نگهدار اسکندری شیری روز چهارشنبه در آئین معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: چالش هایی کنونی موجب بروز پدیده های نامبارکی نظیر بیابان، گرد و غبار، کاهش آب های زیرزمینی و خشکسالی شده است.
مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: این چالش های اساسی گاهی اوقات کشور را دچار مشکل کرده و هفته گذشته در اهواز زندگی برای مردم را بسیار سخت کرده بود.
اسکندری شیری با ذکر اینکه پدیده گرد و غبار را نمی توان در کوتاه مدت رفع کرد بیان کرد: منابع طبیعی، مراتع و جنگلها، اکوسیستم هایی هستند که در صورت دخالت نابجا در آن جامعه را با مشکل مواجه می سازد.
وی توضیح داد: دشت هایی که در استان خوزستان به منشا گرد و غبار تبدیل شده اند در گذشته مراتع بودند.
وی اضافه کرد: 40 هزار هکتار از مراتع خوزستان بیش از 50 درصد پوشش داشتند ولی هم اینک به یک هزار هکتار رسیده است.
مدیرکل حوزه ریاست و ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها بیان کرد: همچنین مراتع درجه 2 این استان بین 25 تا 50 درصد پوشش داشتند.
اسکندری تبدیل شدن مراتع به اراضی کشاورزی، بی توجهی به حق آبه مدیریت جامع حوزه آبخیز، ایجاد سدها و جلوگیری از حرکت آب در بروز وضعیت فعلی موثر بوده است.
وی اظهار کرد: زمین هایی که دارای چمن برای تغذیه دام و حفظ گرد و غبار بودند با دخالت های نابجا از بین رفته و هم اینک با نخستین نسیم به کانون گرد و غبار مبدل می شوند.
وی بیان کرد: با توجه به وجود نمک و شوری خاک خوزستان ، گرد و غبارها با اولین رطوبت به یک عایق نارسا تبدیل شده و با ایجاد جرقه موجب از بین رفتن پست های برق و قطعی برق در خوزستان شدند.
وی افزود: در حال حاضر زمین ها از علف تهی شده و از سوی دیگر کشور را با پدیده گرد و غبار مواجه کرده است.
مشاور سازمان جنگلها تصریح کرد: این وضعیت را می توان برای استان همدان نیز متصور بود چون برخی از اراضی این استان به بیابان تبدیل شده است که احتمال تبدیل شدن آنها به کانون گرد و غبار دور از انتظار نیست.
وی اضافه کرد: بیش از 2 هزار و 300 گونه گیاهی، دارویی و صنعتی از هشت هزار گونه شناسایی شده ایران در مراتع می رویند و تولید عسل به طور کامل به مراتع متکی است.
در این آئین از خدمات 9 ساله محمدرضا همتی تقدیر به عمل آمده و اسفندیار خزایی به عنوان سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان منصوب شد.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.