به گزارش خبرآنلاین از همدان ؛ آیه‌الله‌ احمد صابری‌ همدانی‌ در سال‌ ۱۳۰۲ روستای‌ بیوک‌ آباد از توابع‌ همدان‌ و در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و دوستدار خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص‌) به‌ دنیا آمد. نام‌ پدرش‌ غیاثعلی‌ بود و روستای‌ او همواره‌ زیستگاه‌ علمای‌ بزرگ‌ بوده است.‌

یکی‌ از اجداد مادری‌ ایشان‌ حاج‌ محمد شفیع‌ بیوک‌ آبادی‌ که‌ رساله‌ای‌ در عرفان‌ نوشته‌ و همچنین‌ عارف‌ بزرگ‌ و فقیه‌ بزرگوار مرحوم‌ حاج‌ محمد جعفر مجذوب‌ در آنجا می‌زیسته‌ است‌. آیه‌الله‌ صابری‌ همدانی‌ تحصیلات‌ خود را از مکتب‌ خانه‌ آغاز کرد و پس‌ از آن‌ به‌ دبستان‌ رفت‌.

دوره دبیرستان‌ رانیز تا کلاس‌ چهارم‌ گذراند و کتب‌ گلستان‌، کلیله‌ و دمنه‌ و... را به‌ خوبی‌ فرا گرفت‌. در سال‌ ۱۳۱۹ به‌ حوزه‌ علمیه‌ همدان‌ عزیمت‌ کرد و در مدرسه‌ آخوند سکونت‌ داشت‌. او دروس‌ دوره مقدمات‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را در همدان‌ به‌ پایان‌ برد و سپس‌ به‌ علت‌ تعطیلی‌ بسیار حوزه‌ علمیه‌ همدان‌ و کمبود استاد به‌ حوزه‌ علمیه‌ مشهد رفت‌.

در مشهد به‌ نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ کاظم‌ دامغانی‌ رفت‌ و نامه‌ استاد خود حاج‌ میرزامحمدعلی‌ دامغانی‌ را به‌ او نشان‌ دهد. در آن‌ نامه‌ درخواست‌ شده‌ بود که‌ وی‌ در مدرسه‌ مرحوم‌ دامغانی‌ به‌ تحصیل‌ ادامه‌ بدهد.

حاج‌ شیخ‌ کاظم‌ دامغانی‌ نیز وی‌ را مورد احترام‌ قرار داد و به‌ او سفارش‌ کرد به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ برود؛ زیرا آن‌ حوزه‌ برای‌ ترقی‌ او مناسب‌تر بود. او نیز مدتی‌ در مشهد ماند تا اینکه‌ مقدمات‌ سفر او به‌ قم‌ فراهم‌ آمد.

او در سال‌ ۱۳۲۵ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ وارد شد و از محضر استادان‌ آن‌ دیار عالم‌ خیز در رشته‌های‌ فقه‌ و اصول‌ و فلسفه‌ و تفسیر و عرفان‌ و... بهره‌های‌ بسیار برد.

او در سالهای‌ تحصیل‌ خود بسیاری‌ از خطبه‌های‌ نهج‌البلاغه‌ را حفظ‌ کرده‌ بود، همچنین‌ به‌ ادبیات‌ علاقه‌ ویژه‌ای‌ داشت‌ و بسیاری‌ از اشعار فارسی‌ و عربی‌ را از بر کرده‌ بود.

آیت ‌الله‌ صابری‌ همدانی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ به‌ محضر استادان‌ بسیاری‌ شرفیاب‌ شد، او دروس‌ مقدمات‌ و سطح‌ خود را در حوزه‌ علمیه‌ همدان‌ در محضر استادانی‌ چون‌ حاج‌ سید مصطفی‌ هاشمی‌، حاج‌ میرزا محمدعلی‌ دامغانی‌، حاج‌ شیخ‌ محمد حسین‌ بهاری‌، حاج‌ میرزا ابوالقاسم‌ ربانی‌ شاهنجرانی‌، حاج‌ میرزا اسدالله‌ حجت‌ و حاج‌ شیخ‌ علی‌ انصاری‌ به‌ پایان‌ برده‌ بود.

مدتی‌ در مشهد به‌ درس‌ مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ هاشم‌ قزوینی‌ رفت‌ و سپس‌ در قم‌ در درس‌ آیه‌الله‌ سلطانی‌ طباطبایی‌(ره‌)، آیه‌الله‌ العظمی‌ بروجردی‌(ره‌)، آیه‌الله‌ العظمی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)، آیه‌الله‌ العظمی‌ گلپایگانی‌(ره‌) و آیه‌الله‌ العظمی‌ محقق‌ داماد(ره‌) حاضر شد و از آن‌ بهره‌های‌ بسیار برد وی‌ همچنین‌ مدت‌ قابل‌ توجهی‌ از محضر حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی‌ حاج‌ سید احمد خوانساری‌ کسب‌ فیض‌ نمود.

او در زمینه علوم‌ عقلی‌ نیز به‌ محضر علامه‌ سید محمدحسین‌ طباطبایی‌(ره‌) رفت‌. همچنین‌ او در سالهای‌ تحصیل‌ خود در دروس‌ اخلاق‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)، حاج‌ آقا حسین‌ قمی‌(ره‌)، حاج‌ آقارضا بهاءالدینی‌(ره‌)، علامه‌ طباطبایی‌(ره‌) و آیه‌الله‌ العظمی‌ گلپایگانی‌(ره‌) شرکت‌ می‌کرد تا همواره‌ علم‌ خود را با عمل‌ توأم‌ سازد. همچنین‌ همنشینی‌ با شهید آیه‌الله‌ مدنی‌ در شکل‌گیری‌ شخصیت‌ او بسیار موثر بود.

آیه‌الله‌ صابری‌ همدانی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود با استادان‌ و فضلای‌ بسیاری‌ رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ و دروسی‌ را که‌ آموخته‌ بود، با آنها مباحثه‌ می‌کرد که‌ از میان‌ آنها از مرحوم‌ آیه‌الله‌ احمدی‌ میانجی‌ می‌توان‌ یاد کرد.آیه‌الله‌ صابری‌ همدانی‌ تا به‌ امروز خدمات‌ بسیاری‌ در عرصه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌.

او از نخستین‌ سالهای‌ تحصیل‌ خود، به‌ امر تدریس‌ اشتغال‌ داشت‌ و در حوزه‌ علمیه‌ همدان‌ و قم‌، شاگردان‌ بسیاری‌ را تربیت‌ کرد. او کتب‌ دوره مقدمات‌ و سطح‌ را تدریس‌ کرده‌ است‌.او در ایام‌ تبلیغ‌، به‌ مناطق‌ گوناگون‌ کشور سفر کرده‌ و ضمن‌ ارشاد گروههای‌ گوناگون‌ مردم‌، در بسیاری‌ از مناطق‌ مسجد یا حسینیه‌ بنا کرده‌ است‌.همچنین‌ برای‌ تبلیغ‌ به‌ کشورهای‌ استرالیا، آذربایجان‌، ترکیه‌، انگلستان‌، اسپانیا، ایتالیا، یونان‌، آلمان‌، هلند، ژاپن‌، چین‌، پاکستان‌، هندوستان‌ و روسیه‌ سفر کرده‌ و در مجامع‌ گوناگون‌ به‌ سخنرانی‌ پرداخته‌ است‌.

بسیاری‌ از این‌ تألیفات ایشان‌ به‌ زبانهای‌ لاتین‌ و روسی‌ ترجمه‌ شده‌ است‌، وی همچنین‌ مقالات‌ فراوانی‌ به‌ زبانهای‌ گوناگون‌ و در زمینه‌های‌ مختلف‌ نگاشته‌ که‌ برخی‌ در مجله‌ «حکومت‌ اسلامی‌» به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌ وی‌ تقریرات‌ زیادی‌ از اساتیدش‌ نوشته‌ که‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است.‌


آیه‌الله‌ صابری‌ همدانی‌ همواره‌ در صحنه‌های‌ گوناگون‌ مبارزه‌ با رژیم‌ شاه‌ حضور فعال‌ داشته‌ است‌، وی در جوانی‌ با شخصیت‌ نواب‌ صفوی‌ و واحدی‌ آشنا شده‌ بود، همواره‌ می‌کوشید که‌ روحیه‌ آن‌ مبارزان‌ را در خود بپروراند و حماسه‌ دینی‌ و مذهبی‌ را با علم‌ توأمان‌ سازد.

کتاب‌ «از فیضیه‌ ۴۲ تا فیضیه‌ ۵۷» از جمله‌ کتابهایی‌ است‌ که‌ نقش‌ بسزایی‌ در نهضت‌ اسلامی‌ داشته‌ و پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ بارها تجدید چاپ‌ شده‌ است‌.

آیه‌الله‌ صابری‌ دراین‌ کتاب‌ وقایع‌ پانزده‌ خرداد ۱۳۴۲ و بسیاری‌ دیگر از وقایع‌ را با قلمی‌ حماسی‌ نگاشته‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ هر خواننده‌ای‌ با خواندن‌ آن‌ احساس‌ شور و شعف‌ بسیار می‌کند. آیه‌الله‌ صابری‌ همدانی‌ در سالهای‌ مبارزه‌ بر ضد رژیم‌ شاه‌، همواره‌ از خط‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) دفاع‌ می‌کرده‌ و در راه‌ تحقق‌ نظام‌ اسلامی‌ از هیچ‌ گونه‌ تلاشی‌ دریغ‌ نورزیده‌ است‌. او پس‌ از انقلاب‌ نیز خدمات‌ شایانی‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 645938
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.