائل نیست و اگر در دام شعار بیفتیم جامعه دچار نگرانی می شود که این تجربه تلخ را یکبار تجربه کردیم.

***دولت یازدهم توجه ویژه ای به دانشگاهها داشت
رئیس دانشگاه پیام نور همدان نیز گفت: بعد از انقلاب 11 دولت در راس کار بوده اما تنها دولتی که بیشترین اهمیت را به قشر دانشگاه و تحقیقات علمی و مسایل پژوهشی داده اند می توان گفت دولت تدبیر و امید بوده است.
صفی الله اضافه کرد: دستاودهای اقتصادی علمی و پژوهشی که امروز داریم مرهون نگاهی است که دولت و تیم علمی و پژوهشی به حوزه مسایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دارند و لذا این توقع از دولت دوازدهم مهمترین خواسته دانشگاهیان است.
وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش و صنعت شاهد رشد و شکوفایی بسیار زیادی هستیم افزود: در گذشته بیشتر مسایل آموزشی و پژوهشی تبیین می شد اما در آیین نامه جدید به کارآفرینی و خلاقیت و مسایل عینی جامعه رتبه بندی شده است.
صفایی همنشینی و اهم اندیشی عملی دولت با دانشگاه را مهمترین انتظار نخبگان علمی کشور از کاندیداهای رییس جمهوری برای دولت آتی برشمرد تصریح کرد: امروز دولت در واقع به سمت کاهش فاصله بین صنعت و دانشگاه می رود و طرح های تحقیقاتی به این سمت گرایش پیدا کرده است.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه 1396 برگزار می شود.
7523/6993
تهیه کننده: مرضیه بختیاری** تنظیم و انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.