به گزارش ایرنا، ابراهیم فرامرزی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد 108 طرح از محل بلاعوض و 279 طرح نیز از محل سرمایه گذاری کشاورز عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه این طرح ها در راستای توسعه سامانه‌های آبیاری و با اعتبار 220 میلیارد ریال اجرا شده است افزود: عمر مفید سامانه‌های آبیاری 12 سال است که از سال 71 در همدان اجرا شده است.
به گفته وی در حال حاضر سیستم های آبیاری در 40هزار هکتار از اراضی همدان فرسوده است که با تخصیص رقم بلاعوض سیستم های آبیاری میکرو راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه سیستم آبیاری میکرو راندمان را تا 90 درصد و مابقی سیستم‌ها تا 70 درصد بالا می‌برند افزود: برای اجرای این طرح 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
مدیر آب و خاک و امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در حوزه آب و خاک کشاورزی سیاست‌های احیا و تعادل بخشی در دست اجرا است .
فرامرزی با بیان اینکه 13 دشت استان همدان ممنوعه و بحرانی است افزود: در راستای اجرای سیاست های احیا و تعادل بخشی با احیای قنات ها به دنبال حفظ قنات ها هستیم.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در راستای حفظ منابع آبی بسیار موفق عمل کرده است افزود: همدان در زمینه استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین رتبه سوم کشور را کسب کرده است به نحوی که 134 هزار هکتار از اراضی آبی استان معادل 81 درصد اراضی مستعد به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.
وی اضافه کرد: سهمیه استان همدان در اجرای آبیاری تحت فشار در سال 95 ، هشت هزار و 487 هکتار بوده که 9 هزار و 800 هکتار از اراضی به سامانه آبیاری مجهز شد که 3 هزار هکتار آن نیز آبیاری میکرو است که این میزان از سهمیه استان بیشتر بوده است.
فرامرزی با بیان اینکه بستن چاه‌های غیر مجاز و گسترش اقدامات در حوزه مبارزه و گشت پلیس آب از ضروریات است گفت: سال گذشته حدود 400 چاه مسدود شد و 70 هزار هکتار از باغ های قدیمی و سنتی برای اجرای سامانه آبیاری برنامه ریزی شده است.
سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی در استان همدان تولید می شود.
بیش از 660 هکتار از اراضی همدان قابل کشت است.
7523/2087خبرنگار: مرضیه بختیاری ** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.