به گزارش ایرنا احمد ظفری روز پنجشنبه افزود: سرمازدگی 66.4 درصد و بارندگی‌ها 19.8 درصد در استان خسارت وارد کرده است.
وی تصریح کرد: طوفان به برخی سازه‌ها آسیب وارد کرده و بخشی از آسیب هم ناشی از گرد و غبار بوده است که 10.2 درصد از خسارات را شامل می شود و بیماری وی‌اچ‌اس در استان معادل 2.9 درصد و آتش سوزی 59 صدم درصد خسارت را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به آشنایی کشاورزان با مخاطرات بخش کشاورزی افزود: سال گذشته 27 کارگروه فرعی و تخصصی با 114 مصوبه در استان همدان تشکیل شده است و همچنین در دوره های مختلف کشاورزان با مخاطرات بخش کشاورزی شامل سرمازدگی، آتش سوزی، کنترل آفات، بیماری‌های آفات نباتی آشنا شده اند.
وی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی از جمله اهدافی بوده که در کارگروه ها دنبال شده است افزود: در سال 94 کل سطح بیمه استان 116 هزار هکتار بوده که در سال گذشته به 227 هزار هکتار و 252 هکتار رسیده است و 30 درصد سطح زیر کشت محصول استان را به خود اختصاص می‌دهد.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان افزود: تاکنون 37 میلیارد ریال به کشاورزان کمک شده است و پرداخت خسارت به بیمه شدگان در سال گذشته در بخش دام و زراعت 6 میلیارد و 930 میلیون ریال بوده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه کشاورزی خساراتی که در بخش کشاورزی وارد شد پنج هزار و 590 میلیارد ریال ریال بوده که معادل 10 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی می‌شود، افزود: فروردین ماه سال گذشته 160 میلیارد ریال خسارت سرمازدگی در استان همدان بوده است.
ظفری با بیان اینکه در سال جاری تاکنون سیل در ملایر یک تخریب اسطبل دامداری داشته است، افزود: به یک دام‌داری 60 متر مربعی با 30 راس دام 426 میلیون ریال خسارت وارد شده است.
وی تصریح کرد: همچنین سیل در اسدآباد 6 میلیارد ریال و در همدان نیز سیل به 63 هکتار از اراضی کشاورزی 6 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
گفتنی است، استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش کشاورزی 142 هزار بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، سالانه حدود 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می کند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری:انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.