به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ورزش دوومیدانی به عنوان محور بازی‌‌های المپیک و مادر رشته‌های ورزشی از جمله ورزش‌هایی است که در استان همدان با وجود کمبود امکانات و زیرساخت‌های مرتبط، جوانان  بسیاری را به خود مشغول کرده است.

دو‌و‌میدانی‌کاران همدانی به ویژه در بخش بانوان از ورزشکاران موفق این رشته در کشور به شمار می‌آیند و همواره جای ثابتی در اردوهای تیم ملی دارند. از سوی دیگر در سال 95 حمیدرضا زورآوند ملی‌پوش همدانی دوهای استقامت کشور موفق به کسب سهمیه المپیک ریو شد تا  دو و میدانی در کنار کشتی، قایقرانی و تیراندازی خود را به عنوان یکی از چهار رشته المپیکی استان همدان مطرح کند.

همچنین بر اساس اعلام اداره کل ورزش و جوانان هیئت دو و میدانی به عنوان هیئت برتر ورزشی استان همدان در سال 95 معرفی شد تا بر عملکرد مسئولان هیئت، مربیان و ورزشکاران این رشته ورزشی مهر تایید زده شود.

 اما با همه این اوصاف نه تنها شهرستان‌های استان با کمبود زیرسا‌خت‌های دو و میدانی مواجهند بلکه شهرستان همدان به عنوان مرکز استان نیز از داشتن پیست تارتان استاندارد محروم است.

کمبود امکانات و مشکلات زیرساختی

دبیر هیئت دو و میدانی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که بزرگ‌ترین مشکل دو و میدانی همدان کمبود زیر‌ساخت‌های مرتبط با این رشته ورزشی و نداشتن پیست تارتان استاندارد در همدان است اظهار داشت: تنها پیست دو و میدانی مجهز به تارتان در استان پیست ورزشگاه شهدای قدس همدان است که این پیست هم استاندارد نیست و فضای پشت دروازه‌ها که دو قوس پیست محسوب می‌شود تارتان ندارد.

مسعود بنوان افزود: ورزشگاه مفتح در سطح بین‌المللی است اما متاسفانه پیست این ورزشگاه هم تارتان ندارد و به این ترتیب هیچ گونه فعالیت دو و میدانی در آن امکان پذیر نیست.

 وی تأکید کرد: ورزشگاه مفتح به دلیل فضای آرام و محصور بودن بهترین مکان برای تمرین و مسابقات بانوان در رشته دو و میدانی است. از سوی دیگر ورزشگاه مفتح از مجهزترین ورزشگاه‌های کشور است و با وجود امکانات مناسب در این ورزشگاه  هیئت استان می‌تواند میزبانی مسابقات ملی و حتی بین المللی را بر عهده بگیرد از این رو تجهیز پیست این ورزشگاه به تارتان نقش تعیین کننده‌ای در پیشرفت دو و میدانی همدان خواهد داشت که امیدواریم با مساعدت مدیران ورزش استان این امر هر چه زودتر میسر شود.

سالن دو و میدانی همدان در انتظار تخصیص بودجه

دبیر هیئت دو و میدانی استان همدان با اعلام  این که سایر شهرستان‌های استان هم با مشکلات زیر ساختی در دو و میدانی مواجه هستند به یکی دیگر از مشکلات دو و میدانی همدان اشاره کرد و گفت: استان همدان از استان‌های سردسیر کشور است و متاسفانه با توجه به آن که سالن دو و میدانی همدان هنوز به بهره برداری نرسیده است در فصول سرد سال ورزشکاران ما برای تمرین و مسابقه به مشکل برمی‌خورند.

بنوان افزود: در سال 91 مقدمات احداث سالن سرپوشیده دو و میدانی با 200 متر طول در باغ میوه شهرداری همدان فراهم شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبار پروژه در همان ابتدای کار متوقف شد که به همین دلیل ورزشکاران ما در فصول سرد یا برای تمرین به خارج از استان می‌روند و یا ادامه تمرینات خود را به بعد از پایان فصل زمستان موکول می‌کنند.

وی عنوان کرد: البته پیگیر هستیم تا با حمایت و رایزنی ‌منعم مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان که مدیری بومی است و به مشکلات ورزش استان واقف است و همچنین مساعدت نمایندگان استان در مجلس برای این پروژه اعتبار فراهم کنیم و مراحل ساخت سالن دو و میدانی را از سر بگیریم.

بنوان تصریح کرد: این سالن اگر آماده بهره‌برداری شود به نفع ورزش استان است و همه ورزشکاران دیگر رشته‌های ورزشی می‌توانند در فصول سرد تمرینات هوازی خود را در این سالن انجام دهند.

استعدادهایی که در سطح کشور می‌درخشند

دبیر هیئت دو و میدانی همدان با بیان این که با وجود این مشکلات هیئت همدان از هیئت‌های برتر کشور است و برنامه‌ها و اقدامات ما بارها مورد تمجید و تشویق فدراسیون واقع شده اظهار داشت: با درخشش دو و میدانی کاران همدانی همواره شاهد حضور ورزشکارانی از استان در تیم‌های ملی دو و میدانی ایران هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر بر اساس اعلام اداره کل ورزش و جوانان استان همدان هیئت دو و میدانی همدان به عنوان هیئت برتر استان در سال 95 معرفی شد که این یک افتخار بزرگ برای هیئت و ورزشکاران و مربیان این رشته ورزشی است.

بنوان با اشاره به مشکلات مالی هیئت دو و میدانی به دلیل عدم استقبال بخش خصوصی از حمایت دو و میدانی کاران استان بیان کرد: با وجود مشکات مالی هیئت، تیم‌های دو و میدانی استان را در تمام سنین در دو بخش آقایان و بانوان به کلیه مسابقاتی که از سوی فدراسیون به ما ابلاغ شده، اعزام کردیم و نتایج قابل قبول و در خوری هم در این مسابقات کسب کردیم.

وی عنوان می‌کند: با توجه به وجود 24 ماده در ورزش دو و میدانی تعداد مربیان استان نسبت به مواد این رشته کم است؛ با این حال مربیان دو و میدانی همدان دارای تحصیلات و مدارک عالیه هستند که با تمرینات تخصصی و مناسب باعث پیشرفت دو و میدانی در همدان شده‌اند.

بنوان ادامه داد: داواران همدانی نیز از بهترین‌های کشور به شمار می‌آیند در بالاترین سطح مسابقات داوری می‌کنند.

رکوردزنی در استعدادیابی

دبیر هیئت دو و میدانی استان همدان به رکورد زنی این هیئت در جشنواره استعدادیابی استان همدان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: 5 هزار و 650 دونده رده‌های سنی 8 تا 14 سال در جشنواره استعدادیابی این رشته در سال گذشته شرکت کردند.

بنوان افزود: اطلاعات این تعداد ورزشکار در سامانه استعدادیابی ورزش استان ثبت شده است و قرار است نخبه‌ها در برنامه‌های اردویی شناسایی و تحت آموزش حرفه‌ای قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: در تمامی مواد دو و میدانی استعدادهای خوبی داشتیم و توانستیم در این طرح پیشتاز هیئت‌های ورزشی باشیم.

بی‌توجهی مسئولان استان به رشته‌های پایه

یک کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که رشته دو و میدانی مادر ورزش‌ها محسوب می‌شود و در المپیک نیز از رشته‌های پرمدال است گفت: به همین دلیل کشورهای توسعه یافته تأکید بسیاری بر توسعه این ورزش دارند و از مهدهای کودک این رشته به کودکان آموزش داده می‌شود.

میلاد فاطمی‌نژاد افزود: با این وجود وضعیت ورزش دو و میدانی از نظر زیرساخت‌ها و بودجه در کشور ما مناسب نیست و وضعیت استان همدان نیز از نظر زیرساخت‌ها در این رشته از سایر استان‌های کشور بدتر است.

وی عنوان کرد: استان همدان شاید تنها استان کشور و یا یکی از معدود استان‌ها باشد که از داشتن پیست استاندارد دو و میدانی محروم است.

فاطمی نژاد با اشاره به این که لازمه پیشرفت در هر رشته ورزشی وجود امکانات و زیرساخت‌های مرتبط با آن رشته است اظهار داشت: وقتی استان همدان از داشتن یک پیست دو و میدانی استاندارد که ابتدایی‌ترین زیرساخت برای پیشرفت این رشته به حساب می‌آید محروم است نباید انتظار داشته باشیم این رشته بر اساس برنامه در همدان پیشرفت کند.

دو و میدانی همدان قربانی تفکر فوتبال زده مدیران

وی با انتقاد از مسئولان استان به ویژه متولیان ورزش همدان گفت: چگونه می‌شود با سبقه طولانی دو و میدانی در همدان این استان از داشتن پیست استاندارد محروم باشد؟ چرا ورزشگاه مفتح که در حال حاضر هیچ نفعی برای ورزش استان ندارد و بودجه بسیاری صرف تعمیر و نگهداری آن می‌شود مجهز به پیست تارتان نمی‌شود؟ آیا میسر نبود با درصد کمی ازپول‌های بی‌حساب و کتابی که در چند سال اخیر خرج رشته‌های پرطرفدار شد تا برخی افراد در کانون توجه قرار بگیرند یک پیست تارتان استاندارد برای استان تهیه کرد؟

وی عنوان کرد: المپیکی شدن دو و میدانی همدان و همچنین کسب عناوین مهم دو و میدانی کاران همدانی در کشور حکایت از وجود استعدادهای درخشان در این رشته دارد که پیشرفت آنها حمایت و برنامه‌ریزی متولیان ورزش استان را می‌طلبد.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی تأکید کرد: پروژه سالن دو و میدانی همدان یک پروژه ملی است که مدت‌ها بودجه‌ای برای آن تخصیص نیافته و استانداری همدان و نمایندگان مردم استان در مجلس باید تلاش کنند تا با اختصاص بودجه این پروژه تکمیل شود.

فاطمی نژاد عنوان کرد: مدیرکل ورزش و جوانان در مصاحبه‌ای گفته بودند که توسعه فوتبال همدان سبب پیشرفت سایر ورزش‌های استان می‌شد اما به اذعان کارشناسان حوزه ورزش این توسعه ورزش‌های پایه از جمله دو و میدانی است که سبب پیشرفت سایر رشته‌ها می‌شود و متأسفانه این تفکر فوتبال زده مدیران ورزش ما باعث شده که استان همدان در این رشته‌ها به ویژه در بخش زیرساخت‌ها پیشرفت محسوسی نداشته باشد.

گزارش از محمد حسامی

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621849
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.