صدای پای بهاربه گوش میرسد و طبیعت درحال جان گرفتن دوباره است، با فرارسیدن سال نو وآغاز رستاخیز طبیعت، سیر و سیاحت در دل طبیعت جوان شده شتابی دوباره می گیرد و مسافران خسته از زندگی روزمره و زندگی ماشینی به دل طبیعت میروند تا ساعات و روزهایی را به دور از هیاهوی زندگی سپری کنند.
به گزارش ایرنا شهرستان نهاوند در استان همدان از جمله شهرهای خوش آب و هوای ایران است که از طبیعتی زیبا و بکر برخوردار بوده و به واسطه بهره مندی از بیشترین سطح بارش ها در استان همدان و وجود بیش از 264 دهنه چشمه کوچک و بزرگ به شهر سراب ها و چشمه های جوشان و خروشان شهرت یافته است.
وجود رودخانه های مانند سراب گیان و گاماسیاب و فارسبان طبیعتی بکر و سحر انگیز را به وجود آورده که ناخود آگاه هر مسافری را به سمت خود جلب می کند .
***سراب گیان:
از مهمترین سراب های شهرستان نهاوند می توان به سراب گیان به عنوان بهشت سرسبز غرب کشور و مظهر قدرت لایزال الهی یاد کرد.
این منطقه زیبا که با درختانی کهنسال و بلند و رودخانه ای خروشان در 20 کیلومتری جنوب شهرنهاوند واقع شده چنان محیطی زیبا را به وجود آورده که هر مسافر سفر کرده به نهاوند را به سمت خود جذب یم کند به گونه ای که بیشترین بازدیدهای صورت گرفته از سراب های استان و حتی غرب کشور را به خود اختصاص داده است .
جنگل گیان در سه کیلومتری شهر گیان واقع شده و دارای انواع و اقسام درختان بزرگ و کهنسال و کوچک است که به صورت خودرو در کنار مسیر آب سراب روئیده اند .
درختی که بیشتر جلب توجه می کند و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید درختان چنار هستند که هر یک چندین قرن عمر دارند و تعداد آنها در سراب فراوان است.
این سراب با آب دهی سالانه حدود 2 هزارو 500 لیتر در ثانیه جزو پرآب ترین سراب های سطح کشور است و در سالیان اخیر سراب گیان با ویژگی های خاص خود میزبان تعداد زیادی از مسافران در فصل گردشگری و به ویژه نوروز شده است به گونه ای که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند در نوروز 95 حدود 30 هزار نفر از سراب گیان بازدید داشته اند که رقم بسیار بالایی در این ایام است.
در کنار سراب گیان نباید از جاذبه های زیبای سراب گاماسیاب نیز که سهم بسزایی در جلب گردشگر برای شهرستان دارد غافل ماند .
***حمام حاج آقا تراب:
این شهرستان علاوه بر جاذبه های زیبای طبیعی به واسطه تاریخ کهن خود دارای آثار تاریخی نیز می باشد که در بین آنها حمام حاج آقا تراب طی سالیان اخیر بیشترین توجه گردشگران وارد شده به نهاوند را به خود جلب کرده است .
حمام حاج آقا تراب یا حمام دوقلو در محله علی آباد واقع در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد. در سردرب ورودی این بنا، کتیبه ای نصب شده که نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را ، سال 1230هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه قاجار بیان می کند ولی به سبک دوران صفویه ساخته شده است .
علت شهرت آن به حمام دوقلو ، به دلیل آن است که حمام از 2 قسمت تشکیل شده قسمت اول دارای سردینه یا حمام سرد و گرمینه یا حمام گرم بزرگ بوده و فقط مورد استفاده رجال ،اشراف و شاهزادگان قرار می گرفته و قسمت دوم همان حمام ، که آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده ولی در ابعاد کوچکتر ویژه افراد عادی و طبقات پائین جامعه بوده است .
این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به موزه مردم شناسی تبدیل شده که در این موزه بخش های از سنت های مردم به صورت مجسمه در داخل حمام به نمایش در آمده است . این بنای تاریخی در سال1356به ثبت آثار رسیده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شود.
*** مسجد جامع نهاوند
این مسجد در ضلع غربی میدان آزادی نهاوند و بر روی تپه ای احداث شده است که برای رسیدن به درب آن باید از25 پله بالا رفت.
این مسجد ، مانند بسیاری از مساجد قدیمی ایران ، دارای سادگی خاصی بوده و تنها ، تزئینات مختصری با گل و بوته در حاشیه گنبد مرکزی آن دیده می شود .
از سوی دیگر در جریان جنگ تحمیلی ، به این مسجد خسارت هایی وارد شده است اما همچنان بازدید از آن برای علاقه مندان اثار تاریخی جذاب است.
*** معبد لائودیسه (لائودیکه):
از جمله آثار به جای مانده از سلوکیان در نهاوند ، آثار معبدی است که منسوب به سلوکیان است و به معبد (لائودیسه)معروف است
این معبد را آنتوخوس سوم پادشاه سلوکی در این شهر برای همسر خود ، ملکه لائودیس بناکرده است .
از جمله آثار باقی مانده از این معبد، ستون ، سرستون، ته ستون و تک سنگ های فراوان است که در بعضی از منازل و جلو درب برخی مغازه های شهر و اطراف شهر پراکنده است.
*** صنایع دستی نهاوند:
صنایع دستی در نهاوند دارای اصالت ، قدمت و جایگاه ویژه است که مهم ترین آنها قالی بافی است، برخی از این قالی ها از مرغوبیت خاصی برخوردارند و برخی به خارج از کشور صادر می شوند.
از دیگر صنایع دستی ، گیوه دوزی ، بافت جاجیم و ریسمان ، گل سازی گیاهان طبیعی و مخمل و سبدبافی را نام برد .
گیوه دوزی در نهاوند از اهمیت خاصی برخوردا ر بوده و به طوری که در بازار قدیم نهاوند راسته مخصوصی به نام گیوه دوزان وجود دارد.
یکی دیگر از صنایع دستی نهاوند که چند سالی است رونق خاصی یافته منبت کاری و مبل سازی است، استادکاران این هنردستی طرح های مختلفی را روی چوب می زنند که از طرح های معروف آنها می توان به طرح سه گل ، طرح پنج گل و طرح شاخه انگوری است که در باعث رونق گرفتن اشتغال در این بخش شده است
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند در گفت و گو با ایرنا گفت: شهرستان نهاوند دارای 200 اثر تاریخی و دیدنی و طبیعی و مذهبی است که تاکنون 100 اثر آن ثبت ملی شده است
محسن جانجان افزود: با توجه به موقعیت گردشگری نهاوند در 2 بخش طبیعی و تاریخی در نوروز سال گذشته در مجموع حدود 150 هزار گردشگر و مسافر از جاذبه های گردشگری این شهرستان شامل سرابها ،موزه های چهارگانه و اماکن تاریخی و زیارتگاه ها بازدید کردند .
وی گفت: در سال گذشته در مجموع 16 هزار مهمان، مسافر و گردشگر نوروزی در مراکز اسکان پیش بینی شده شهرستان نهاوند اسکان داده شدند که از این تعداد یک هزار نفر در کلاس مدرسه های نهاوند، 700 نفر در کمپ های موقت، 12 هزار نفر در چادرهای مسافرتی و سه هزار نفر در خوابگاه های دانشجویی و ورزشی اسکان یافتند.
وی به تمهیدات در نظر گرفته شده در ستاد تسهیلات سفر نهاوند اشاره کرد و گفت: به منظور ارائه خدمات لازم به مسافران در زمینه های مختلف 6 کمیته تشکیل شده و جلساتی نیز برای پیگیری کارها صورت گرفته است .
دبیر ستاد تسهیلات سفر نهاوند از جمله اقدامات صورت گرفته قبل از شروع تعطیلات نوروزی را نظارت بر بازار مصرف عنوان کرد و گفت: در ایام تعطیلات با راه اندازی گشت مشترک اصناف شهرستان و تعزیرات حکومتی از واحدهای صنفی و واحدهای اقامتی بازدید انجام پذیرفته است .
جانجان همچنین گفت: کار زیبا سازی شهر نهاوند شامل لکه گیری ها و آسفالت معابر از سوی شهرداری در حال انجام است و مقدمات لازم برای برپایی سفره های هفت سین در مبادی ورودی شهر توسط شهرداری نیز در دست اقدام است.
شهرستان نهاوند با دارا بودن جمعیتی بیش از 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است.
7525/1181
خبرنگار : وحید سیفی**انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.