نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز همدان در مدرسه ابن‌سینا همدان با حضور مدیر کل آموزش و پروش استان، رییس آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان، خیرین مدرسه‌ساز، فرهنگیان و جمعی از مردم برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دراین مراسم محمد باب‌الحوائجی، رییس آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان با ارج نهادن و تکریم از عملکرد خیرین به ارائه قسمتی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید، بیان آمار و گزارش درباره عملکرد آموزش و پرورش و ارتباط آن با جامعه خیرین پرداخت.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه 4800 دانش‌آموز در سطح شهر و روستاهای همدان مشغول به تحصیل هستند، افزود: نزدیک به 24 درصد از این مدارس متعلق به خیرین بوده که 11322 دانش آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند.

باب‌الحوائجی با اشاره به اینکه سال گذشته 3 میلیارد و 50 میلیون تومان تعهد ایجاد شده، خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال با توجه به بافت ترکیبی و فرسوده مدارس امکانات دولتی توان پرداختن به تمامی این مدارس را ندارد کمک و یاری خیرین دراین حوزه ضرورت دارد.

رییس آموزش و پرورش ناحیه 2 با بیان این نکته که ساخت وسازهای فراوان به‌صورت مجتمع های مسکونی‌مهر در شهرک‌هایی چون مدنی، بهشتی و اندیشه انجام شده، وجود محیط‌های آموزشی متناسب با تراکم جمعیتی را لازمه این فضاهای مسکونی دانست.

وی با اشاره به اینکه مجمع خیرین ناحیه 2 از دو سال گذشته کار خود را در سامان دادن کمک‌های مالی در حسابی مستقل و صرف آن در پروژه هایی که با نظارت خود خیرین  آغاز کرده، گفت: در اقدامی خودجوش از جانب همکاران فرهنگی در سطح ناحیه 2 شاهد کمک ماهیانه آنها به حساب مجمع خیرین هستیم.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه 2 وجود بافت‌های فرسوده موجود در مدارس، وجود شهرک‌ها با تراکم جمعیتی بالا و نداشتن محیط آموزشی متناسب با آنها، آمار بالای دانش آموزان در مدارس حاشیه‌نشین و روستاها، کمبود فضای لازم برای آموزش دانش‌آموزان، فضاهای آموزشی نیمه‌کاره از جمله فضای آموزشی خردمند در شهرک اندیشه، موسی خانی در بهشتی و خان‌باغی صدف را از اقدامات لازم به توجه و پیگیری دانست.

در این مراسم محمد حسن جعفریان رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز ناحیه 2 همدان در پاسخ به اینکه آیا جذب مشارکت نسبت به خیرین می‌باید تنها معطوف به مدرسه‌سازی باشد، بیان کرد: فعالیت‌های خیرخواهانه نباید تنها به مدرسه‌سازی متمرکز شود و این اقدامات با توجه به اینکه در حال حاضر در سطح کشور 67000 از 530.000 مدارس موجود ناایمن هستند می‌تواند صرف ایمن‌سازی این مدارس، تجهیزآزمایشگاه، کتابخانه، کمک هزینه‌های تحصیلی شود در حال حاضر صندوقی برای این امر در ناحیه 2 که از سوی خیرین گمنام شارژ می‌شود وجود دارد.

 مصطفی خزاعی مدیر آموزش و پرورش استان در پاسخ به همین سوال گفت: خیرین می‌باید در فعالیت‌های خیرخواهانه خود علاوه بر مدرسه‌سازی موضوع «مدرسه یاری» را هم لحاظ کنند و این شعار جدیدی است که مجمع خیرین مدرسه‌ساز ارائه داده است. تامین نیازهای‌مان می‌باید به سمت یاری خیرین در بخش‌های مختلف سوق پیدا کند. این حمایت می‌باید در مدارس شبانه‌روزی، آزمایشگاه‌های مدارس، کارگاه‌های هنرستان‌ها، سرویس‌های بهداشتی مدارس به‌خصوص مدارس روستاها و نیازهای متنوعی که با آنها مواجه هستیم جهت‌دهی شود امید است که این فرهنگ با گذشت زمان همانند مدرسه سازی رشد و اعتلا یابد.

در ادامه ساسان بوربور -یکی از خیرین- در پاسخ به سوال مورد نظر گفت: به عقیده بنده پیشنهاد و سوال جالب و متینی است. اعتقاد دارم دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدارس نیاز به پیگیری و کمک برای اعتلای استعداد‌های خود در مسیرهای آتی خود در زندگی‌شان دارند و خیرین می‌توانند این مسیر را برای  هدف آنها هموار کنند. همچنین می‌توان جایزه‌ای را در این‌خصوص همانند جوایز بین‌المللی عنوان کرد و اشتغال را نیز برای جوانان در فعالیت‌های خیرین پیشنهاد کرد.

در پایان مراسم تعهداتی از سوی خیرین عنوان و هدایایی نیز به آنها اهدا شد.

زلیخا کرمی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.