به گزارش ایرنا، محمدرضا فرزانه چهارشنبه درجمع خبرنگاران گفت: جامع نگری در زمینه آموزش برای توسعه پایداردرطرح احیای سازه های تاریخی آبی جزیره قشم ازجمله احیای برکه ها وآب انبارها در رقابت با سایر پایلوت های کشوری رتبه برتر را کسب کرد وبه عنوان نامزد دریافت جایزه آموزش برای توسعه پایدار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در سال 2017 مطرح شده است.
وی افزود: طرح احیای سازه های تاریخی آبی جزیره قشم در مرحله نخست با هدف شناسایی سازه ها آغاز شد که بر مبنای تعامل با جامعه محلی همچنان ادامه دارد و 20 تن از استادان و فرهیختگان در کمیته راهبری جهت تصویب هدف های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طرح حضور دارند.
مدیر اجرایی طرح احیای سازه های تاریخی قشم بیان کرد: چند تیم اجرایی تمام وقت در این طرح فعال هستند و انتظار می رود تا پایان تابستان سال جاری مرحله شناسایی تکمیل شده و مرحله دوم پروژه آغاز شود.
او اضافه کرد: توزیع زمانی و مکانی بارندگی در مناطق خشک و نیمه خشک شرایط مناسبی ندارد و این امر در آینده شدت خواهد گرفت و از این رو رویکرد بومی استحصال آب باران نهفته در این سازه ها، می تواند تهدیدهای مرتبط با وقوع سیلاب را کاهش داده و مهمتر اینکه این تهدید را به فرصتی جهت مدیریت کارآمد منابع آب تبدیل کند.
فرزانه عنوان کرد: یکی از مزیت های این سازه ها حفاظت از منابع آب شیرین است، به گونه ای که در کنار کانال انتقال آب، حوضچه رسوب گیر و مخزن ذخیره آب دارای ساختمانی با معماری خارق العاده از تبخیر و ورود منابع آلاینده جلوگیری می کند و از این رو حفظ این میراث فرهنگی ارزشمند و انتقال دانش بومی ساخت، حفاظت و بهره برداری از آن باید به به نسل جدید انتقال یابد.
وی گفت: احیای سازه های تاریخی آبی جزیره قشم بار دیگر هنر و معماری با شکوه ایرانی را در راستای رفع مشکلات جهان کم آب امروزی به کار گرفته و بهره برداری عالمانه از منابع آب شیرین در مناطق خشک را ترویج می کند.
مدیر اجرایی طرح احیای سازه های تاریخی قشم افزود: رویکرد سازش پذیر سازه های تاریخی آبی با طبیعت به عنوان جزیی جدایی ناپذیر معماری کهن ایرانی قابل تامل بوده و راهکاری برای چیره شدن بر قهر طبیعت است که می تواند برای حرکت در مسیر توسعه پایدار در سایر نقاط جهان نیز ترویج شود.
قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت به عنوان بزرگنرین جزیره خلیج فارس در جنوب استان هرمزگان واقع است.
8123/6048
خبرنگار: محمد ملاحمزه زاده ** انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.