در این یاداشت که در شماره 3434 تاریخ 21 اسفند 97 منتشر شده، آمده است: انجام طرح مطالعاتی راه‌آهنی که از خط آهن همدان - سنندج (نزدیکی‌های شهر سنندج) به بیجار و سپس به زنجان متصل می‌شود هیچگاه نمی‌تواند به نفع هیچ یک از همدانی‌ها و یا شهرهای همدان باشد زیرا این خط از داخل شهرهای استان نمی‌گذرد.
معلوم نیست چه مطالعه و یا منافعی در احداث این خط آهن وجود دارد که موجب شده تا خط آهن فامنین- تاکستان از نقشه حذف شود و استان را از اتصال به شبکه ریلی کشور و دنیا محروم کند. نمی‌دانیم چه تفکرات و طرح مطالعاتی اتصال بیجار به زنجان را در اولویت قرار داده است؛ ریلی که ربطی به استان ما ندارد اما از اواخر سال 96 برای ماه‌ها به صدر اخبار همدان تبدیل شد.
اگر قرار است خط آهنی با بودجه کشور برای همدان کشیده شود باید خطی باشد که اولاً ما را از نزدیک‌ترین فاصله به شبکه ریلی کشور متصل کند دوماً مزایایی برای استان همدان داشته باشد و طوری نشود که مسئولان در آینده مجبور شوند با صرف بودجه‌های هنگفت ریل جدیدی برای دسترسی به شبکه ریلی کشور احداث کنند.
نقشه ریلی کشور نشان می‌دهد خط آهنی که از فامنین می‌گذرد به شهر تاکستان می‌رسد و از آن ایستگاه دو مسیر به سمت آذربایجان و رشت از هم جدا می‌شوند. یک خط آهن همدانی‌ها را به رشت و آستارا می‌رساند و دیگری ما را به تبریز و ارومیه می‌برد. همین خط ما را از جلفا به ترکیه و سپس به اروپا متصل می‌کند. اما اگر خط آهن بیجار که ردیف بودجه‌ای 10 میلیاردی هم دریافت کرده، احداث شود همدانی‌ها را به هیچ‌یک از این مقاصد نمی‌رساند. مگر اینکه تا نزدیکی‌های سنندج برویم و سپس از آنجا به بیجار و سپس به خط آهن زنجان تبریز برسیم. که در این ایستگاه نه به زنجان رسیده‌ایم و نه به تبریز، بلکه فقط به خط ریلی این دوشهر رسیده‌ایم و در این دو راهی می‌توانیم یکی از مقاصد زنجان یا تبریز را برای سفر انتخاب کنیم.
مسیر سنندج - بیجار - زنجان 260 کیلومتر ریل‌کشی نیاز دارد و با احتساب طی کردن مسیر تا نزدیکی‌های سنندج، این مسیر برای همدانی‌ها به حدود 400 کیلومتر می‌رسد. اما مسیر فامنین - تاکستان 230 کیلومتر است که 50 کیلومتر آن ساخته شده و آماده است، این خط آهن فامنین را به 3 راهی همدان، تهران و تاکستان تبدیل می‌کند و منافع استان همدان را به‌دنبال دارد اما خط آهن بیجار برای استان همدان نیست و حتی مسیر مارا به شمال دورتر می‌کند و مزیتی برای همدانی‌ها ندارد. ضمن اینکه بودجه بیشتری صرف خود می‌کند.
قطار برای نزدیکی و سهولت در مسیر، کاهش هزینه‌ها، اتصال به شبکه ریلی کشور و کاهش آلودگی هواست اگر قرار است این 4 مزیت وجود نداشته باشد مردم همدان قطار هم نمی‌خواهند.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.