سعید باقری روز دوشنبه در آیین معارفه مدیر کل هواشناسی همدان افزود: این ایستگاه ها شامل ایستگاه اقلیم شناسی، جاده ای، پایش گرد و غبار و سایر ایستگاه ها است که برای احداث آن 170 میلیارد ریال اعتبار باید در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه همه ایستگاه های هواشناسی استان همدان باید خودکار شوند گفت: هدف این سازمان ارائه آمار و اطلاعات هواشناسی برای همه اقشار جامعه در اسرع وقت است تا این آمار مثمر ثمر قرار گیرد.
باقری گفت: سامانه ایستگاه ترویج هواشناسی کشاورزی (تهک) راه اندازی شده تا جامعه هدف به راحتی بتواند از مسائل روز در حوزه کشاورزی بهره مند شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر 9 ایستگاه سینوپتیک، پنج ایستگاه اقلیم شناسی و 88 ایستگاه باران سنجی در این استان فعال است که در طول پنج سال همه آنها باید خودکار شوند.
وی با بیان اینکه 52 پرسنل در ایستگاه های هواشناسی استان همدان فعال هستند گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص، باید مجوز استخدام به این سازمان داده شود.
معاون امور عمرانی استانداری همدان نیز با بیان اینکه سد اکباتان همدان روز گذشته سرریز کرده است گفت: در هنگام افزایش ارتفاع این سد عده ای این کار را از بین بردن هزینه می دانستند اما این سد 2 سال سرریز کرده است.
محمود عراقی اضافه کرد: سد اکباتان برای تامین آب آشامیدنی مردم است و اگر هر 2 یا پنج سال یکبار هم سر ریز کنند از اهمیت زیادی برخوردار است و هزینه برای افزایش ارتفاع آن هدر دادن سرمایه نیست.
وی با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی اکنون یکی از ضروریات جامعه است و مردم به آمار و اطلاعات آن اهمیت می دهند گفت: هواشناسی یک کار تحقیقی و تخصصی است که با اطلاع رسانی به موقع و درست می تواند علاوه بر نجات جان انسان ها از خسارت های زیاد جلوگیری کند.
سید مهرداد حسینی مدیرکل سابق هواشناسی همدان نیز گفت: افزایش اعتبارات عمرانی و جاری، راه اندازی ایستگاه هواشناسی بهار، بازسازی هفت ایستگاه و راه اندازی ایستگاه کشاورزی از اقدامات انجام شده در سه سال گذشته است.
به گزارش ایرنا، وظیفه اصلی سازمان هواشناسی کشور در راستای تامین اهداف ملی و بین المللی، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقلیم است.
تحقیق و شناخت کامل اتمسفر و کلیه پدیده های جوی وجمع آوری ، تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای هواشناسی و ارائه و کشف نتایج حاصله به منظور کمک به برنامه ریزی، پیشرفت وافزایش بازدهی موثر در فعالیت های کشاورزی، دامپروری، آب، آبیاری، مخازن آب های زیرزمینی، آبهای سطحی، شهرسازی، سدسازی، تامین انرژی، تاسیسات شهری، آبرسانی، سلامتی و بهبود ارتباطات هوایی، در یایی، زمینی و مطالعات محیط زیست و سایر فعالیت های دریایی، آلودگی هوا، تعدیل وضع هوا و غیره از مهمترین کاربرد های هواشناسی است.
گرایش های دانش هواشناسی در دسته های هواشناسی هوانوردی، هواشناسی کشاورزی، هواشناسی دریایی، هواشناسی فیزیکی، هواشناسی دینامیکی و همدیدی، هواشناسی آبشناسی، کاوشهای جوی، اقلیم شناسی، شیمی جو و آلودگی هوا است.
بلایای جوی به عنوان یک موضوع تاثیر گذار و بسیار با اهمیت در تمامی گرایشهای بالا باید مد نظر باشد ضمن اینکه با در نظر گرفتن هدف اصلی هواشناسی ( تامین آسایش برای جان و مال مردم) اهمیت این عامل به ویژه در گرایشهای هواشناسی کشاورزی، اقلیم شناسی و هواشناسی دریایی شاخص و با اهمیت بیشتری جلوه می کند.
در این آیین سعید باقری به عنوان مدیرکل جدید هواشناسی همدان معرفی و از خدمات مهرداد حسینی تقدیر شد.
هواشناسی استان همدان از سال 70 فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون 100 ایستگاه باران سنجی در این استان فعال است.
2087/1181/6993
خبرنگار: زهرا پیرنیا**انتشاردهنده: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.