به گزارش ایرنا، محمد راستاد روز پنجشنبه در نشست مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بندر شهید رجایی، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی ها، عملیات اجرایی مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده آغاز می شود.
وی افزود: با اجرای این مرحله از طرح توسعه بندر شهید رجایی، ظرفیت آن از شش میلیون به هشت میلیون تی ای یو افزایش خواهد یافت.
راستاد بیان کرد: همچنین در راستای توسعه دسترسی بندر شهید رجایی برنامه ‌ای برای آماده شدن این بندر به منظور پهلوگیری بالاترین نسل کشتی‌ها و شناورها اجرا می‌ شود تا رقابت ‌پذیری این بندر با بنادر همسایه آن افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروژه دیگر نیز احداث اسکله‌های نفتی در بندر رجایی با سرمایه‌گذاری 160 میلیارد تومانی است و همچنین در نظر داریم سهم جا به جایی ریلی کالا از این بندر افزایش یابد.
وی گفت: در راستای کمک به توسعه گردشگری دریایی نیز تسهیلات خرید شناور گردشگری و تفریحی با سود صفر درصد و با حداقل آورده در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
استان هرمزگان دارای 32 بندر فعال از جمله بندر شهید رجایی، شهید باهنر، بندر لنگه، جاسک، تیاب، کرگان، کلاهی، آفتاب، کیش، جواد الائمه، هرمز و ابوموسی است.
بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا، به ‌تنهایی بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده ‌دارد و همچنین بیش از 85 درصد کالاهای کانتینری کشور در این بندر جا به جا می شود.
مجتمع بندری چند منظوره شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر برای تخلیه و بارگیری کانتینری) و 40 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است که توان پهلوگیری کشتی های بزرگ پاناماکس با ظرفیت بیش از 12 هزار کانتینر را دارد.
این بندر از سال 64 فعالیت خود را در غرب بندرعباس آغاز کرد و هر سال بر توسعه آن افزوده شده به طوری که درسال های اخیر به منطقه ویژه شهید رجایی و دروازه طلایی ایران معروف شده و ضمن ارتباط بندری با 80 بندر معروف جهان در برنامه دوره ای تخلیه و بارگیری کالاهای کانتیری دنیا قرار دارد.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشار: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.