مراسم گرامیداشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصلی حضرت امام خمینی(ره) شهرستان نهاوند با حضور گسترده مردم برگزار شد.

کریم حمیدوند فرماندار شهرستان نهاوند با بیان اینکه سخن گفتن در مورد شخصیت بزرگی مانند حضرت الله هاشمی رفسنجانی در شأن این حقیر نیست و افرادی لایق تر و بزرگتر بایستی در این باره صحبت کنند,گفت: همه نیک می دانید که ایشان چه شخصیت بزرگواری بودند. وقتی که یک شخصیت خیلی بزرگ از میان مردم رفت مردم همه متأثر می شوند؛ نه بخاطر آن شخصیت بلکه بخاطر خودشان چون می دانند که که چه مصیبتی بر سرشان آمده است و چه کسی و چه درّ گرانبهایی را از دست داده اند. لذا بخاطر خودشان ناراحت و متأثر می شوند.

وی تصریح کرد: همه می دانید هم سوابق قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب، هم مناصب بالایی که این شخصیت بزرگوار داشته، به خاطر اعتمادی بود که حضرت امام و همه مردم عزیز که سرمایه های اصلی این انقلاب هستند، به ایشان داشتند. ایشان در واقع سعادت خدمت گذاری به مردم و اسلام و انقلاب را اجرا کردند و در آن مناصب قرار گرفتند .

فرماندار نهاوند گفت: مهمتر از این اگر بخواهیم ببینیم ایشان چه ارتباطی با حضرت امام رحمة الله علیه داشتند، همین که ببینیم که ایشان در آن برهه سمت بالایی نداشت، ولی در آن ایام حساس امام رحمة الله علیه می بینید که امام جانشینی فرماندهی کل قوا را بعد از بنی صدر خائن به ایشان ( آیت الله هاشمی رفسنجانی) دادند با اینکه ایشان در آن زمان رییس جمهور نبودند و می دانید که فرماندهی کل قوا براساس قانون اساسی اختیار عزل و نصب بالاترین رده ی نیروهای سه گانه را دارد و اختیار و فرمان جنگ و پذیرش صلح را دارد. و حتی تنفیذ حکم ریاست جمهوری بعد از انتخاب مردم بر عهده رهبری و فرماندهی کل قوا است، علت این تفویض اختیار ، اعتماد امام به هاشمی و توانمندی بسیار زیاد ایشان بود.

وی خاطرنشان کرد: همه خوب می دانید وقتی انقلاب شد ، نیروها و طیف های مختلف سیاسی با محوریت حضرت امام و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم ستم شاهی نقش داشتند. لذا وقتی نظام سیاسی می خواستند شکل دهند همه این گروه ها برای شکل و نوع نظام سیاسی کشور عقیده و نظر داشتند. گروه های مختلف بخصوص ملی_ مذهبی ها نظر بر حکومت جمهوری داشتند که این به لحاظ کپی برداری از غرب و پیروی از دمکراسی بود. تعدادی دیگر از گروه ها ، آنها نیز نظر بر ایجاد حکومت اسلامی داشتند لذا شما مطلع هستید که همین اختلاف بین طیف های انقلابی در اوایل انقلاب کافی بود تا نظام نوپای انقلاب اسلامی را خدای نخواسته در نطفه خفه کند.

وی ادامه داد:اختلاف داخلی بنیان برافکن می باشد و خطر آن خیلی بزرگتر از دشمن خارجی است. دشمن خارجی موجب ایجاد وحدت می گردد ولی اختلاف داخلی سبب تضعیف و تفرقه و هرج و مرج در یک کشور می شود. در آن دوران سخت و حساس، یکی از افرادی که بر روی شکل گیری جمهوری اسلامی بعنوان نظام سیاسی حاکم بر کشور در مشورت به امام راحل نقش داشتند حضرت آیات الله هاشمی، مقام معظم رهبری( آیت الله خامنه ای)، شهید بهشتی و شهید مطهری بودند که امام براساس اعتماد به این عزیزان فرمودند نوع حکومت، " جمهوری اسلامی" باشد، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و این ضمن حفظ تمام نیروهای انقلابی با ایده های مختلف زیر پرچم جمهوری اسلامی موجب حفظ وحدت ، تقویت انقلاب و خنثی شدن توطئه دشمنان گردید و دشمن پس از نا امیدی، جنگ تحمیلی را به راه انداخت.

حمیدوند یادآور شد: ایشان ریسک پذیر و هدفمند عمل می کرد. یک مدیر می تواند در زمان مدیریتش فقط دکور کار و ظاهر کار را نگه دارد و کار دیگری نکند چون کار کردن و عمل کردن ریسک است، و قطعا اصلاحاتی که انجام می گردد موجب قطع منافع و ضرری به قشری خواهد شد و همچنانکه می دانید در اوایل انقلاب ما حتی برای افرادی که به مکه مشرف می شدند و یا پرواز داخلی و خارجی داشته اند ارز دولتی پرداخت می کردیم، در حالیکه براساس شرع مقدس اسلام حج فقط بر کسانی واجب است که استطاعت مالی دارند و ایشان اصلاحات اقتصادی بزرگتر انجام دادند به همین خاطر سبب کاهش و قطع رانت خواری و فساد اقتصادی و اداری گردید. طبیعی بود افرادی که منافع آنها قطع شده بعنوان منتقد و دشمن ایشان وارد صحنه شدند و در همان دوره نسبت به تخریب ایشان اقدام کنند.

فرماندار نهاوند اظهار داشت: حضرت آیت الله هاشمی مدیری انتقادپذیر بود. با اجرای این همه اصلاحات اقتصادی و سیاسی، احزاب سیاسی در زمان ایشان شروع به رشد و فعالیت کردند و نشریات زیادی مجوز گرفتند در حالیکه خیلی خیلی از اینها منتقد ایشان بودند.

وی با بیان اینکه ایشان مدیری فداکار و ایثارگر بود گفت: با انجام این همه کارهای اصلاحی که جز مطالبات مردم از انقلاب و نظام بود، از شخصیت و محبوبیت خود به نفع نظام استفاده کرد و بر امنیت و پایداری نظام افزود. در حالیکه ایشان می توانست این اصلاحات را انجام ندهد و در دوره دوم ریاست جمهوریش بر رای خود بیفزاید.

حمیدی یفر اذعان داشت: شما دیدید که ایشان فضای انتقاد را چنان باز کرد که برای اولین بار ریاست جمهوری بعنوان دومین مقام رسمی کشور در معرض انتقاد قرار گرفت و یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوره دوم ایشان با استفاده از این فضا توانست تعدادی از آرای ایشان را بکاهد.

وی ادامه داد: ایشان به استناد این عملکرد، سیاست مداری وارسته، شجاع و باغیرت بود و برخلاف برخی سیاست مداران عوام فریبی نکرد.

فرماندار نهاوند ویژگی دیگر آقای هاشمی را دوراندیشی و آینده نگری عنوان کرد و گفت: در برنامه ریزی ها، صد سال آینده را در نظر داشت. علم افزایی و توسعه علوم و فنون از ویژگی های یک مدیر اسلامی است ایشان به مانند امیرکبیر در توسعه آموزش عالی نقش اساسی داشت. با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی تهدید جوانان جویای تحصیل و پشت کنکور که یک معضل اساسی برای انقلاب نوپای اسلامی بود تبدیل به فرصت کرد و از طرفی انقلاب نوپا نیاز به مدیران تحصیل کرده داشت که امروز دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سرمایه ای گرانبها و تربیت مدیران شایسته که خیلی از مناصب نظام را بر عهده دارند و از طرفی تا سال 67 بلحاظ شرایط انقلابی ورود به دانشگاه بر اساس گزینش بود و بعضا خیلی از نخبگان ما بلحاظ اینکه در کلاس بچه زرنگ بودند مورد حسادت واقع میشوند و در گزینش ها رد صلاحیت میشوند در همین نهاوند افرادی زیادی را داشتیم که سالهای متمادی در کنکور رتبه ممتاز و زیر 10 را داشتند اما متاسفانه به لحاظ تنگ نظری رد صلاحیت میشدند.

وی گفت: حضرت آیت الله هاشمی با حذف گزینش در ورودبه دانشگاه موجب ورود نخبگان به دانشگاه شد و رشد شکوفایی دانشگاهها آغاز گردید . ایشان فرمودند ما نمی خواهیم فعلا به اینها پستی بدهیم نه میخواهیم وکیلشان کنیم نه وزیر فقط میخواهیم درس بخوانند و اگر خواستید در منصب حساسی قرار بگیرند بعد از تحصیل و کسب علم آن موقع گزینش شوند.

فرماندار نهاوند تصریح کرد: پیشرفت ما در بحث انرژی هسته ای و بومی شدن آن و تربیت دانشمندان هسته ای ، سنگ بنایش با این تصمیم خردمندانه و عاقلانه و خدا پسندانه گذاشته شد و این نتیجه دوراندیشی ایشان بود و ما امروز مدیون ایشان هستیم و در صحنه های مختلف جهانی اختراعات و اکتشافات دانشمندان ایرانی می درخشد. این تصمیم بسیار بسیار خوب موجب حفظ نخبگان ، جلوگیری از تبدیل شدن آن به دشمن و جلوگیری از فرار مغزها گردید.

وی با بیان اینکه از ویژگی های بسیار خوب و ستودنی ایشان راز داری ایشان بود گفت: وی مخزن اسرار نظام بود زیرا در همه صحنه های انقلاب و تصمیمات مهم حضور داشتند .یکی از معماران و بازیگران اصلی در کنار امام راحل و حضرت آیت الله خامه ای ، شهید بهشتی و شهید مطهری بود. لذا از همه چیز خبر داشت . ایشان در همه صحنه های سیاسی خودش را بلحاظ احساس مسئولیت و دین نسبت به نظام و نیز دغدغه ای که برای حفظ انقلاب داشت بر میدان رقابت سیاسی بود . در صحنه رقابت خیلی از افراد برخی تصمیمات سابق ایشان را زیر سوال می بردند خیلی سخت است برخی افراد بی اطلاع که ظاهر را می بینند موضوعی را بر عکس جلوه دهند از این حوادث در طول زندگی سیاسی او خیلی اتفاق افتاد ولی ایشان امنیت نظام و حفظ آن را بر منافع شخصی ترجیح داده ، لب فرو بستند و این مخزن اسرار چون میدانست باز کردن آن مسائل موجب ضربه به نظام و انقلاب میگردد لب فرو بست و چیزی نگفت.

وی با اشاره به اینکه از اینکه برخی سیاست مداران از اسرار نظام به نفع شخصی استفاده می نمایند گفت: مجبورم به لحاظ اینکه شخصیت این مجاهد نستوه بیشتر عیان شود ، مثالهای کوچک بزنم.در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری یکی از کاندیدها در جلو چشم میلیونها بیننده که شاهد تماشاچی مناظرات بودند اقدام به افشا یکی از اسرار نظام در مسائل دانشجویی گردید و از آن سر نظام میخواست به نفع شخصی بهره برداری نماید که با وجود اینکه آن کاندیدا رای خوبی داشت اما روی مردم حساب نکرده بود فکر میکرد مردم نمی فهمند و همین افشا کردن سر نظام موجب کاهش رای او شد . این حاکی از این است که خداوند و حضرت ولی عصر (عج) و رهبر توانمندی مانند حضرت آیت الله خامنه ای که امام گونه این انقلاب را رهبری می نماید ، حافظ این نظام و انقلاب هستند.

حمیدی فر ادامه داد: در همین مسائل اخیر مذاکرات هسته ای ، نمایندگان محترم مجلس شبهاتی داشتند که موجب تشکیل جلسه در شورای عالی امنیت گردید با حضور وزیر محترم امور خارجه متاسفانه یکی از نمایندگان تازه به دوران رسیده نیز با جعل برخی مطالب جلسه سعی در افشای اسرار نظام داشت . چون تمامی مباحث شورای عالی سری است و فاش آن سبب ضربه به امنیت ملی و کشور و نظام خواهد شد.امام می فرمودند نگذارید این نظام به دست نااهلان بیفتد مطمئنا کسانی که اقدام به افشای اسرار نظام می نمایند نا اهل هستند و از اسرار نظام می خواهند به نفع منافع شخصی استفاده کنند.

فرماندار شهرستان نهاوند در پایان گفت: خبر درگذشت معظم له مثل خبر رحلت امام (ره) جهان را در شوک فرو برد و خیلی از کنفرانسها و جلسات سازمانهای بین المللی به محض شنیدن خبر به رسم و عادت خودشان برای این شخصیت بین المللی و اسلامی سکوت و یا ابراز تاسف کردند و مهمتر از همه تشکر از ملت قدرشاس و بزرگ ایران اسلامی است که این چنین در فضای مه آلود فرق سره و ناسره را تشخیص میدهند و برای خادمان خود اینگونه مایه میگذارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.