البته جرقه تحول در حوزه بهداشت و درمان شهرستان ملایر با سفر وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۱۵ دی سال ۹۵ رقم خورد و شتاب بیشتری به توسعه این حوزه مهم در سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر، تامین اجتماعی دکتر غرضی با حدود ۴۰۰ تخت فعال، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی فخریه و مراکز بهداشتی و درمانی داد.

با مروری به آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌توان گفت پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بخش سلامت و حوزه بهداشت و درمان کشور ماندگار شد؛ روزی که این طرح با مصوبه دولت یازدهم و حمایت جدی رییس جمهوری کلید خورد و تاکنون نقاط قوت بسیار و رضایت‌مندی بالایی را در پی داشته است.

این طرح به منظور بهبود سیستم‌های سلامت ایران با هشت بسته و سه رویکرد مهم از جمله حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات آغاز به کار کرد؛ طرحی که حالا بیش از پنج سال از اجرای آن گذشته و با وجود تنگناهای مالی و کمبود منابع مالی دولت، مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

با نگاه ویژه رییس جمهوری به حوزه سلامت و همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب، با تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع سلامت پس از سال‌ها کم توجهی در اولویت دولت قرار گرفت و امروز به جرأت می‌توان گفت که طرح تحول نظام سلامت توانست از مردم نمره قبولی بگیرد.

اگرچه این روزها طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از معدود طرح‌های موفق در حوزه سلامت به واسطه اعمال تحریم‌ها و کمبود منابع با مشکلات مالی مواجه شده، اما باید چاره‌ای برای نجات این طرح و ادامه‌دار شدن آن اندیشیده شود، گام بلندی که دولت تدبیر و امید با اجرای آن توانست تا حد زیادی مشکلات اقتصادی قشر ضعیف جامعه را در حوزه سلامت کاهش دهد.

در این چارچوب اما هر استان و شهرستانی تمامی تلاش خود را برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از مزایای طرح تحول نظام سلامت و خدمات حوزه سلامت و بهداشت و درمان به کار گرفت تا بتوانند در مواردی همچون افزایش رضایت‌مندی مردم، ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، اقامت پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته، پزشکان مقیم در بیمارستان‌های دولتی، توسعه خدمات و تجهیزات، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت و حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، گوی سبقت را از یکدیگر بگیرند؛ میدان رقابتی که ملایر پس از همدان به عنوان دومین شهر بزرگ این استان موفق شد در این رقابت تنگاتنگ پیشتاز باشد.

بازسازی بخش جدید بیمارستان امام حسین(ع) ملایر

نمره قبولی حوزه سلامت در ملایر

راه‌اندازی دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، افتتاح بخش ام.آر.آی بیمارستان امام حسین(ع)، اخذ مجوز ساخت بیمارستان خیرساز ۹۶ تختخوابی، ایجاد مرکز آنژیوگرافی، تکمیل و تجهیز اورژانس بیمارستان امام حسین(ع)، اتاق عمل و بخش ۳۴ تختخوابی این بیمارستان، ایجاد مرکز غربالگری سرطان و اورژانس بیمارستان مهر، توسعه کمی و کیفی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان از جمله دستاورد سفر سال گذشته وزیر بهداشت به ملایر بود که در حال حاضر بسیاری از این طرح‌ها به ثمر نشسته و آماده بهره‌برداری با حضور دوباره عالی‌ترین مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

تجهیز بخش سی.سی.یو ۱۹ تختخوابی بیمارستان امام حسین(ع)، تجهیز کلینیک بیمارستان مهر، احداث کلینیک پرتو درمانی، اخذ رشته‌های پرستاری و اتاق عمل در دانشکده تازه تاسیس پیراپزشکی، تجهیز بخش آی.سی.یو بیمارستان مهر، اختصاص ۳ دستگاه آمبولانس و تجهیزات مورد نیاز پزشکی و یک دستگاه سی.آرم برای بیمارستان امام حسین(ع) و تامین تجهیزات دندانپزشکی برای ۱۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی تنها جزیی از اقدامات ماندگار در این حوزه است که انقلابی عظیم در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان ایجاد کرد.

امروز /سه شنبه/ نیز قرار بود در سفر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ملایر، بخشی از اقدامات ماندگار در این حوزه به صورت رسمی اعلام شود؛ سفری که به دلیل ریزش سنگین برف ممکن نشد اما دستاوردی عظیم اقدامات انجام شده سالها برای مردم این شهر باقی خواهد ماند.

محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی

مرکز آنژیوگرافی؛ در اولویت تکمیل

در این باره نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه به ایرنا گفت: برای سفر امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ملایر بیش از ۳۵ میلیارد تومان طرح در این شهرستان آماده بهره‌برداری و بازدید بود.

محمد کاظمی با اشاره به بهره‌برداری از کلینیک تخصصی و فوق تخصصی فخریه ملایر بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در این زمینه عملکرد خوبی داشت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز قول مساعد برای تکمیل این کلینیک داد.

وی با بیان اینکه ملایر به عنوان مرکز ترومای جنوب استان است، ایجاد یک بیمارستان فوق تخصصی و تامین نیروی انسانی و تجهیزات آن را ضروری دانست و ادامه داد: این اقدام ملایری‌ها را از مراجعه به مرکز استان و تهران بی‌نیاز می‌کند.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی را یکی از مهمترین درخواست‌های حوزه درمان برشمرد و افزود: در حال حاضر اتاق‌های عمل این مرکز در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) در حال ساخت است و قرار بود در سفر وزیر بهداشت تامین اعتبار و تجهیزات اتاق عمل این مرکز انجام می‌شود.

سه رشته جدید برای دانشکده پیراپزشکی اخذ شد

کاظمی ایجاد ردیف اعتباری خاص برای دانشکده پرستاری ملایر، تامین تجهیزات مرکز غربالگری سرطان بیمارستان مهر، تجهیز و تامین نیروی انسانی و نیازهای تجهیزاتی مراکز بهداشتی و درمانی، اخذ مجوز سه رشته کارشناسی تغذیه، کارشناسی ارشد رشته‌های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت برای دانشکده پیراپزشکی و تامین نیازهای تخصصی و تجهیزاتی را از جمله درخواست‌ها از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: در نظر داشتیم در این سفر ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی، تاسیس مرکز پزشکی هسته‌ای، تجهیز و راه‌اندازی سریع بیمارستان خیرساز ۹۶ تختخوابی اعصاب و روان و سوانح و سوختگی که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و افزایش تعداد پزشکان فوق تخصص در تمامی گرایش‌ها را مطرح کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره بیمارستان دکتر غرضی و وجود بخش رادیولوژی در این بیمارستان نیز اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی همدان همراهی بیشتری با این بیمارستان داشته باشد تا بتوانیم در بخش رادیولوژی و ارتوپدی از پزشکان استفاده کنیم.

کاظمی با اشاره به برداشتن گام‌های بلندی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان از محل اجرای طرح تحول سلامت گفت: طی سال‌های گذشته تحولات چشمگیری در این حوزه در ملایر رخ داد که استمرار این خدمات و ارتقای آنها نیازمند همراهی و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادها است.

۳۳ میلیارد تومان برای مراکز بهداشتی و درمانی هزینه شد

این نکته قابل ذکر است که با پیگیری نمایندگان و مسوولان این حوزه در ملایر، ۳۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۷۸ طرح بهداشتی و درمانی از محل اجرای طرح تحول نظام سلامت به این شهرستان اختصاص و هزینه شد که در این راستا طرح‌هایی همچون ۲۷ خانه بهداشت، ۱۸ مرکز جامع سلامت و ۲۰ محل زیست پزشک اجرا و به بهره‌برداری رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بیان کرد: قرار بود در سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی فخریه با زیربنای یک‌هزار و ۷۴۰ مترمربع افتتاح شود که با تامین تجهیزات حدود پنج میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است.

محسن ترکاشوند ادامه داد: حدود ۳۰ متخصص در ۱۴ رشته تخصصی و فوق تخصصی در این کلینیک مشغول فعالیت هستند که بخش رادیولوژی و سونوگرافی نیز در این مرکز فعال است.

ترکاشوند مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر

وی محل اعتبار هزینه شده برای احداث این کلینیک را از محل اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان و بیان کرد: این تعداد پزشک در رشته‌های جراحی کلیه و مجاری، گوش و حلق و بینی، چشم، داخلی، اطفال، زنان و زایمان، اعصاب و روان، جراحی مغز و اعصاب، طب فیزیکی، ارتوپدی و بیماری‌های عفونی به مردم خدمات می‌دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی قبلی در نظر داشتیم در سفر دکتر نمکی به ملایر هفت مرکز جامع سلامت در روستاهای علی آباد دمق، مهرآباد، کهکدان، یونس و شهرهای جوکار، اسلامشهر آق‌گل و مرکز سلامت باغ گل ملایر و شهر زنگنه نیز به صورت رسمی به بهره‌برداری برسد.

ترکاشوند ادامه داد: برای هر کدام از این مراکز بیش از یک میلیارد تومان اعتبار البته با تعرفه‌های سال ۹۵ هزینه شده است.

بازدید از اورژانس بیمارستان امام حسین(ع)، مرکز غربالگری بیمارستان مهر و بیمارستان ۹۶ تختخوابی خیرساز گوراب و چند پایگاه سلامت در حال ساخت از دیگر برنامه‌های سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ملایر بود که ترکاشوند به آنها اشاره کرد.

تکمیل اورژانس؛ مطالبه اصلی ملایری‌ها

وی گفت: جز بیمارستان ۹۶ تختخوابی خیرساز، حدود ۴۰ میلیارد تومان طرح بهداشتی و درمانی در این شهرستان آماده بهره‌برداری و بازدید دکتر نمکی شده بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر تکمیل و تجهیز اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) را از ضرورت‌ها و مطالبات اصلی مردم دانست و افزود: این طرح هم اکنون ۸.۵ میلیارد تومان اعتبار دارد و با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد مشکل تامین اعتباری ندارد.

ترکاشوند تاکید کرد: مهمترین درخواست ما از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکمیل و تجهیزات اورژانس است که حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته وی اورژانس بیمارستان مهر نیز برای تامین و تکمیل تجهیزات به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه فضای فیزیکی مرکز آنژیوگرافی ملایر در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) طراحی و در حال ساخت است بیان کرد: خرید دستگاه در حال پیگیری است که تامین تجهیزات این مرکز را از دکتر نمکی خواستاریم.

بیمارستان دکتر غرضی ملایر

تجهیزات و نیروی انسانی نیاز مهم بیمارستان ۹۶ تختخوابی خیرساز 

ترکاشوند همچنین به پیشرفت فیزکی ۵۵ درصدی بیمارستان ۹۶ تختخوابی خیرساز ملایر اشاره و تامین تجهیزات و نیروی انسانی این بیمارستان را مطالبه مهم برشمرد و اظهار داشت: خیر ملایری «حاج حسن توکلی» تاکنون ۳۰ میلیارد تومان برای احداث این بیمارستان هزینه کرده و تا پایان طرح هزینه‌های آن را تقبل کرده است.

تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی، راه‌اندازی سریع مرکز آنژیوگرافی، بهبود استانداردسازی مراکز بهداشتی و درمانی، بهسازی محیط بیمارستان امام حسین(ع) تکمیل اورژانس‌های بیمارستان امام حسین(ع) و مهر از مهمترین درخواست‌هایی بود که ترکاشوند به آنها اشاره کرد.

به گفته وی با اجرای طرح تحول نظام سلامت ۳۰ درصد خانه‌های بهداشت این شهرستان به طور کامل نوسازی و حدود ۶۰ درصد از مراکز جامع سلامت روستایی از نو احداث شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر یادآور شد: از محل اجرای طرح تحول نظام سلامت و کمک خیران اورژانس بیمارستان‌های امام حسین(ع) و مهر، ساختمان بخش دیالیز، بخش سی.سی.یو، آی.سی.یو، ان.آی.سی.یو بخش‌های جدید بیمارستانی از نو احداث و وسایل و تحهیزات اتاق‌های عمل، تعویض تخت‌های بیمارستانی، دستگاه ام.آر.آی و تجهیزات تخصصی خریداری شد.

ترکاشوند تکمیل پزشک خانواده در روستاها، تجهیز مراکز آزمایشگاهی، داروخانه‌ها، اجرای طرح واکسیناسیون، جذب پزشکان فوق تخصص در رشته‌های مختلف همچون تخصصی دندانپزشکی را از دیگر فواید این طرح برشمرد.

بیمارستان امام حسین(ع) ملایر

فعالیت ۱۰۰ پزشک متخصص در ملایر

 وی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پزشک متخصص در بخش دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر بیان کرد: تا سال ۱۴۰۴ تعداد تخت‌های بخش خصوصی و دولتی این شهرستان بر اساس شاخص‌های کشوری تعریف شده به بیش از ۶۰۰ تخت برسد که با تکمیل بیمارستان ۹۶ تختخوابی خیرساز و سه بیمارستان دیگر این شهر تعداد تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی به حدود ۵۰۰ تخت می‌رسد و ظرفیت در بخش دولتی تکمیل می‌شود.

ترکاشوند ادامه داد: همچنین ظرفیت افزایش تخت بیمارستانی به بیش از ۶۰۰ تخت برای بخش خصوصی تا سال ۱۴۰۴ نیز دیده شده است که طبق نیت واقف ملایری اداره اوقاف و امور خیریه درخواست احداث این بیمارستان را دارد.

اوقاف مجری احداث بیمارستان تخصصی در ملایر

وی گفت: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی با مجوز احداث بیمارستان ۹۶ تختخوابی توسط اوقاف و امور خیریه موافقت و مجوز احداث بیمارستان تخصصی بخش خصوصی صادر شد.

ترکاشوند بیان کرد: احداث و تکمیل این بیمارستان ظرفیت خوبی برای ارائه خدمات تخصصی و ماندگاری پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف در این شهرستان است.

به گفته وی در حال حاضر ۹۴ خانه بهداشت، ۱۰ پایگاه سلامت و ۲۷ مرکز جامع سلامت در این شهرستان فعال است.

این گوشه‌ای از اقدامات حوزه بهداشت و درمان ملایر بود که با تدبیر مسوولان در سال‌های گذشته این حوزه را بر بام نخست توسعه و موفقیت این شهرستان قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.