به گزارش ایرنا، علیرضا پیروی منش روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: عرضه، نگهداری و فروش این روغن در مراکز عرضه بندرعباس قاچاق بوده و با عرضه کنندگان برخورد می شود.
وی بیان داشت: روغن پومیس مصرف صنعتی و بهداشتی دارد و استفاده خوراکی از آن سرطان زا است.
رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهارکرد: نگهداری، توزیع و مصرف روغن پومیس به علت نداشتن مجوز واردات، ممنوع است.
پیروی منش گفت: شهروندان در صورت مشاهده عرضه خوراکی روغن پومیس با سامانه 124 تماس بگیرند.
اداره کل استاندارد هرمزگان پیش از این گفته بود؛ روغن پومیس یکی از بدترین انواع روغن هاست که از تفاله زیتون با ویژگی های نامناسب تولید شده و غیراستاندارد است.
پومیس تفاله ای از پوست، پالپ میوه و هسته زیتون است که حاوی حدود 5 تا 8 درصد روغن است و در فرایندی با مقدار زیادی حلال هگزان و با استفاده از حرارت بالا تولید می گردد.
لازم به ذکر است، انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور پیش از این اعلام کرده بود: روغن های پومس، روغن خوراکی محسوب نمی شود و معمولا برای برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
این روغن با تفاله های زیتون تهیه می شود و طی مراحل مختلف حلال های هگزان فراوانی به آن افزوده شده و سپس تحت حرارت بالا، روغن آن را استخراج می کنند و به اسم روغن زیتون خوراکی به فروش می رسانند، درحالی که همان حلال موجود در روغن، ممکن است موجب سرطان شود و سلامتی مصرف کنندگان را تهدید می کند.
در کشور ما بر اساس قوانین وضع شده، مجوز تولید و فروش روغن پومیس وجود ندارد و هر روغنی که با نام پومیس زیتون در کشور مشاهده شود غیر مجاز و قاچاق است.
هیچگونه مجوزی برای واردات این نوع روغن برای مصارف خوراکی صادر نشده است و تمام روغن های تفاله زیتون (پومیس)موجود در بازار قاچاق و غیر مجاز هستند و توصیه به مردم این است که کالاهای قاچاق به هیچ عنوان خریداری نکنند، چرا که ممکن است جان خود و خانوادشان را به خطر بیاندازند
توصیه می شود مصرف کنندگان، روغن زیتون هایی را خریداری کنند که تولید داخل باشد یا مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روی آن ذکر شده باشد، زیرا وزارت بهداشت روی کنترل و کیفیت این روغن ها نظارت دارد و استفاده از آن ها بلامانع است.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.