به گزارش سه شنبه ایرنا' هرمزگان دراین روز حال و هوای غریبی دارد، کوچه و خیابان، کوی و برزن در عزای عظمای شهادت حضرت امام محمد باقر (ع) کعبه آمال عارفان، عدالت طلبان و حق جویان سیاهپوش و محزون شده است.
آیین های سخنرانی، سینه زنی، روضه خوانی و مرثیه خوانی در شب و روز این عزای بزرگ در شکوه و عظمتی خاص در جای جای هرمزگان برگزار شد و عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) با حضور در مساجد، تکایا و بقاع متبرکه امامزادگان جلیل القدر و واجب التعظیم بر سر و سینه زنان در عزای بزرگمردی از جنس نور، معرفت و معنویت به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.
شیعیان، عاشقان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت بیرق عزای عالم آل محمد حضرت امام محمد باقر (ع) را در شکوه و عظمتی خاص در هرمزگان به اهتزاز در آوردند و این مصیبت بزرگ و جانکاه را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج) تسلیت گفتند.
مردم با گسترانیدن فرش عزای سلاله پاک پیامبر رحمت و مهربانی، با پخش نذری و برپائی ایستگاه صلواتی از راه دور و از پس فرسنگ ها فاصله، عشق و ارادت خود به ساحت مقدس حضرت امام محمد باقر و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را ابراز کردند.
هفتم ذیحجه سال 114 هجری روز دردآلودی برای مدینه بود، خبر شهادت عالم آل محمد حضرت امام محمد باقر (ع) در سن 57 سالگی دهان به دهان در شهر تکثیر شد.
پنجمین رکعت عشق از حصار امویان رها شد، هستی، هستی اش را از کف داد، خاک بر سر زمین شد، پایه های آسمان فرو ریخت.
منبع انوار حکمت و معدن احکام الهی با دلی خسته و قلبی شکسته و به زهر کین و جفا از میان مردمان نا اهل و ناجوانمرد پیمان شکن، غریبانه و دلتنگ، بال در بال نسیم تا ابدیت عروج کرد.
سلاله پاک رسول در میان بغض و آه شیعیان و دلسوختگان بر شانه های ملائک از میان کوچه پس کوچه های دلتنگ و کشنده شهر مردمان بی وفا و ناجوانمرد مدینه، با اشک و گلاب تا آرامگاه ابدی اش در بقیع بدرقه شد.
سلام بر بزرگمردی که 19 سال صادقانه و عالمانه امامت کرد و بشریت را به سوی حق و ولایت رهنمون ساخت و مسیر حق از باطل را برای سعادت و نجات بشریت به روشنی و صراحت، ترسیم کرد.
حضرت امام محمد باقر (ع)، روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار ایشان حضرت سیدالساجدین، امام زین العابدین، علی بن الحسین (ع) و مادر ایشان فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) است.
نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن (ع) و از سوی پدر به امام حسین (ع) می رسد.
نام مبارک ایشان محمد است، کنیه ایشان ابوجعفر و باقر یا باقرالعلوم لقب آن امام بزرگوار است. القاب دیگری همچون شاکر، صابر و هادی نیز برای آن حضرت ذکر کرده اند که هر یک بیانگر صفتی از صفات آن امام بزرگوار می باشد.
دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجری، سال درگذشت امام زین العابدین (ع) آغاز و تا سال 114 هجری به مدت 19 سال و چند ماه ادامه داشته است.
حضرت امام محمد باقر (ع) 19 سال و 10 ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین (ع) زندگی کرد و در تمام این مدت به انجام وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامی، تعلیم شاگردان، رهبری اصحاب و مردم، اجرا کردن سنت های جد بزرگوارش در میان خلق، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبری و راهنمایی نمودن مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم، که تنها خلیفه راستین خدا و رسول (ص) در زمین است، پرداخت و لحظه ای از این وظیفه مهم غفلت ننمود.
سرانجام در هفتم ذیحجه سال 114 هجری در سن 57 سالگی در مدینه توسط هشام بن عبدالملک اموی مسموم شد و چشم از جهان فروبست و پیکر مقدس آن پیشوای شیعیان در قبرستان بقیع در کنار پدر بزرگوارشان به خاک سپرده شد.
امام محمد باقر (ع) می فرمایند: هیچ بنده ای عالم نیست، مگر اینکه نسبت به بالا دست خود، حسادت نورزد و زیردست خود را خوار نشمارد.
بحارالانوار، دار احیاء الترا العربی، ج 75، ص (173)
شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7196 /6048
خبرنگار: طیبه رحیمی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.