سید حسن حسینی یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای درست مصرف کردن آب و مصرف بهینه و منطقی اقدام به اجرای برنامه توسعه سیستم های آبیاری نوین کرده و از طریق اعطای تسهیلات بانکی و اعتبارات بلاعوض به کشاورزان در جهت تجهیز زمین های خود به روش های آبیاری نوین کمک نموده است.
وی با بیان اینکه توسعه سامانه آبیاری نوین در هرمزگان نیازمند بیش از20 میلیارد تومان اعتبار است ، بیان داشت: دولت 85درصد هزینه های اجرای سامانه های آبیاری نوین را پرداخت می کند.
این مقام مسئول اعلام کرد: با تامین این اعتبار تا پایان امسال بیش از سه هزارهکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان به سامانه آبیاری نوین مجهز می شوند.
حسینی بیان داشت: از مهم ترین مزایای اجرای آبیاری نوین، ارتقای راندمان بهره وری آب ، کاهش هزینه های کارگری و بهره گیری از فن آوری روز برای افزایش تولید است.
مصرف بی رویه آب، استفاده از الگوی کشتی که به آب زیادی نیاز دارد و بی توجهی کشاورزان به وضعیت منابع آبی از جمله انتقاداتی است که به حوزه کشاورزی وارد می کنند و کارشناسان معتقدند بیشترین آب در کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود در حالیکه بار اصلی صرفه جویی بر عهده بخش خانگی است و بخش کشاورزی بی توجه به برنامه های صرفه جویی همچنان به راه خود ادامه می دهد.
به طور کلی آبیاری های نوین به شکل تحت فشار و به دو شکل کلی آبیاری قطره ای و بارانی انجام می شود.
راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره ای تا 95 درصد است، یعنی در سیستم آبیاری بارانی تا 20 درصد و در سیستم آبیاری قطره ای تا پنج درصد آب تلف می شود در حالی که در آبیاری مزارع به روش سطحی حتی با انجام هزینه های گزاف و تسطیح اراضی راندمان آبیاری از 50 درصد تجاوز نمی کند و در وضعیت سنتی که بیشتر زمین های کشور ما به همین ترتیب آبیاری می شود، این میزان حتی کمتر از 35 درصد است. .
در جدید ترین آمارهای منتشره از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ، وسعت زمین های کشاورزی این استان 160هزار هکتار(51درصد زراعی و 49درصد باغی) با تولید سالانه افزون بر 2 میلیون و200هزارتن محصول اعلام شده است.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: خلیل تنیده
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.