الله مراد عفیفی پور روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: درهمین راستا سازمان بنادرو دریانوردی برای توسعه مجتمع بندری شهید رجایی تصمیم به الحاق 2700 هکتارزمین در اطراف آن گرفته است.
وی ادامه داد: این اقدام با هدف توسعه و جذب سرمایه گذار در این اراضی ، استقرار کارخانجات ، واحدهای تولیدی و مراکز ویژه فعالیت های ایجاد ارزش افزوده است.
وی خاطرنشان کرد: سیاست ما در واگذاری این اراضی جدید به هیچ وجه گسترش فعالیت های انبارداری نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا با استفاده از مزایای منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی و تسهیلات قانونی مربوط به آن ، ضمن ایجاد تولید و اشتغال ، شرایطی مناسب برای کاهش بهای تمام شده کالا را فراهم کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی با توجه به نقش و جایگاه آن در اقتصاد کشور هم اکنون 10درصد در تولید ناخالص ملی سهم دارد و بطور حتم هر گونه رشد و تسریع و تسهیل در فعالیت های عملیاتی این بندر که با همکاری ارگان های همکار میسر می گردد ، می تواند تحولی چشمگیر در شکوفایی اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.
عفیفی پور یاد آور شد: باید از تمامی ظرفیت ها به منظور توسعه فعالیت های صادراتی و صادرات مجدد کالا بهره گرفت تا ارزش افزوده حداقلی به ارزش افزوده حداکثری تبدیل شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: تلاش ما در مجموعه بنادر و دریانوردی بر این است که از کالاهایی در بحث صادرات پشتیبانی و حمایت ویژه کنیم که قدرت رقابتی بیشتری در بازارهای جهانی دارند.
بندرشهید رجایی هرمزگان به عنوان بزرگترین پایانه بندری کشور که نزدیک به چند سال رکود تردد و پهلو گیری کشتی های بزرگ را تجربه کرده بود پس از اجرایی شدن تفاهم نامه برجام به همت دولت تدبیر وامید به جایگاه واقعی خود در بین بنادر مهم دنیا بازگشته است.
از منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا، به ‌تنهایی بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده ‌دارد وهمچنین بیش از 85 درصد کالاهای کانتینری کشور در مجتمع بندری شهید رجایی جا به جا می شود.
مجتمع بندری چند منظوره شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و40 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران ، توان پهلوگیری کشتی های بزرگ پاناماکس با ظرفیت بیش از 12هزار کانتینر را دارد
این بندرازسال 64 فعالیت خود را در غرب بندرعباس آغاز کرد و هرسال بر توسعه آن افزوده شده به طوری که درسالهای اخیر به منطقه ویژه شهید رجایی و دروازه طلایی ایران معروف شده و ضمن ارتباط بندری با 80 بندر معروف جهان در برنامه دوره ای تخلیه وبارگیری کالاهای کانتیری دنیا قرار دارد.
بندر شهید رجایی درسالهای اخیر شتاب توسعه بیشتری به خود گرفت وعلاوه بر ظرفیت های محدود بندری اقدام به توسعه زمین های پشتیبانی اطراف خود کرده و با داشتن امکانات جابجایی توان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری ، فله ای ، حجمی ، نفتی وغیره را دارد.
نقش واهمیت این بندربواسطه ظرفیت های فراوان ازجمله بندرخلیج فارس ، پایانه کانتینری ، بانکرینگ سوخت ، خطوط بیش از 24کیلومتر ریلی و حمل ونقل خودرویی بزرگ کامیون وتریلربصورت شبانه روزی است.
استان هرمزگان دارای 32 بندر فعال دیگر از جمله شهید باهنر ، بندرلنگه جاسک ، تیاب ، کرگان ،کلاهی ، شهید باهنر، آفتاب ، کیش ، جوادالائمه ، هرمزف و ابوموسی است که نقش پشتیبانی را بازی می کنند.
6048
انتشاردهنده: خلیل تنیده
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.