به گزارش ایرنا استان همدان با در اختیار داشتن 2.3 جمعیت و 1.2 مساحت کشور و دسترسی به هفت آزاد راه و برخورداری از فرودگاهی با قابلیت فرود هواپیماهای پهن پیکر از یک سو و بهره مندی از بیش از یک هزار و 800 جاذبه تاریخی و طبیعی و گردشگری از سوی دیگر، فرصت ها و مزیت های گردشگری گسترده ای دارد.
بهره مندی از خط ریلی و برخورداری از قطار پرسرعت که در آینده نزدیک فاصله همدان تا پایتخت را به حدود 2 ساعت می رساند نیز مزیت دیگری است که استان همدان را با افزایش چشمگیر مسافر و گردشگر روبرو خواهد کرد.
این درحالیست که وجود ظرفیت های گردشگری شاخص همچون آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) تویسرکان و آثار گردشگری طبیعی متعدد همچون منطقه تفریحی گنج نامه، سراب گیان و گاماسیاب نهاوند، غار علیصدر و باغ نظری زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
در این میان وجود زیرساخت هایی مانند هتل و اماکن اقامتی نخستین گام در جذب گردشگر و مسافر است و این درحالیست که در ابتدای دولت یازدهم کمبود هتل در استان همدان با قدمتی چند هزار ساله و ظرفیت های منحصر به فرد، آشکارا محسوس بود.
با رویکرد توسعه محور دولت تدبیر و امید و ایجاد فضای مطلوب در راستای جذب سرمایه گذار ، احداث هتل در این استان با استقبال گسترده بخش خصوصی روبرو شد تا جایی که در فروردین ماه امسال یک هتل بهره برداری شد و هم اکنون 9 هتل و مجتمع گردشگری توسط بخش خصوصی در استان همدان در حال احداث است که نیمی از آنها بین 60 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

** 9 هتل، هتل آپارتمان و مجتمع‌ اقامتی گردشگری در حال ساخت در همدان
به گزارش ایرنا معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: 9 هتل، هتل آپارتمان و مجتمع اقامتی گردشگری هم اکنون در سطح استان همدان در حال احداث است و علاوه بر این مراکز اقامتی در حال احداث، هتل امیران یک واقع در بلوار بعثت همدان با زیربنای حدود 6 هزار متر مربع در فروردین ماه امسال بهره برداری رسید که دارای 55 اتاق بوده و با افتتاح آن 160 تخت هتلی به ظرفیت اقامتی این استان افزوده شد.
رزیتا ناصرالمعمار افزود: هتل آپارتمان کتیبه واقع در بلوار ارم ورودی جاده مجتمع تفریحی توریستی عباس‌آباد نیز با پنج هزار و 225 متر زیربنا، 31 سوئیت آپارتمانی و ظرفیت 100 تخت در حال احداث است و قرار است تا پایان سال جاری بهره برداری برسد.
وی همچنین اظهار کرد: هتل امیران 2 نیز در ورودی شهرک فرهنگیان همدان توسط بخش خصوصی در حال ساخت است که حدود 6 هزار و 157 متر مربع زیربنا برای آن در نظر گرفته شده و قرار است تا دو سال آینده آماده افتتاح شود.
وی با بیان اینکه هتل آپارتمان سفیر واقع در بلوار جانبازان همدان نیز هم اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه ای برخوردار است و سرمایه‌گذار آن در تلاش است که این طرح را پایان سالجاری آماده بهره‌برداری کند گفت: هتل آپارتمان سفیر نیز با زیربنای یک هزارو 625 متر مربع با ظرفیت 45 تخت هتلی و 15 آپارتمان طراحی شده است.
وی گفت: هتل فاران در بلوار رضی الدین آرتیمانی شهرستان تویسرکان با زیربنای 777 متر مربع ،هتل خلیج فارس در ابتدای بلوار کولاب شهر همدان با زیربنای بیش از 24 هزار مترمربع و هتل آپارتمان بابا در محله جولان شهر همدان با زیربنای یک هزارو 56 مترمربع از دیگر مراکز اقامتی در حال ساخت در سطح استان همدان است که با افتتاح این هتل ها بیش از 300 تخت هتلی به ظرفیت اقامتی استان افزوده می شود.
وی ادامه داد: هتل پنج ستاره عصر طلایی نیز در بلوار فرودگاه نیز با زیر بنای 171 هزارو 79 متر مربع با داشتن 152 اتاق در حال احداث است.
وی با بیان اینکه هتل تامین اجتماعی همدان نیز روبروی دانشگاه پیام نور در زمینی حدود 305 هکتار احداث می شود گفت: یک مجتمع اقامتی گردشگری نیز با حدود 83 سوئیت توسط بخش خصوصی در سطح استان همدان در حال احداث است.

**رویکرد توسعه محور دولت یازدهم در حوزه گردشگری زمینه ساز دلگرمی و رغبت سرمایه گذاران
به گزارش ایرنا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز اظهار کرد: تحولات اقتصادی پس از برجام و رویکرد توسعه محور دولت یازدهم در حوزه گردشگری موجب دلگرمی و رغبت سرمایه گذاران در احداث اماکن اقامتی شده به طوریکه در استان همدان هم اکنون تعداد قابل توجهی هتل و هتل آپارتمان در حال ساخت است که در سه سال آینده به اقامتگاه های استان اضافه می شوند.
علی خاکسار بر اهمیت احداث اقامتگاه های هتلی برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: در ایام تعطیلات نوروز 96 بیش از 350 گردشگر خارجی از آثار و جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان بازدید کردند و 241 تن از گردشگران خارجی در هتل های استان اقامت داشتند.
وی اضافه کرد: همچنین 164 هزار و 830 گردشگر و مسافر در هتل ها، مهمانپذیرها ، هتل آپاتمان ها، خانه مسافرها، خانه های بوم گردی، خوابگاه ها و مدارس اقامت داشتند که به دلیل شرایط جوی نامناسب نوروز امسال اقامت ها رشد چندانی نسبت به نوروز سال گذشته نداشته است.
وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 11 هتل، 2 هتل آپارتمان، 15 مهمانپذیر، چهار خانه بوم گردی و 35 خانه مسافر دارای مجوز در این استان فعال است.
وی با بیان اینکه گسترش اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری در دستورکار قرار دارد گفت: اقامتگاه بوم گردی اقامتگاهی برای گردشگران است که ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت های گردشگری، آن را از اقامتگاه هایی همچون هتل ها و مهمان پذیرها متمایز می کنند.
وی گفت: احداث اقامتگاه های بوم گردی به شکلی سازگار با معماری و سیمای طبیعی روستا یکی از ظرفیت های استان در توسعه صنعت توریسم است و در این راستا در سال های اخیر برنامه هایی برای بهره گیری از این ظرفیت اجرا شده است.
خاکسار درباره امکانات رفاهی و خدماتی و اسکان گردشگران در روستای ورکانه گفت: اولین اقامتگاه بوم گردی استان همدان در روستای ورکانه ایجاد شد و با توجه به علاقمندی اهالی این روستا و وجود عناصر تاریخی همچون اصطبل مهری خانم و قلعه اربابی، می توان تعداد خانه های بوم گردی این روستا را افزایش داد.

** انقلاب هتل سازی در دولت تدبیر و امید شکل گرفت
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز با بیان اینکه انقلاب هتل سازی در دولت تدبیر و امید شکل گرفت گفت: در دولت یازدهم به اندازه تمامی سال های قبل، برای ساخت و راه اندازی هتل در کشور اقدام شد و در حال حاضر احداث هتل در استان همدان با استقبال و رغبت بخش خصوصی مواجه شده است.
علی مالمیر با اشاره به افزایش تعداد هتل های چهار و پنج ستاره همدان در دولت یازدهم تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در دولت یازدهم به ویژه در سال 95 در استان همدان افزایش چشمگیری یافته و با ساخت این هتل ها تعداد تخت های هتلی استان همدان از تعداد یک هزارو 260 تخت به میزان 2.5 برابر افزایش می یابد.
وی گفت:توسعه صنعت گردشگری به ایجاد اشتغال پایدار کمک می کند و احداث یک هتل به اندازه یک کارخانه بزرگ می تواند ایجاد اشتغال کند و اشتغال جانبی و غیر مستقیم هم داشته باشد.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.