در این یادداشت آمده است: تخریب محیط زیست و منابع طبیعی و برداشت های بی رویه از آبها و آلودگی هوا و دریا مواردی هستند که سال های سال مورد بی توجهی و سهل انگاری قرار گرفته اند .
ورود ریزگرد ها به استان، فروچاله های میناب و سرازیر شدن فاضلاب شهری به دریا همه و همه مواردی هستند که تاکنون مرکز توجه هیچ مقام مسئولی واقع نشده و سیاسی کاری ها و رانت بازی ها مجالی برای اندیشیدن به محیط زیست به کسی نمی دهد.
این روزها مردم هرمزگان جهمنی را در همین حوالی حس می کنند هفته گذشته کودکی 2ساله قربانی گرمای هوا شد و شاید فردا سالمندی و دیگر شهروندان و... امیدوار بودیم به جز کاهش ساعات کاری ادارات مقام های مسئول راهکاری خردمندانه تر اتخاذ نموده و سیاست های درازمدتی را پیش بینی کنند اما زهی خیال باطل!
باید بگوییم کاهش ساعات کاری راهکار موقتی است اما درمان قطعی نیست؛ مدیران شهری و زیست محیطی شهر با تعامل و همفکری برای عبور از بحران محیط زیست شهری باید هم اینک همدلی را پیشه کنند و راهکارهای عملی و بدور از هیجان را پیشنهاد دهند.
بندرعباس در حاشیه ساحل تشنه تر از هر زمان دیگری است و دریای آلوده دیگر قدرت خود پالایی ندارد و آبزیان ملتمسانه می خواهند کمتر فلزات سنگین وسمی به خوردشان دهیم.
یک دهه گذشته بندرعباس علیرغم گرمای هوا و شرجی در تابستان بازهم هوای قابل تحملی داشت و کمتر سابقه داشت که دمای هوابه40 درجه برسد اما این روزها به مدد آلودگی های زیست محیطی و ازبین رفتن اکوسیستم ها و طبیعت، شاهد گرمای بی سابقه هوا و جهمنی سوزان در تمامی ساعات شبانه روز هستیم.
ای کاش مقامات دولتی هشدارهای زیست محیطی و بحران زا را جدی می گرفتند و از همین امروز برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست قدمی برمی داشتند؛ کاهش مصرف انرژی ها و آب، کاشت درختان کم آب و سایه گستر و مدیریت مصرف را در اولویت تمامی سیاست بازی هایشان قرار می دادند و می دانستند که اگر برق و آب و هوا نباشد قدرت هم بی معنی خواهد بود .
ای کاش بدانند که اگر دریا آلوده بشود دیگر شهرهای ساحلی بی معنا می شوند و تجارت و اقتصاد هم درجا می زند و صدها ایم کاش دیگر که اگر امروز بفکر نباشیم فردا قطعا غیرقابل جبران خواهد بود .
بیاییم از خودمان شروع کنیم ؛کاهش مصرف آب و برق و کاشت یک نهال را در برنامه های روزانه بگنجانیم قطعا در اینده نزدیک و دور ضرر نخواهیم کرد .
7195/2094
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.