به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ابراهیم فرامرزی بعد از ظهر امروز در گردهمایی مدیران تعاونی‌های تولید استان همدان، اظهار داشت: افزایش بهره‌وری در آب، تولید در بخش کشاورزی جزء اولویت‌ها است که باید با حداقل ظرفیت موجود این کار را انجام دهیم.

فرامرزی با اشاره به اینکه در حوزه‌ی آب و خاک هر پروژه‌ای که انجام می‌شود 85 درصد آن اعتبارات دولتی است، گفت: ما درخواست داریم که در تعاونی‌ها کشت کم آب‌بر توسعه پیدا کند و به همین سبب ما نیز به دنبال اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر 60 ملیارد تومان اعتبار در حوزه‌ی آبیاری هزینه شد، گفت: امسال 3هزارو 400 میلیارد تومان اعتبار در کل کشور متعلق به بخش کشاورزی است که با اهتمام و ارائه طرح قطعا ما هم از این اعتبار برخوردار می‌شویم و  این ظرفیت ویژه‌ای برای پیشرفت تعاونی‌ها است.

وی عنوان کرد: هدف ما افزایش 35 درصدی تولیدات و کاهش 25 درصدی سموم است و دیدگاه ما در سامانه‌های توزیع آب در مزرعه سامانه‌های آبیاری قطره‌ای است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این گردهمایی، اظهار داشت: بیش از 4 میلیون تن از تولیدات استان همدان در بخش کشاورزی است.

شهرام پرورش افزود: ایستگاه بذر و بوجاری در شهرستان کبودراهنگ فعال است که این ایستگاه نیازمند ساماندهی مناسبی است.

وی با بیان اینکه امسال میانگین باردندگی در همدان مناسب بود، عنوان کرد: تفاوتی که  بین بارندگی امسال و سال گذشته وجود دارد این است که  سال گذشته در فصل پاییز بارندگی مناسبی نداشتیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان، بیان کرد: استان همدان به سبب سرمای زمستان سال گذشته و عدم پوشش گیاهان با برف 20 الی 25 روز از تم طبیعی رشد گیاه عقب است.

پرورش با اشاره به اینکه 30 درصد از خرید کود ازوته باید توسط تعاونی‌های روستایی انجام شود، گفت: 5 هزار تن کود از مبادی حمل می‌شود و 4 هزار تن کود نیز در انبار وجود دارد که این نشان از تغذیه مناسب در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه 320 هزار هکتار از زمین‌های استان همدان اراضی دیم است، عنوان کرد: به محض تناسب دما مبارزه با علف در زمین‌های دیمی آغاز می‎‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با کشت کلزا در استان همدان، بیان کرد: ستاد برداشت کلزا در استان همدان تشکیل می‌شود و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 8 هزار تن کلزا در استان همدان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از 60 میلیارد تومان اعتبار در بخش مکانیزاسیون کشاورزی به استان همدان اختصاص پیدا می‌کند، گفت: استان همدان در سال گذشته در حوزه جذب اعتبارات هفتمین استان کشور بود که امسال نیز تا پایان هفته اعتبارات تعلق گرفته به شهرستان‌ها اعلام می‌شود.

پرورش در رابطه با آبیاری میکرو، سطحی و زیر سطحی، بیان کرد: امسال در 8 هزار هکتار از اراضی استان سیستم آبیاری میکرو اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 618748
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.