دبیر انجمن موسیقی همدان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: یادمان این استاد موسیقی کشورمان با هدف پاسداشت ۵۰ سال تلاش این هنرمند فقید برگزار و تاثیر حضور وی در موسیقی و ترانه پاپ در ایران واکاوی شد.

قادر شهسواری افزود: در این یادمان تغییرات، تشابهات و آسیب های ترانه و موسیقی پاپ امروز را با گذشته مقایسه کرده و یاد و خاطره زنده یاد شعبان‌خانی را گرامی داشتیم.

وی به لزوم پرداختن جدی هنرمندان جوان به رویکردهای هنری استاد شعبان‌خانی تاکید کرد و گفت: با سرمشق گرفتن از اینگونه هنرمندان می توان شاهد بروز و ظهور هنرمندان تراز اول در عرصه موسیقی پاپ باشیم.

تورج شعبانخانی در ۱۵ بهمن سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد. او از سن ۱۷ سالگی موسیقی را به طور حرفه ای آغاز کرد.

شعبان‌خانی فعالیت حرفه‌ای موسیقی خود را با موسیقی متن و آهنگسازی فیلم «آدمک» به کارگردانی و نویسندگی "خسرو هریتاش" و معرفی زنده یاد "فریدون فروغی" آغاز کرد. در این فیلم ۲ ترانه به نام‌های «آدمک» و «پروانه من»، با شعر و آهنگ تورج شعبانخانی و صدای فروغی اجرا شد.

حال جسمی شعبان‌خانی، در حالی‌که برای برگزاری یک کارگاه آموزشی با موضوع «آسیب‌شناسی ۱۰۰ سال ترانه در ایران» به همدان سفر کرده بود، در ۲۳ آبان سال جاری وخیم و در بیمارستانی در این شهر بستری شد و پس از انتقال به تهران در ۱۸ آذر ۱۳۹۸ درگذشت. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.