محمدناصر نیکبخت روز یکشنبه در همایش برنامه ریزی، حفاظت و حمایت از محیط زیست و توسعه پایدار افزود: محیط زیست و منابع طبیعی از مزایا و صورت ها و نعمت هایی است که قدرشان مشهود و مجهول است.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه همه مردم بر ضرورت وجود محیط سالم برای حیات انسان و نگهداری منابع طبیعی برای نسلهای آینده اذعان دارند ولی در حفاظت و حراست از آن غفلت می کنند.
وی با عنوان اینکه محیط زیست سالم ارتباط مستقیم به حیات انسان دارد گفت: وقتی شرایط نامناسب آب هوایی در شهرهای بزرگ خود را نشان می دهد انسان آزرده خاطر شده و زندگی برای او سخت می شود.
استاندار همدان افزود: در چنین شرایطی متوجه می شویم که به خاطر کم کاری و سهل انگاری چه نعمت بزرگی را از دست رفته است.
نیکبخت یادآوری کرد: اگر تالاب هورالعظیم خشک نمی شد و کشورهای همسایه برای کاشت نهال همکاری می کردند کشور دچار آسیب نمی شد.
وی تاکید کرد: برای حفاظت از محیط زیست نیازی به حضور ماموران نیست و نباید تنها در صورت حضور این افراد و تاکید مسئولان کشوری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری کرد.
استاندار همدان اضافه کرد: به طور حتم تا زمانی که به نقش و اهمیت محیط زیست به عنوان یکی از اساسی ترین الزام زندگی بشر دست نیابیم نمی توان محیط زیست را حفط کرد.
نیکبخت اظهار کرد: نتایج مطالعات اندیشمندان گویای این است که منافع مادی ناشی از تخریب محیط زیست 200 برابر کمتر از حفظ محیط زیست است با این تفاسیر باز باید در حفاظت از خاک، آب، هوا و محیط زیست کوتاهی کرد؟
وی گفت: بشر وقتی به تمامی مولفه های موثر در حیات بشر تعرض کرده چگونه امید دارد که زندگی سالم برای خود و آیندگانش فراهم باشد؟
وی تاکید کرد: انسان اجازه ندارد به محیط طبیعی تعرض کند بلکه باید از منابع خدادی به نحو مطلوب استفاده کرده و آن را برای آیندگان نیز حفط کند در غیر اینصورت آینده سخت و تاریکی خواهیم داشت.
استاندار همدان گفت: رییس جمهوری در تبلیغات انتخاباتی از حفظ منابع طبیعی و محیط زیست سخن به میان آورد در حالیکه می دانست متعرضان به منابع طبیعی از این سخن و شعار استقبال نمی کنند.
نیکبخت افزود: داوطلبان انتخابات همواره سخنان و شعارهای عامه پسند می زنند ولی رئیس جمهوری دولت یادزهم با وجود اینکه می دانست شماری از جامعه از شعار دولت محیط زیست استقبال نمی کنند ولی این موضوع را کار محوری خود قرار داد.
وی تاکید کرد: محیط زیست آسیبهای فراوانی دیده و تعرض در عرصه های منابع طبیعی افزایش داشته است که نتیجه این اقدام خودسرانه خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب هورالعظیم، بروز گردوغبار بوده است.
وی بیان کرد: در دوره ای اقدام به تولید بنزین از پتروشیمی و مصرف آن شد که این اقدام آلودگی های زیادی ایجاد کرد با این توصیف برای مسببان این اقدام محیط زیست مهم نبوده است.
استاندار همدان خاطرنشان کرد: همدان به لحاظ سرسبزی و محیط زیست زیبا بهترین سرزمین و جغرافیای این کشور بود که این موضوع در نقشه های به جا مانده از گذشته این استان مشهود است.
نیکبخت با ذکر این سوال که آیا این شرایط را حفظ کردیم افزود: انسان منافع زودگذر خود را به سلامت مردم و حفظ محیط زیست ارجحیت داده است.
وی اظهارکرد: به منظور بازگشت به شرایط مطلوب گذشته حفظ منابع آبی استان همدان در دستور کار قرار گرفت و در این راستا با مسدود کردن چاه های غیرمجاز، تغییر الگوی کشت و هدایت پساب شهر همدان به نیروگاه از بروز تنش آبی و فروچاله پیشگیری شد.
وی اضافه کرد: اگر ریزش برف در زمستان امسال رخ نمی داد نه تنها سفره های زیرزمینی از آب تهی می شدند احتمال جیره بندی آب آشامیدنی نیز می رفت.
استاندار همدان بیان کرد: حوزه کشاورزی همدان برای استفاده بهینه از منابع آبی اقدام به بهره گیری از روشهای نوین کرده و هم اینک 81 درصد از اراضی آبی استان و 49 درصد از کل اراضی زیر پوشش آبیاری مدرن هستند.
نیکبخت با ذکر اینکه همدان رتبه نخست آبیاری مدرن را دارد افزود: قرار شده سالانه 12هزار هکتار از اراضی همدان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شود.
وی مساله کمبود آب را یک موضوع مهم برشمرد و گفت: کاهش آبهای سطحی و خشک شدن رودخانه ها یک هشدار جدی است و با این شرایط همچنان ارزش و جایگاه محیط زیست مغهول مانده است.
وی تاکید کرد: برای کشت یک هنداوانه 10 کیلوگرمی 10 میلیون ریال آب صرف می شود در حالیکه این هنداوه 30 هزار ریال به فروش می رسد که به طور حتم این نوع الگوی کشت باید تغییر یابد.
15 تا 22 اسفند با عنوان هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.