به گزارش ایرنا ، نهم ذی‌الحجه روز عرفه است ،در این روز، درهای رحمت الهی بر روی بندگان باز می شود و همه چشم امید به رحمت الهی دارند .خداوند در این روز به انسان شرافت ،کرامت و عظمت می بخشد و رحمتش را بر بندگان خود می گستراند و آنها را مورد عفو بخشش قرار می دهد .
عرفه فرصتی بی بدیل برای راز و نیازهای عاشقانه و عارفانه با خالق هستی است ، در لحظات ناب دعا انسان به اقیانوس بی کران احدیت می پیوندد و به امید عفو و بخشش، دستهای پر از نیاز و تمنای خود را عاجزانه به سوی آسمان می گشاید و با سردادن نوای 'الهی العفو ' از خالق هستی طلب رحمت و بخشایش دارد .
حضرت محمد(ص) در ارتباط با جایگاه و اهمیت روز عرفه می فرمایند: 'هنگامی که مردم در عرفات وقوف و حاجت های خود را با گریه و زاری درخواست می کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می کند و به فرشتگان خطاب می کند: آیا نمی بینید که بندگان من از راه های دور و غبارآلود به سمت من آمده اند و مالشان را در راه من خرج کرده اند و بدن ها را خسته کرده اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناهکارانشان را به نیکوکارانشان می بخشم و آنها را از گناه پاک می کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده اند'.
امام باقر (ع) در اهمیت این روز فرمودند 'روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است' یعنی در این مقطع زمانی سرعت اجابت دعا بیشتر است.
حضرت امام جعفر صادق(ع) نیز فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد، غفران برای او نیست، مگر آنکه عرفه را درک کند.
در این روز به زیارت امام حسین (ع) توصیه شده و در حدیث آمده است : خداوند پیش از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائران امام حسین (ع) نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ساز مانند شب قدر، اعیادی فطر، قربان و غدیر است که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت سرور و سالار شهیدان است .
غسل، زیارت امام حسین(ع)، خواندن نماز، اعتراف و اقرار به گناهان و خواندن دعای عرفه از جمله اعمالی هستند که انجام آن برای این روز سفارش شده است.
دعای عرفه برای نخستین بار توسط امام حسین(ع) در مراسم حج خوانده شد و حاوی آموزه هایی ارزشمند برای شناخت انسان و خالق است. ستایش حق تعالی، راز آفرینش انسان، اقرار به قدرت لایزال الهی و ستایش و سپاس خالق هستی است .
در فرازی از این دعای روح بخش می خوانیم: 'خدایا مرا چنان کن که از تو بترسم گویا ترا می بینم و به پرهیزگاری مرا سعادتمند گردان و به شقاوت گناه مبتلا مکن و در حکم قضا خیر مرا برگزین و قدر خود را بر من مبارک و فرخنده گردان، چنانکه هرچه را دیر مقدر کرده زود نخواهم و هر چه را زود مقدر کرده ای دیر نطلبم'.
امام جماعت مسجد حضرت امیر (ع) روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواندن زیارت امام حسین (ع) را یکی از اعمال روز عرفه عنوان کرد و گفت: خواندن این دعا معادل یک هزار حج اجر و پاداش دارد .
حجت الاسلام رحمان یوسف پور با بیان اینکه در روایات توجه ویژه ای به روز عرفه شده و برخی گناهان تنها در این روز بخشیده می شود افزود: عرفه فرصت بازگشت دوباره به درگاه الهی ،توبه و دعاست .
وی گفت :عرفه روزی است که با بیان عظمت و صفات پروردگار در دعاهای خود از نعمت هایی که در اختیار ما قرار داده قدردانی می کنیم .
نویسنده کتاب 'سبک زندگی متعالی' به یکی از دعاهای امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: آن حضرت می فرمایند ،خدایا در این وقت ما را از کسانی قرار ده که از تو درخواست کردند و تو به آنان عطا فرمودی‏ و به سویت بازگشتند و آنان را پذیرفتی.
حجت الاسلام یوسف پور گفت : در بخشهای دیگر دعای عرفه آمده است که خدایا من در حال غنا، فقیرم، چگونه در حالت فقر، فقیر نباشم؟.
امام جماعت مسجد حضرت امیر (ع) به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: حضرت قسم یاد می کند که امام زمان (عج) روز عرفه در صحرای عرفه حضور دارند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روز عرفه از روزهای پرفضیلت است گفت: روزه گرفتن در این روز ،کفاره شصت سال گناه ،عبادات در آن برابر 170 سال و توبه توبه کنندگان پذیرفته ، گناهان آنان آمرزیده و دعاها اجابت می شود .
سرزمین عرفات جلگه ای وسیع و خشک در دامنه کوه جبل الرحمه در 24 کیلومتری جنوب شرق مکه قرار دارد و زائران خانه خدا با هر نژاد و ملیتی ، برای ادای بندگی در نهم ذی الحجه در این صحرای سوزان توقف می کنند تا یکی از مهمترین بخش های آئین حج را بجای آورند.
امروز پنجشنبه نهم شهریورماه مصادف با نهم ذی الحجه روز عرفه است.
1630*1641/7408 گزارش: مریم زبان دان * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.