در آخرین ماه سال نگرانی از شیوع ویروس کرونا شور و حال خرید عید را از مردم گرفته چراکه عده‌ای توصیه های متخصصان و کارشناسان را جدی دانسته و به آن عمل می کنند و سعی در قرنطینه خانگی دارند و عده ای بدون توجه به این مساله مهم و حیاتی هنوز روال زندگی روزمره را در پیش گرفته اند.

با توجه به اهمیت سلامت مردم دانشگاه علوم پزشکی همدان با راه اندازی سامانه اطلاع رسانی، سعی در خدمات رسانی بیشتر به شهروندان را دارد و استاندار همدان نیز در این راستا جلسات بالای ۳۰ نفر در اداره های استان همدان را لغو و ساعات کاری ارگانها را تغییر داد.

سامانه تلفنی مشاوره کرونا در همدان راه‌اندازی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۵۰ خط تلفن با شماره تماس ۳۱۴۳ به منظور ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوال‌های مردم در زمینه ویروس کرونا راه‌اندازی شده‌است.

رشید حیدری مقدم بیان کرد: این سامانه تلفنی برای پاسخگوی به سوالات مردم در زمینه های آموزش پیشگیری از کرونا راه اندازی شده و به عموم مردم در این باره اطلاع رسانی میشود.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی توان و ظرفیت افزایش خطوط تلفن تا ۶۰ خط را دارد و این سامانه به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شهروندان است.

دانشگاه علوم پزشکی توان و ظرفیت افزایش خطوط تلفن تا ۶۰ خط را دارد و این سامانه به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شهروندان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: مهمترین دغدغه علوم پزشکی استان ساعت کاری کارکنان اداری است که از تدابیر صورت گرفته در این باره توسط استاندار همدان قدردانی می شود.

حیدری مقدم پیشنهاد داد: کارمندان دارای بیماری زمینه ای، مصرف کنندگان کورتون، کسانی که در حال شیمی درمانی هستند، افراد مبتلا به انواع سرطان ها، افراد مبتلا به بیماری تنفسی، بیماری های مزمن ریوی، آسم و کسانی که پیوند عضو انجام دادند در هر اداره با مسوولیت مدیر و تایید پزشک معتمد با تاخیر در محل کار حضور یابند یا مرخصی استعلاجی بگیرند.

وی گفت: فعالیت تمامی مراکز بهداشت و درمان این استان ۱۶ ساعته شده و تا هشت صبح تا ۱۲ شب به مردم خدمت رسانی می کنند که کار خوب مراکز بهداشتی ورودی بیمارستان ها را کم کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه با راحت ترین شیوه می توان ضدعفونی سطوح را انجام داد گفت: ۲۰ سی سی وایتکس را با ۹۸۰ سی سی آب مخلوط کرده و با استفاده از آن می توان تمامی سطوح را از میکروب پاک و ضد عفونی کرد؛ همچنین این محلول تا سه ساعت قابلیت نگهداری دارد و تمامی سطوح آلوده به میکروب را ضدعفونی می کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: بسیج اطلاع رسانی از ویروس کرونا با عنوان "کرونا را شکست می دهیم" است که امید می رود دستگاه های عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و مقابله با این ویروس همکاری لازم را داشته باشند.

منوچهر کرمی اضافه کرد: شناسایی موارد ابتلا به این ویروس، ردیابی موارد تماس ها و پیگیری اطرافیان، به حداقل رساندن تماس های اجتماعی، کاهش جابجایی جمعیت و بهداشت محیط شامل اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در دستور کار است.

 شناسایی موارد ابتلا به این ویروس، ردیابی موارد تماس ها و پیگیری اطرافیان، به حداقل رساندن تماس های اجتماعی، کاهش جابجایی جمعیت و بهداشت محیط شامل اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در دستور کار است.

وی بر اهمیت حفاظت از کارکنان بهداشت و درمان، مدیریت بیماران، درمان دارویی پیشنهادی با آغاز رژیم سه و چهار برای موارد بستری، مدیریت بار مراجعان و فرایند ارجاع و کنترل مبادی ورودی، ترمینال ها و اتوبوس ها را مورد تاکید قرار داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با توجه به اینکه سالمندان جزو گروه های در معرض خطر هستند در این راستا با بهزیستی مکاتبه صورت گرفته است.

اعزام بانوان ورزشکار همدان به مسابقات بین‌المللی لغو شد

 معاون توسعه ورزش قهرمانی ورزش و جوانان همدان گفت: اعزام بانوان ورزشکار این استان به مسابقات جهانی و انتخابی المپیک به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

عباس قهرمانی اظهار داشت: شیما صفایی ملی پوش تنیس روی میز همدان قرار بود فروردین ماه به مسابقات جهانی کره جنوبی اعزام شود که به دلیل حفظ سلامت بازیکنان و ورزشکاران در مقابل ویروس کرونا به تعویق افتاد.

وی اضافه کرد: براساس تصمیم اتخاذ شده، برگزاری این رقابت‌ها به اوایل تیرماه سال آینده موکول شد.

قهرمانی خاطرنشان کرد: همچنین اعزام ملی پوش رویینگ همدان به رقابت های انتخابی ۲۰۲۰ المپیک توکیو لغو شد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی ورزش و جوانان همدان بیان کرد: کیمیا زارعی قرار بود در ترکیب تیم ملی کشورمان به این مسابقات اعزام شود.

وی افزود: رقابت های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ در قاره آسیا به میزبانی کره جنوبی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

قهرمانی یادآور شد: فدراسیون جهانی تغییراتی در برنامه مسابقات انتخابی خود ایجاد کرده و قرار است مسابقات انتخابی المپیک آسیایی و آخرین رقابت های جهانی انتخابی المپیک همزمان ۲۷ اردیبهشت ماه سال آینده در سوییس برگزار شود.

آرزو حکیمی، کیمیا زارعی و شیما صفایی سه بانوی ورزشکار همدان از امیدهای کسب سهمیه المپیک به شمار می روند.

تذکر پلیس همدان به ۱۷ عامل نشر اکاذیب درباره کرونا

 فرمانده انتظامی استان همدان گفت: کارشناسان پلیس فتا به ۱۷ تن از نشردهندگان اکاذیب درباره ویروس کرونا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تذکر دادند.

سردار بخشعلی کامرانی صالح اظهار داشت: عوامل پلیس فتا به دنبال شیوع کرونا با شدت و دقت بیشتری فضای مجازی را رصد می کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا پلیس فتا به ۱۷ تن که اقدام به تشویش افکار عمومی کرده بودند برخورد کرده و برای سه تن از این افراد پرونده تشکیل شد.

فرمانده انتظامی استان همدان بیان کرد: با همکاری دیگر نهادهای مسوول وضعیت عرضه کالاهای مورد نیاز مردم و احتکار آن رصد شده که در این راستا برخی اقلام بهداشتی نیز کشف و ضبط شده است.

با همکاری دیگر نهادهای مسوول وضعیت عرضه کالاهای مورد نیاز مردم و احتکار آن رصد شده که در این راستا برخی اقلام بهداشتی نیز کشف و ضبط شده است.

سردار کامرانی صالح عنوان کرد: با توجه به اینکه میدان اصلی شهر همدان و سرویس های بهداشتی موجود در مرکز شهر بیشترین میزان مراجعه را دارد باید برای ضدعفونی کردن این اماکن اقدامات لازم را پیش بینی کرد.

وی ضدعفونی کردن اماکن پرتردد نظیر سرویس بهداشتی، مساجد به ویژه مسجد جامع و پاساژها را خواستار شد و گفت: مراکز بهداشتی بهترین ظرفیت و امکان برای پیشگیری از ورود مسافران آلوده به ویروس کرونا به همدان هستند.

رژیم‌های کاهش وزن امکان ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: رژیم‌های سخت کاهش وزن امکان ابتلا به ویروس کرونا و سایر ویروس‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

آرزو کاوه ئی بیان کرد: در شرایط سخت بحرانی نظیر وضعیت کنونی که احتمال شیوع کرونا زیاد است باید از گرفتن رژیم های سخت و خودسرانه برای کاهش وزن پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: هر چند توصیه معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان به افراد دچار چاقی و اضافه وزن تلاش برای رسیدن به وزن مطلوب است اما وضعیت کنونی شرایط مناسبی برای تداوم غذایی نیست.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اگر افراد از رژیم غذایی خاصی با هدف پیشگیری از ابتلا به یک بیماری یا تخفیف عوارض آن نظیر دیابت تبعیت می کنند  باید این رژیم غذایی را ادامه دهند.

کاوه ئی اضافه کرد: اما کسانی که برای کاهش وزن اقدام به گرفتن رژیم کرده یا از روش ها و رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری پیروی می کنند قدرت بدنی تحلیل رفته و دچار ضعف و بی حالی می شوند. اما کسانی که برای کاهش وزن اقدام به گرفتن رژیم کرده یا از روش ها و رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری پیروی می کنند قدرت بدنی تحلیل رفته و دچار ضعف و بی حالی می شوند.

وی بیان کرد: افراد دارای توان بالا هنگام گرفتن رژیم غذایی انرژی بدن ها کمتر تحلیل می رود اما پیروی از رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری میزان مصرف انرژی را افزایش داده و سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری و ویروس آسیب پذیر می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: بسیاری از رژیم های غذایی دشوار بوده و دارای محدودیت های بالایی برای دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن است حتی بسیاری از آنها نظیر یک یا دو ماده غذایی همچون رژیم پرتقال و شیر ، تخم مرغ و آناناس به مدت یک هفته، جنبه علمی هم ندارد.

کاوه ئی گفت: این قبیل رژیم های غذایی غیر اصولی به علت کاهش شدید انرژی، سیستم ایمنی فرد را ضعیف کرده و این وضعیت موجب می شود انسان زودتر به بیماری مبتلا شود همچنین علائم بیماری در کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند شدید و دیگر افراد خفیف تر بروز و ظهور می کند.

وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی چنانچه ناشی از اضافه دریافت چربی ها باشد سیستم بدن را تضعیف می کند افزود: به طور حتم پس از بازگشت به حالت عادی و شکست ویروس کرونا، افراد دارای اضافه وزن باید با شروع فعالیت بدنی و رژیم غذایی و تغذیه مناسب بدن را به وزن مطلوب برسانند.

کاوه ئی اظهار داشت: گروه میانسالان که بیشتر افراد در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند بیشترین درصد اضافه وزن و چاقی را دارند و سهم بانوان در اضافه وزن بیش از آقایان است.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر یکشنبه ( یازدهم اسفند) به ۹۸۷ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۵۴ نفر رسیده است همچنین۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.