محمد تقی شهبازی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا تولیدات داخل و توانمندی های هر ملت را بخشی از هویت فرهنگی یک جامعه عنوان کرد و افزود: هر جامعه باید عناصری در خود داشته باشد که به آن افتخار کند در غیر این صورت دچار تشنج و بحران فرهنگی و روانی می شود.
وی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی و تولید از دیدگاههای مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی است افزود: از منظر اقتصادی ، اقتصاد مقاومتی قائل به نوعی مبادله و رابطه اقتصادی با دنیای بیرون است که در آن تولید، فروش و تبادل کالا و خدمات مبتنی بر سود آوری و نه زیان دهی است.
وی افزود: از دیدگاه سیاسی و توسعه نیز اقتصاد مقاومتی به دنبال تولید داخلی و رفع وابستگی و داشتن قدرت چانه زنی در مقابل بیگانگان و به ویژه در قدرتهای استکباری است.
شهبازی به بعد جامعه شناختی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: از بعد جامعه شناختی و اجتماعی ، اقتصاد مقاومتی امر اشتغال و کار آفرینی و در آمدزایی و به دنبال آن نظام اجتماعی شاداب و پویا را پیگیری می کند.
وی بر طبق معیارهای علمی، تولیدات داخلی، صنایع دستی و دست سازه های افراد از مهمترین شاخص های هویتی آن جامعه محسوب می شود.
وی افزود: جامعه ای که دچار بحران فرهنگی می شود و یا اینکه چیزی نداشته باشد به آن افتخار کند همانند عروسکی میان تهی است که با عناصر روانی و فرهنگی بیگانگان پر می شود و عروسک وار با سرانگشت آنان به حرکت در می آید ، لذا افراد این جامعه خود باخته و مشتاق مصرف کالاهای خارجی می شوند.
شهبازی تولیدات داخلی را یکی از جنبه های مهم هویت فرهنگی جامعه ذکر کرد و افزود: وقتی فرد یا جامعه ای کالا یا پدیده ای را تولید کرد می تواند به آن ببالد و افتخار کند ضمن اینکه می تواند به توسعه و پرورش آن دست بزند.
این استاد دانشگاه در ادامه به علل و عوامل مصرف کالاهای خارجی اشاره کرد و افزود: یکی از علت های گرایش به مصرف کالاهای خارجی ضعف هویت فرهنگی و غربزدگی است به گونه ای که حتی برخی اوقات کالاهای خارجی بی کیفیت از کالاهای با کیفیت داخل با افتخار توسط این قشر مصرف می شود که برای درمان این مساله که نیازمند کار فرهنگی و روان شناختی است باید به اصالت و هویت اصلی رجوع کرد.
وی افزود: دلیل دوم مصرف کالاهای خارجی نیز بی کیفیتی کالاهای داخلی مبتنی بر تقلب ، کلاهبرداری و گرانفروشی است که در این زمینه لازم است از سوی تولید کنندگان به تولید کالاهای باقیمت مناسب و مبتنی بر مشتری مداری باشد به گونه ای که اعتماد مصرف کننده توسط آنان جلب شود.
حمایت از تولیدات بومی و مصرف کالاهای با کیفیت ساخت داخل در راستای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های دولت برای تقویت بنیه اقتصادی کشور و رونق اشتغال صورت می گیرد.
کمپین خرید کالاهای داخلی ایرنا در روزهای اخیر با هدف فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای لازم جهت تحقق خودباوری و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.
2087/7525 خبرنگار: وحید سیفی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.