دستنامه "تاب‌آوری برای راهبران دولت محلی" مشارکتی در راستای پویش ۲۰۱۰ - ۲۰۲۰ با شعار "شهرها را تاب آور نماییم - شهر من آماده می شود" است.

استان همدان در راستای تحقق این راهبرد، نخست ارتقای تاب آوری شهرستان ها، سپس شهرهای استان و در مرحله نهایی روستاهای پرجمعیت را با عضو یت این پویش دنبال کرد.

اداره مدیریت بحران شهرداری همدان به عنوان دبیرخانه پویش شهرهای تاب آور استان معرفی شد و شهرداری همدان فعالیت رسمی خود را در این زمینه ۲۵ تیر سالجاری آغاز کرد.

شهرداری همدان در این باره هماهنگی خود را با شهرستان ها و شهرهای استان در راستای تنظیم نامه برای درخواست معرفی نماینده بحران در هر شهرستان، پیگیری از نمایندگان شهرستان ها برای ارسال مصوبه شورای شهر، راهنمایی درباره چگونگی نحوه عضویت، تهیه بانک اطلاعاتی از مصوبات ارسالی شهرها، شناسایی و معرفی شهرهای لالجین و نهاوند به عنوان آزمونه (پایلوت) مرکز آموزشی شهرهای شمالی و جنوبی انجام می دهد.

همچنین با توجه به اهمیت ارتقای سطح آگاهی شهرداران و نمایندگان مدیریت بحران استان همدان درباره تاب آورسازی شهرها، شهرهای لالجین و نهاوند به عنوان آزمونه مرکز آموزشی انتخاب و کارگاه های آموزشی در زمینه ۱۰ اصل تاب آورسازی برگزار شد.

تاب آوری مفهوم جدیدی در طراحی شهری است که رویکرد اصلی آن طراحی با آسیب پذیری کمتر و انعطاف پذیری بیشتر برای شهر ها در برابر تنش ها و حوادث است به گونه ای که یک شهر تاب آور، شهری آماده است که در مواقع اضطراری به سرعت به شرایط جدید پاسخ داده و با کمترین آسیب به کار خود ادامه می دهد.

مفهوم تاب آوری برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ توسط شخصی به نام هولینگ مطرح شد. مطابق تعاریف بیان شده توسط وی، تاب آوری معیاری از توانایی سیستم برای جذب تغییرات است در حالی که هنوز مقاومت قبلی وجود دارد. در تعریفی دقیق تر تاب آوری توانایی سیستم های تحت استرس در بازگشت به حالت اصلی و توانایی باز سامان دهی خود است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.