محمدابراهیم الهی تبار روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: انتشار منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری ضرورتی برای افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است.
وی با بیان اینکه بهترین و بالاترین سرمایه در هر کشوری سرمایه اجتماعی است اضافه کرد: منشور حقوق شهروندی تاکیدی بر ارزشهای اخلاقی، کرامت شهروندی و ارزش های انقلاب است.
وی معتقد است: کشور زمانی به توسعه پایدار دست می یابد که مردمی آگاه داشته باشد چون هر قدر دانایی و آگاهی مردم بیشتر باشد در مسیر توسعه پایدار موفق تر هستیم.
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان گفت: اهتمام این منشور بر آگاهی بخشی به شهروندان ایران اسلامی است تا مردم مطالبه گر و دانا باشند و بر اساس دانایی، مطالبه گر و مسئولیت پذیر شده و حقوق خود را مطالبه کنند.
به گزارش ایرنا الهی تبار افزود: هر چقدر شهروندانی آگاه و مسئولانی آشناتر به وظایف داشته باشیم منشور حقوق شهروندی اثر بخشی بالایی در انسجام ملی، کاهش شکاف دولت و ملت و افزایش اعتماد عمومی می گذارد.
وی تاکید کرد: منشور حقوق فرهنگی مقوله ای مجزا و اتفاقی نو نیست بلکه حرکتی در طول قوانین مادر بوده و در تبیین مصادیقی که می تواند حقوق مردم را نسبت به حاکمیت و حقوق حاکمیت را نسبت به جامعه شفاف کند اثر گذار است.
او یادآوری کرد: طبق اصل دوم قانون اساسی؛ نظام جمهوری اسلامی را بر پایه ایمان به کرامت و ارزش والای اسلامی و آزادی همراه با مسئولیت او در برابر خدا معرفی می کند بنابراین بسیار روشن است که هر اقدامی در تحکیم کرامت اسلامی تلاشی برای استقرار قانون اساسی در جامعه است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان اضافه کرد: انتشار منشور حقوق شهروندی اراده دولت جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را بر ارتقا حقوق مردم در کشور نشان داد.
الهی تبار ابراز امیدواری کرد: دولت بتواند در تکامل منشور حقوق شهروندی لوایح منطبق تری بر این منشور برای ارائه به قوه مقننه آماده کند.
وی افزود: با توجه به اظهار نظرهایی که در فضای عمومی جامعه پیرامون این منشور مطرح است بتواند علاوه بر آگاهی بخشی، در راستای اجرایی منشور حقوق شهروندی که همان اجرای قانون اساسی و سیاست های کلی نظام را در برمی گیرد اقدام کند.
وی گفت: اقدام دولت در زمینه حقوق شهروندی، به نوعی متعهد کردن دولت نسبت به حقوق مردم و حقوق شهروندان و مسئولیت پذیری است و نیاز به این دارد که مردم حقوق خود را از مسئولان اجرایی جامعه مطالبه کنند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان بیان کرد: رویکرد دولت یازدهم نسبت به شهروندان احقاق حقوق آنان در چارچوب رسالت و وظایف دستگاه اجرایی است.
الهی تبار افزود: انتشار حقوق شهروندی حرکت بزرگی است که می تواند کشور را به آرمانهای انقلاب نزدیک تر کند که این اقدام یک حرکت ارزشی و انقلابی است.
منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به منظور تدوین برنامه و خط مشی دولت، موضوع اصل ١٣٤ قانون اساسی تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.
این منشور در روز بیست و نهم آذر ١٣٩٥ در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و حقوقدانان و وکلا رونمایی شد.
7526/6993*خبرنگار: علیرضا جهانگیری*انتشار:اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.