حمید رضا الوند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این دولت طرح غربالگری ژنتیک، غربالگری شنوایی کودکان سه تا 6 سال، غربالگری اضطراب کودکان و غربالگری اوتیسم برای نخستین بار کلید خورد.
وی اظهار کرد: در دولت یازدهم برنامه های غربالگرانه ژنتیک گسترش یافت و در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شد که زوج های جوان باید قبل از ازدواج غربالگری ژنتیک را انجام دهند.
وی تصریح کرد: در دولت یازدهم سعی شده مردم به بحث مشاوره های ژنتیک حساس شوند تا قبل از ازدواج با حداقل هزینه ها از تولد کودکان دارای معلولیت پیشگیری شود.
الوند ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج و پیش از بارداری طبق روال سال های قبل اما با گسترش بیشتری انجام شد به طوریکه در سال 92 در استان همدان 639 نفر در این برنامه شرکت کردند که هم اکنون این رقم به 2 هزار نفر رسیده است.
وی اضافه کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید غربالگری ژنتیک افراد 15 تا 25 سال قبل از ازدواج مصوب شد و با این اقدام افرادی که در سنین پایین ازدواج می کنند باید قبل از ازدواج در آزمایش های ژنتیک شرکت و از مشاوره های ژنتیک استفاده کنند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: هم اکنون طرح غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج افراد 15 تا 25 سال در شهرستان های نهاوند و همدان استان همدان به صورت پایلوت در حال اجرا است و در سال 95 در استان همدان به یک هزار و 500 فرد در رده سنی 15 تا 25 سال قبل از ازدواج، غربالگری ژنتیک شده اند در حالیکه در سال 92 چنین برنامه ای وجود نداشته است.
الوند غربالگری شنوایی کودکان سه تا 6 سال را از دیگر طرح های غربالگرانه دولت تدبیر و امید ذکر کرد و گفت: در سال های گذشته غربالگری شنوایی تنها برای نوزادان در بدو تولد انجام می شد اما از آنجا که شرایط محیطی و بسیاری از اتفاق ها می تواند موجب اختلال شنوایی در کودکان شود لذا دولت تدبیر و امید این غربالگری را در سال 95 برای کودکان سه تا 6 سال کلید زد و با اجرای این طرح در سال 95 در استان همدان 360 کودک متقاضی در رده سنی سه تا 6 سال غربالگری شنوایی و مداخلات لازم آن را انجام دادند.
وی درباره طرح غربالگری اضطراب کودکان نیز گفت: اجرای این طرح از اقدامات دولت یازدهم بود که در سال های 94 و 95 در سراسر کشور آغاز شد و در سال 94 در استان همدان یک هزار و 400 کودک و در سال 95 نیز یک هزار و 100 کودک در سن پیش از مدرسه غربالگری اضطراب شدند.
به گزارش ایرنا مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: طرح غربالگری اوتیسم نیز در دولت یازدهم در سال 95 برای نخستین بار به صورت سراسری با پوشش کودکان 2 تا پنج ساله در سطح کشور انجام شد.
الوند بیان کرد: از آغاز مرحله عملیاتی این غربالگری در دی ماه سال 95 تاکنون در استان همدان 17 هزار و 897 کودک 2 تا 5 ساله در سطح استان همدان غربال شدند که از این تعداد 145 مورد در مرکز روزنه شهرستان همدان و 244 نفر در شهرستان های استان نیازمند مداخله اوتیسم و در نهایت 27 کودک به صورت قطعی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شدند.
وی یاد آور شد: پیش از آغاز غربالگری اوتیسم در سال 95 در استان همدان 65 کودک مبتلا به اوتیسم در این استان شناسایی شده بود که با احتساب کودکانی که به تازگی شناسایی شده اند هم اکنون 92 کودک مبتلا به اوتیسم در استان همدان شناسایی شده است.
وی ادامه داد: به طور متوسط هزینه ماهانه برای معرفی هر کودک از سوی سازمان بهزیستی به مراکز تخصصی اوتیسم چهار میلیون و 30 هزار ریال است که سازمان بهزیستی این مبلغ را پرداخت می کند و مبلغ پرداختی از سوی خانواده ها نیز یک میلیون و 500 هزار ریال است.
مدیر کل بهزیستی همدان همچنین با بیان اینکه در سال 95 اعتبارات حوزه توانبخشی به بیش از 2 برابر افزایش یافت گفت: در سال های قبل در حوزه توانبخشی 6 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار داشتیم که با وجود محدودیت های مالی دولت این اعتبار در سال 95 برای گسترش خدمات توانبخشی و مراقبتی و توان پزشکی به 13 میلیاردو 500 میلیون ریال رسید.
الوند درباره ساماندهی کودکان کار نیز گفت: سال 92 بیش از 100 کودک کار در استان همدان شناسایی شده بود که بخشی از آنها ترک تحصیل کرده بودند که مداخلات انجام شده و حمایت های مالی و قانونی دولت یازدهم از این کودکان موجب شد آمار این کودکان کار در سال 95 به 47 کودک کاهش یابد و تمامی این 47 کودک نیز با حمایت های دولت هم اکنون در حال تحصیل هستند.
وی صدور مجوز مهد کودک ، مراکز مشاوره و سلامت روان، مراکز ترک اعتیاد، موسسه های غیر دولتی، مراکز توان بخشی مرکز کودکان بی سرپرست و مرکز ژنتیک را از دیگر خدمات بهزیستی در حوزه خدمات اجتماعی برشمرد و ادامه داد: صدور مجوز در سال 92 برای مهدهای کودک استان همدان 82 مورد و برای مراکز مشاوره و سلامت روان 17 مورد بوده است بوده است که در دولت تدبیر و امید با گسترش برنامه ها 133 مجوز برای مهدهای کودک و 25 مجوز برای مراکز مشاوره و سلامت روان صادر شد.
وی با اشاره به پیگیری اجرای طرح تامین یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک روستایی و حاشیه شهر در دولت تدبیر و امید برای جبران کمبودهای غذایی کودکان دهک های پایین جامعه گفت: اعتبار این طرح در سال 92 برای استان همدان 2 میلیارد و 366 میلیون ریال بود که در سال 95 به بیش از 10 میلیارد ریال رسید و در سال 95 در استان همدان 100 درصد مهدهای روستایی و حاشیه ای از کمک هزینه تامین یک وعده غذای گرم بهره مند شدند.
به گزارش ایرنا مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی با ارائه خدمات در مراکز درمان سرپایی اعتیاد ، مراکز اقامتی میان مدت، مراکز کاهش آسیب (گذری، سرپناه، تیم سیار) و اجرای برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در چهارسال گذشته خدمات بسیار خوبی را ارائه داده است.
الوند اظهار کرد: اجرای برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد با هدف دخیل کردن مردم در برنامه های پیشگیرانه انجام شده و در این راستا در سال 92 تعداد 273 هزار نفر در این برنامه خدمات دریافت کردند که در پایان دولت یازدهم به 345 هزار نفر رسیده اند.
وی اضافه کرد: در سال 95 تمامی مراکز اقامتی میان مدت استان همدان با پروتکل جدید سازگار شدند و توانستند تیم درمانی خود را با دستورالعمل جدید به روز کنند و از حضور متناوب و همیشگی پزشک و روانشناس و مددکار بهره مند شوند.
استان همدان دارای حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت است که حدود یک سوم جمعیت استان همدان به طور مستقیم و غیرمستقیم از خدمات ارتقایی، پیشگیری، حمایتی و توانبخشی بهزیستی استان بهره مند هستند.
6993/1181
خبرنگار:الهام تدین**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.