عیسی بختیاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مراتع استان همدان ظرفیت تعلیف و پذیرش 600 هزار واحد دامی را دارند.
وی اضافه کرد: سهم عشایر از مراتع این استان 54 هزار واحد دامی است ولی همواره چند برابر بیش از ظرفیت دام وارد استان می شود.
وی یادآوری کرد: به منظور جلوگیری از تخریب مراتع سال گذشته چندین پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل شده که دستگاه قضایی حکم به پرداخت جریمه نقدی یا خروج عشایر از استان را داد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: ورود عشایر از استانهای غربی به همدان از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده ولی هنوز در مکان های مجاز پیش بینی شده مستقر نشده اند.
بختیاری گفت: طبق مجوز یک هزار 250 خانوار عشایر می توانند در 72 پلاک پیش بینی شده مستقر شوند و ورود افراد بیش از حد تعیین شده تخلف محسوب می شود.
وی تاکید کرد: چرای مفرط و تعلیف بیش از حد دام از مراتع موجب خالی شدن مراتع از پوشش گیاهی شده و این رویه در کاهش نفوذ آب به سطح خاک تاثیر دارد.
وی توضیح داد: هنگام بارش باران چنانچه مرتع دارای پوشش گیاهی باشد 40 برابر بیشتز از مراتعی که فاقد پوشش هستند آب در سطح زمینه جذب می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: خالی بودن مراتع از پوشش گیاهی موجب بروز سیلاب هنگام ریزش باران شده و سیل نخاله و خاک را به سمت سدهای پایین دست هدایت می کند.
بختیاری اضافه کرد: همچنین خالی شدن سطح خاک از پوشش گیاهی زمینه تبدیل شدن مرتع به بیابان و در ادامه به کانون ریزگرد و گرد و غبار را شدت می بخشد.
شایر از سه مسیر شامل سه راهی بروجرد، نهاوند و اسدآباد وارد استان همدان شده و در شهرستانهای همدان، ملایر، اسدآباد، بهار و تویسرکان مستقر می شوند.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.