به گزارش ایرنا، پویش نه به ریختن زباله ها که به منظور حفظ زیبایی های محیط زیست به یک حرکت جمعی تبدیل شد یکی از عوامل بستر ساز توسعه محسوب می شود.
پویش نه به ریختن زباله در فضای مجازی به طور گسترده ای همه گیر شده است و تشکل های مردم نهاد در جریانی هماهنگ برای پاکسازی طبیعت دست دوستی را به سوی یکدیگر دراز کرده تا در حفظ و نگهداری این میراث گرانبها تلاش کنند.
اما پویش نه به ریختن زباله فقط خواست تشکل های مردم نهاد در همدان نبوده و بیشتر کاربران در فضای مجازی هر یک به گونه ای با انتشار عکس و یا فیلمی از زشتی هایی که انسانها بر سیمای طبیعت به وجود آورده اند در یک درخواست غیر مستقیم یکدیگر را به حفظ پاکیزگی دعوت کرده اند.
پویش نه به ریختن زباله فقط ویژه یک روز نیست بلکه این حرکت جمعی باید در همه روزهای سال تداوم داشته تا طبیعتی بکر و عاری از هرنوع آلودگی را حفظ کنیم.
اما این فرهنگ ارزشمند فقط در فضای مجازی و نوشتار مکتوب نمی گنجد بلکه هر یک از ما باید امروز با جمع آوری زباله هایی که در اطراف خود می بینیم پیمان و عهد خود را مستحکمتر کرده و به افراد ناآگاه اجازه ندهیم تصویری زشت را در آلبوم زیبای زندگی بهار طبیعت هک کند.
امروز 13 فروردین ماه من و تو که برای لذت بردن از عطر دل انگیز بهاری به دامان طبیعت گام می نهیم فراموش نکنیم این طبیعت زیبا میراث گرانبهایی است که به امانت نزد ما سپرده شده و باید آن را به فرزندان و آیندگان به زیبایی تحویل دهیم.
گفتنی است در فرهنگ ایران باستان سیزدهمین روز فروردین ماه 'سیزده به در' به عنوان پایان بخش جشن های نوروزی روز طبیعت نامگذاری شده ‌است که ایرانیان از قدیم بر این باور بوده که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.
اما آنچه که همگان باید بدانند که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال 'نحس' و 'بدیمن' یا 'شوم' تلقی نمی شود بلکه روز سیزدهم فروردین ستاره ای باران آور در آسمان است و ایرانیان با شادمانی و سپاس از قطرات بارانی که بر روی زمین نقش می بندد در دامن طبیعت این روز را جشن می گیرند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.