خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اسفندماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت‌های بخش‌های مختلف تحت‌الشعاع قرار گرفت که از جمله این بخش‌ها برگزاری مراسم‌های مذهبی و نماز جماعت در مساجد بود که در اولین روزهای اعلام شیوع کرونا به منظور حفظ سلامتی مردم تعطیل شدند.

لغو نشست‌ها و گردهمایی‌های هیأت‌های مذهبی در مساجد و حسینیه‌ها از آنجا که در روزهای ماه رجب قرار داشتیم، برنامه‌ریزی‌ها را به سمتی برد که برخی هیأت‌ها روانه فضای مجازی شدند تا ارتباط با مردم را حفظ کنند.

ماه‌های رجب و شعبان با برگزاری برنامه‌هایی کج‌دار و مریز گذشت و در حالی که از همان روزهای اول شیوع کرونا تداوم و ماندگاری ویروس حداقل تا خردادماه اطلاع‌رسانی شده بود، تصور بر این بود که هیأت‌های مذهبی برای برگزاری برنامه‌های ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما بررسی وضعیت در استان همدان نشان داد واقعیت با آنچه تصور می‌شد متفاوت است.

یک فعال مذهبی در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متأسفانه با وجود اینکه همدان بیش از ۲ هزار هیأت مذهبی دارد، اما شاهد آنیم که با شروع ماه مبارک رمضان، فعالیت چندانی از سوی هیأت‌ها انجام نمی‌شود و بروز و ظهور چندانی ندارند، گفت: در استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و تهران و سایر استان‌های دیگر، اقداماتی توسط هیأت‌های مذهبی در ماه رمضان صورت گرفته است، اما همدان هنوز ورود جدی و عالمانه‌ای به استفاده از فضای مجازی برای ارائه برنامه‌های ماه رمضان نداشته است.

همدان هنوز ورود جدی و عالمانه‌ای به استفاده از فضای مجازی برای ارائه برنامه‌های ماه مبارک رمضان نداشته است رقیه وحدتیان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد اندکی هیأت و محفل در همدان در فضای مجازی فعال هستند که تلاش می‌کنند هر شب در ساعتی مشخص، هیأت مذهبی را فعال داشته باشند به فعالیت هیأت رزمندگان ثارالله در حسینیه بیرق که از ساعت ۲۳ تا ۲۴ هرشب به مناجات‌خوانی و سخنرانی در فضای مجازی می‌پردازد اشاره کرد و گفت: همدان از امتیاز مداح‌های شایسته و سخنرانان زبده برخوردار است و هیأت‌های مذهبی نیز ظرفیت خوبی دارند، اما متأسفانه به‌دلیل دیدی که برخی افراد مسئول در هیأت‌های مذهبی به فضای مجازی دارند و یا اینکه اعضای هیأت‌ها را افراد مسن تشکیل می‌دهند و در فضای مجازی فعال نیستند، این ظرفیت نادیده گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند طیف زیادی از مردم را به برنامه‌های مذهبی علاقه‌مند کند تا از این طریق مردم به برنامه‌ها لینک شده و از مقوله مذهبی دور نمانند، گفت: به‌نظر می‌رسد هیأت‌های مذهبی استان همدان نسبت به این فضا بی‌توجه هستند.

وحدتیان با بیان اینکه تلویزیون تنها بخشی از مردم جامعه را پوشش می‌دهد کما اینکه زمان برنامه‌های تلویزیون نیز اندک است، گفت: این در حالی است که بیشتر مردم تلفن همراه در دست دارند و این روزها که شاهد شیوع کرونا هستیم، مکرر در فضای مجازی حاضر می‌شوند که می‌توان از این فرصت برای ارائه فعالیت‌های مذهبی استفاده کرد.

هیئت‌ها و حسینیه‌های همدان به دهه اول ماه محرم منحصر شده‌اند

این فعال مذهبی با بیان اینکه هیأت‌ها و حسینیه‌های همدان به دهه اول ماه محرم منحصر شده‌اند در حالی‌که مردم در ماه رمضان از مناجات‌خوانی و برنامه‌های دینی و مذهبی بی نیاز نیستند، گفت: نباید به راحتی از این فضا گذشت و باید آن را پتانسیلی ارزنده برشمرد.

وی با بیان اینکه برخی هیأت‌های مذهبی نیز که برای استفاده از فضای مجازی برنامه‌ریزی دارند و آن‌را به شب‌های قدر منحصر کرده‌اند که این موضوع نیز هنوز نهایی نشده است، گفت: هیأت‌های مذهبی بیش از ۲ ماه برای برنامه‌ریزی و استفاده از فضای مجازی فرصت داشتند، اما اکنون که ماه مبارک رمضان فرا رسیده و شاهد برنامه‌ریزی قوی و ارائه برنامه‌های مناسب در فضای مجازی نیستیم و به‌نظر می‌رسد کار چندانی صورت نگرفته است.

وحدتیان با اشاره به اینکه هیأت‌های مذهبی از آنجا که خود را مردمی می‌دانند این تصور را دارند که کار مردمی نیاز به پاسخ‌گویی ندارد، گفت: این در حالی است که امیرالمومنین (ع) همه ما را به اجرای طرح تشکیلاتی و کار صحیح و کامل توصیه کرده‌اند.

هیئت‌های مذهبی باید در این شرایط که شبکه‌های ماهواره‌ای از هر فرصتی برای عرض اندام استفاده می‌کنند فضای مجازی را قدر بدانند این فعال مذهبی با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی باید در این شرایط که شبکه‌های ماهواره‌ای از هر فرصتی برای عرض‌اندام استفاده می‌کنند، فضای مجازی را قدر بدانند، گفت: نباید در ارائه برنامه‌ها به‌صورتی اقدام کرد که تنها تصور رفع تکلیف ایجاد شود.

وحدتیان با بیان این‌که شرایط کنونی ایجاب می‌کند تا مردم فقط به‌صورت مجازی از معنویات مداحی و سخنرانی‌ها بهره‌مند شوند، افزود: ماه مبارک رمضان بدون محافل مذهبی بی‌صفا است و فضای مجازی این امکان را به‌وجود آورده که در این شرایط هم بتوان محافلی مذهبی را برگزار کرد.

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای برنامه‌های مذهبی در فضای مجازی تا حدودی فعال است و از آنجا که با توجه به شیوع کرونا اجتماعات مردمی منتفی شده، برنامه‌ها به سمت فضای مجازی و استفاده از فضای اینستاگرام سوق داده شده است، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده هر روز قبل از اذان از یک روحانی محل یا امام جماعت دعوت و در مدت ۶ تا ۷ دقیقه حدیثی نقل و دعای روز تفسیر می‌شود و پس از آن فایل ضبطی در اختیار فعالان فضای مجازی قرار می‌گیرد.

فرامرز لطیفی با بیان اینکه این برنامه بدون حضور هیاتی‌ها و اهالی مسجد انجام می‌شود و در زمان پخش مستقیم نیز تنها یک نفر به همراه سخنران در مسجد حضور دارد، گفت: این برنامه در ادامه برنامه‌های ماه رجب و ماه شعبان انجام می‌شود و دنباله‌دار خواهد بود.

فعالیت مجازی ۳۰۰ هیأت مذهبی همدان در ماه مبارک رمضان

لطیفی با بیان اینکه به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر حدود ۳۰۰ هیأت مذهبی در استان همدان این کار را انجام می‌دهند، گفت: مواردی از فایل‌های ضبط شده در کانال‌های مجازی با مخاطب بسیار زیاد بازنشر شده است.

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی استان همدان با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا شب‌های قدر در صورتی‌که همدان در زمینه شیوع کرونا وضعیت سفید داشته باشد مساجد فعال شوند و با رعایت موازین بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری مراسم این شب‌ها برگزار شود، گفت: اگر این برنامه ممکن نباشد در فضای مجازی برنامه‌های شب‌های قدر را دنبال خواهیم کرد و زمان برنامه‌ها را افزایش خواهیم داد.

دقیق‌تر که شدیم به هیئت رزمندگان ثارالله (ع) رسیدیم که به با برپایی حسینیه مجازی «بیرق» میهمان خانه‌های مردم است و محفل نورانی آن از دیروز دوشنبه مورخ ۸ اردیبهشت ماه جاری تا یک‌شنبه مورخ ۴ خرداد ماه سال‌جاری هر شب از ساعت ۲۳ تا ۲۴ فعال و میزبان روزه‌دارانی است که می‌خواهند شب‌های این ماه مبارک را به خواندن مناجات‌های دلنشین و تفکر گره بزنند.

در حسینیه مجازی بیرق حجج‌اسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین و وحید عبادی به سخنرانی می‌پردازند و مصطفی میرزایی نیز جان‌های تشنه را با نوای مناجات سحرگاهی گره می‌زند.

افراد علاقه‌مند به شرکت در این محفل نورانی می‌توانند به مدت ۲۶ شب به پیچ رسمی این هیئت به نشانی instagram.com/Sarallahhmd در اینستاگرام مراجعه کرده و یا در صورت تمایل برای دریافت فایل سخنرانی و مناجات‌خوانی این شب‌های حسینیه مجازی بیرق به نشانی t.me/tighezaban در تلگرام و eitaa.com/tighezaban در ایتا مراجعه کنند.

بی‌شک تعظیم شعائر مذهبی و برگزاری مجالس دینی نباید تعطیل شود و در این شب‌ها باید فضای مجازی با معنویت شب‌های پربرکت ماه مبارک رمضان عطرآگین شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1420700
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.