در روزهای اخیر بارها شاهد انتشار تصاویری از کابین داخل اتوبوس های شهری پیرامون ازدحام جمعیت و رعایت نشدن خطوط فاصله اجتماعی بوده ایم.

گویا اغلب مردم کرونا را از بین رفته تصور می کنند و به حالت عادی زندگی روزمره خود بازگشته اند.

در بازدیدهای میدانی صورت گرفته، قصوری که از اتوبوس های درون شهری دیده می شود، سوار کردن مسافران در طول مسیر به هر نحوی است تا بتوانند جبران خسارت های ناشی از تعطیلی گذشته را داشته باشند.

آنها همانند تاکسی ها به هر نقطه ای که مسافران برای سوار شدن دست تکان می دهند، ترمز کرده و همین مساله بر افزایش ازدحام جمعیت در برخی اتوبوس ها افزوده است.

البته این وضعیت بیشتر به اتوبوس های بخش خصوصی مرتبط می شود که زیر فشارهای مالی قصد دارند به نوعی درآمد خود را بالا برده و جبران خسارت کنند.

این در حالیست که کابین داخلی اتوبوس ها را برای رعایت فاصله اجتماعی خط کشی کرده اند و این مساله با بی توجه مسافران، تاثیر چندانی نداشته است.

وضعیت اما در تاکسی ها به گونه ای دیگری است و به دلیل اینکه نظارت بر آنها سهولت بیشتری دارد، به همان سه مسافر در مسیر بسنده می کنند.

اما در برخی از ساعات که مسافران با کمبود فعالیت تاکسی ها مواجه می شوند نیز شاهد هستیم که راننده تاکسی ها برای جبران همان یک سرنشین کمتر، طلب کرایه بیشتر از سایر سرنشینان می کنند.

در برخی از ساعات که مسافران با کمبود فعالیت تاکسی ها مواجه می شوند نیز شاهد هستیم که راننده تاکسی ها برای جبران همان یک سرنشین کمتر، طلب کرایه بیشتر از سایر سرنشینان می کنند.

در واقع آنها نیز با این روش می خواهند خسارت ناشی از الزام یک سرنشین کمتر را در طول مسیر جبران کنند.

به گفته رانندگان تاکسی، کاهش یک سرنشین در مسیر مسافرکشی تاکسی ها سبب پایین آمدن درآمد آنها شده و به نسبت هزینه خودرو و بنزین به صرفه نیست.

از سوی دیگر تاخیر در اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس ها نیز باعث شده تا حتی برخی از شاغلان این حوزه کسب و کار با نارضایتی فعالیت کنند.

در این بین هستند رانندگان تاکسی که فعالیت در آژانس های اینترنتی را در شرایط فعلی به حضور در خطوط تاکسیرانی ترجیح داده و معتقدند در روند درآمدزایی روزانه آنها بهتر است.

تاکسی ون ها نیز با محدودیت در سوار کردن مسافر مواجه هستند و این مساله نیز موجب چالش درآمدزایی آنها شده است.

کاهش درآمد، محدود شدن ظرفیت حمل مسافر و افزایش نیافتن کرایه ها باعث شده تا رانندگان نسبت به این وضعیت ابراز نارضایتی کنند.

مردم رعایت کنند

مدیر اتوبوسرانی و پایانه‌های مسافربری شهرداری همدان در این باره گفت: رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان عمومی شهر باید از سوی مردم انجام شود.

بابک اسدی افزود: قبل از شروع دوباره فعالیت اتوبوس ها نسبت به خط کشی داخلی برای رعایت فاصله اجتماعی مسافران اقدام شد و حتی هر در ردیف از صندلی تنها یک مسافر باید مستقر شود.

وی بیان کرد: با این حال مردم به خصوص در ساعات اوج استفاده از اتوبوس، فاصله لازم را رعایت نمی کنند.

اسدی با تاکید بر اینکه بازرسان اتوبوسرانی به صورت مستمر نظارت لازم را بر عملکرد اتوبوس ها به ویژه در رعایت فاصله اجتماعی دارند، گفت: بازرسان به صورت مستمر این مهم را به مسافران در خطوط اتوبسرانی اطلاع رسانی می کنند.

وی افزود: موفقیت اجرای این طرح مستلزم همکاری مردم همدان است و به همین دلیل انتظار می رود شهروندان در صورت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش، رعایت فاصله های تعیین شده به ویژه در اتوبوس ها را مد نظر داشته باشند.

انتظار می رود شهروندان در صورت استفاده از حمل و نقل عمومی علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش؛ رعایت فاصله های تعیین شده به ویژه در اتوبوس ها را مد نظر داشته باشند.​​​​​مدیر تاکسیرانی شهرداری همدان نیز در این باره گفت: فاصله‎گذاری هوشمند در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اساس فعالیت تاکسی‌ها در این شهر است و خوشبختانه این مهم رعایت می شود.

میلاد کریمی افزود: رعایت بهداشت فردی از جمله استفاده از ماسک و دستکش برای تاکسی ها الزامی است ضمن اینکه با همان شیوه سوارکردن سه سرنشین باید فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه به صورت مستمر نسبت به تحویل اقلام بهداشتی به رانندگان تاکسی اقدام می شود، گفت: در همین راستا به رانندگان ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده از طریق مسوولان خطوط تاکسیرانی تحویل داده می شود.

مدیر تاکسیرانی شهرداری همدان گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت قوانین بهداشتی، هر تاکسی فقط می‌تواند حداکثر سه مسافر را سوار کند.

کریمی اظهار داشت: این قانون برای تمامی تاکسی ها الزامی است و سوار کردن سه سرنشین در صندلی عقب تخلف محسوب می شود.

وی بیان کرد: این طرح براساس تصمیم گیری ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا تدوین شده است و اعتراض رانندگان نیز بی مورد بوده و با تخلف ها برخورد می کنیم.

کریمی بیان کرد: حفظ سلامت شهروندان در اولویت فعالیت تاکسی ها است ضمن اینکه هر راننده تاکسی نیز باید موارد بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا را رعایت کند.

تسهیلات ۲ میلیون تومانی برای رانندگان

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با تاکید بر لزوم توجه به رانندگان آسیب دیده ناشی از تعطیلی ۲ ماه اخیر گفت: با پیگیری های صورت گرفته و رایزنی با بنیاد مستضعفین مقرر شد وام ۲ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، تعلق بگیرد.

علی فتحی افزود: این وام بدون بهره خواهد بود و ۲۰۰ راننده شناسایی و برای دریافت آن معرفی شده اند.

وی یادآور شد: بنیاد مستضعین ابتدا با پرداخت وام برای یکصد راننده موافقت کرده بود اما با پیگیری های صورت گرفته این تعداد به ۲۰۰ تن افزایش یافت.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: همچنین از تاکسیرانی خواسته شده تا برای حمایت از رانندگان نسبت به رایگان شدن هزینه عوارض پروانه کسب و کار تا یکسال اقدام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.